• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin Camper 780

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hej,

Vi funderar på att köpa en Garmin camper 780, är det något ni som har en sådan rekommenderar eller är det inte värt pengarna? När vi åker inom Sverige duger google maps via telefonen men Garmin verkade trevlig när man får in campingar samt ställplatser. Även skönt att ha en gps som inte förbrukar surf när man åker i Europa.

/Robert
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Hej,

Vi funderar på att köpa en Garmin camper 780, är det något ni som har en sådan rekommenderar eller är det inte värt pengarna? När vi åker inom Sverige duger google maps via telefonen men Garmin verkade trevlig när man får in campingar samt ställplatser. Även skönt att ha en gps som inte förbrukar surf när man åker i Europa.

/Robert
Hallo Robert.
Anbefales. Jeg har kjørt med Garmin Dezel 760 fra 2013 til 2021 Og var meget godt fornøyd. Sist år byttet jeg bil og byttet GPS.
Det ble Garmin igjen, type Drive Smart 65 som er lillebroren til 780.
Vi er kjempefornøyd. Byttet for at vi ønsket berøringsskjerm, godt vant fra IPad. Lykke til.
Beste hilsen fra Regent.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag har en Camper 780, inköpt försommaren 2021. Min gamla GPS, en Garmin Nüvi 65, slutade fungera när vi var på väg från Nyköping till Kristinehamn. Vi stannade då i Örebro och köpte en Camper 780 och ett 32 GB minneskort. När vi stannat för kvällen tänkte jag uppdatera den via mobilnätet med ny karta men det fick jag avbryta då uppdateringsfilen var på drygt 12 GB. Uppdateringen fick vänta tills vi kommit hem och kunde koppla upp den via fibernätet.
Först hade jag problem med att läsa in HBK:s fil med husbilsplatser. Det fungerade inte när jag sparade filen på minneskortet men att spara den på GPS:ens internminne gick bra. Problemet var att minnet blev nästan fullt. Jag provade att flytta minnsekortet till min gamla GPS, som jag fått lagad, och där fungerade husbilsplatserna. Jag testade med ett annat minneskort men det gjorde ingen skillnad. Jag läste också in en egen fil med platser med hjälp av Garmins program POI Loader och efter detta fungerade även HBK:s fil på minneskortet. Kan dock inte säga om det var programmet POI Loader som på något sätt påverkade GPS:en eller om det var något annan inställning jag lyckades ändra på för att filen på minneskortet skulle fungera.

I starkt solsken ser jag bättre på GPS:en än jag gör på surfplattorna eller mobilerna.

Oberoende vad man använder för att navigera med skall man granska den rutt som instrumentet föreslår. Det finns ett antal inställningar för vägtyper, närmaste väg eller snabbaste väg men ofta blir det ändå inte den väg som är bäst.

Jag är nöjd med min Camper 780 och skall nu i vår koppla in en backkamera (BC40) till den.

Samma modell av Garmin GPS finns också med färdkamer och heter då Camper 785.

Garmin har ett planeringsprogram för PC som heter BaseCamp. Har man installerat programmet på PC:n kan man, vid uppdatering av GPS:en med kartor välja att även uppdatera kartorna i PC:n.

/Jan-Olov
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Köpte en för ett par år sedan och är nöjd. Men som de flesta GPS:er så kan den ibland generera konstig rutt, men relativt sällan. Det här är ett problem jag noterat med många programvaror… Jag brukar dubbelkolla med Google Maps eller Apple Kartor. Det enda irritationsmomentet är att röststyrningen vaknar ibland trots att jag stängt av denna. Men aldrig på min röst utan alltid på co-driverns.
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Det verkar som ni är rätt positiva till ett köp av denna gps med lite högre inköpspris, (finns ju enklare modeller för runt 1000:) vet ni om det skiljer något mellan Garmin camper 780 och camper 890 mer än att den sistnämnda har större skärm?

Jag är väldigt intresserad av att det finns inlagda camping och ställplatser i Europa, någon som har några synpunkter på denna funktion?

Är kartorna uppdaterade när man köper en ny eller får man börja med att uppdatera själv?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.802
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det verkar som ni är rätt positiva till ett köp av denna gps med lite högre inköpspris, (finns ju enklare modeller för runt 1000:) vet ni om det skiljer något mellan Garmin camper 780 och camper 890 mer än att den sistnämnda har större skärm?

Jag är väldigt intresserad av att det finns inlagda camping och ställplatser i Europa, någon som har några synpunkter på denna funktion?

Är kartorna uppdaterade när man köper en ny eller får man börja med att uppdatera själv?
Brukar gå att använda direkt ur lådan. Men kartorna kan vara 1-2 år gamla. Funkar om det inte är så mycket nybyggda vägar i området. Sen är det bara att uppdatera när du har tid. Min garmin har wifi så då går den att uppdatera utan dator i eget eller öppet nätverk.

Lycka till
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Kartorna uppdaterar jag via WiFi men fartkamerorna måste jag uppdatera via Garmin express. På en PC eller Mac. Funkar inte på Chromebook eller via WiFi
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Det verkar som ni är rätt positiva till ett köp av denna gps med lite högre inköpspris, (finns ju enklare modeller för runt 1000:) vet ni om det skiljer något mellan Garmin camper 780 och camper 890 mer än att den sistnämnda har större skärm?

Jag är väldigt intresserad av att det finns inlagda camping och ställplatser i Europa, någon som har några synpunkter på denna funktion?

Är kartorna uppdaterade när man köper en ny eller får man börja med att uppdatera själv?
Garmin släpper uppdateringar av kartor 3-4 ggr per år och förmodligen har det kommit nya kartuppdateringar sedan GPS:en packades på fabriken.
Som jag tidigare skrev kopplade jag upp GPS.en direkt efter jag köpt den för uppdatering via mobilt internet. Uppdateringen var på drygt 12 GB så uppdateringen fick vänta tills jag kom hem.
Jag uppdaterar inte via WiFi utan använder USB-kabel från datorn till GPS:en. Kan då välja att uppdatera kartorna i både GPS och dator (se bifogad bild).

/Jan-Olov
 

Bilagor

  • Kartuppd03.jpg
    Kartuppd03.jpg
    62,9 KB · Visningar: 36

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Jag har installerat HBK:s ställplatsfil men oftast använder jag telefonen eller paddan för att leta reda på en ställplats och sedan skickar jag över destinationsadressen via programmet Garmin Express i telefonen. Det är enklare att leta reda på ställplats via telefonen.

Kartuppdateringarna gör jag normalt genom att koppla in den lilla USB-kabeln som följer med när jag är hemma och uppdaterar i GPS:en direkt via mitt wifi hemma. Jag har 100 Mbit men det tar ändå upp till en timme att ladda ner allt...
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Jag har installerat HBK:s ställplatsfil men oftast använder jag telefonen eller paddan för att leta reda på en ställplats och sedan skickar jag över destinationsadressen via programmet Garmin Express i telefonen. Det är enklare att leta reda på ställplats via telefonen.

Kartuppdateringarna gör jag normalt genom att koppla in den lilla USB-kabeln som följer med när jag är hemma och uppdaterar i GPS:en direkt via mitt wifi hemma. Jag har 100 Mbit men det tar ändå upp till en timme att ladda ner allt...
Du menar garmin drive ?
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Men ni som kör med den, funkar tex serviceplatser etc i Sverige ? Synkar/Finns den infon ?
Serviceplatser såsom bensinstationer etc uppdateras när du uppdaterar kartan i den.
Vi har även "husbilsplatser"-kartan installerad i vår, men den behöver uppdateras "manuellt" när man vill ha in dagsfärsk info.
 
Senast ändrad:

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Också funderar på en sådan Garmin Camper 780. Men ni som kör med den, funkar tex serviceplatser etc i Sverige ? Synkar/Finns den infon ?
Under kategorier att söka på finns Bensinstationer, Alla campingplatser, Rastplatser, Restauranger, Sevärdheter, Affärer, Dagligt liv. Banker och bankomater, Konst & underhållning, Sjukvård, Transport, Parkering och Logi.
Jag har hittills bara sökt bensinstationer, olika butiker och restauranger.
 

Jost68

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29346
Medlemskap
2024
Jag köpte nyss en Garmin Camper 780 och den uppdaterade kartorna "själv" när den fick tillgång till wifi (efter att den frågat om lov såklart). Dessutom har jag kopplat ihop den med mobilen så den får trafikuppdateringar och annat via mobilen när man är ute och kör. Så uppdateringarna går smidigt. Både wifi och mobilanslutningen var hyfsat enkelt mest att följa instruktionerna.
Sedan har jag bara kört några gånger med den men min känsla är att den väljer största möjliga väg som om man har ett 24 meters ekipage (även om jag ställt in höjd, bredd, längd och vikt). Men det går säkert att trimma lite på inställningarna. Senast fick jag lägga in fler stopp i den rutt jag tänkt mig för att den skulle peka "rätt". Jag ville åka lite mindre vägar och inte bara E4:an.
En orsak till mina "problem" med vägvisandet kan vara att bilen väger över 3,5 ton vilket jag misstänker kan göra att den väljer onödigt stora vägar.
 
Senast ändrad:

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
En orsak till mina "problem" med vägvisandet kan vara att bilen väger över 3,5 ton vilket jag misstänker kan göra att den väljer onödigt stora stora vägar.
Det stämmer enligt andra inlägg, har man vikten över 3500kg så sållar den friskt bland "småvägarna".
Får ofta varning när jag väljer andra väger under färd, där den varnar för smal väg.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
I min gamla 760 Camper har jag lag in de riktiga måtten på husbilen förutom vikten, la in 3400kg istället för 6000kg,
endast 1 gång har jag fått vända på 9år, för annan väg p.g.a klen bro, en liten krake till bro över Götakanal.
Väljer man över 3500kg i min gamla garmin så kommer man inte in i små samhällen, utan lotsas runt dem av Garmin :(
 
Toppen