• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin 760

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Hej, läste att man ska ställa in sin GPSn på lastbil när man använder den i husbilen. Jag har försökt med min Garmin 760 men inte lyckats. Jag hittar bara användningsläge personbil - cykel - fotgängare. Är det jag som gör fel?
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Garmin 760

Hej,

Lastbilsfunktionen finns inte i 760, bara de du nämner.

//Roger
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Garmin 760

De olika inställningarna måste väl ha att göra med med den fart som GPSen använder för att räkna ut ankomsttiden samt val a rutt. Nu känner jag inte till denna modell men många GPser har ju möjlighet att själv definiera den hastighet som den skall räkna med på olika vägar/fartbegränsningar.

Har själv en Garmin Zumo och den har följande lite lustiga valmöjligheter
Bil/motorcykel
Lastbil
Buss
Utryckning !!!
Taxi

Fartdårar har ju då en möjlighet att välja utryckning, hep . . . eller så är det för att det är en specialdesignad GPS för att också användas på motorcykel så då är det väl till plastraketerna.

Om möjlighet till simulering av en rutt finns på din GPS så kan du där se vilken hastighet den räknar med, t.ex. så saktar den ju ner i gatukorsningar
och den räknar med både accelerationssträckor och retardations sträckor.
Rätt kul att titta på faktiskt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Garmin 760

Jag har en Garmin 660 och jag använder numera alltid lastbilsfunktionen. Orsaken till det är att GPS:en tidigare ville lura in oss på små, konstiga vägar som är för smala för en husbil och det kan ju bli lite jobbigt. Vi hade en del hårresande "labyrintkörningar" i Sydfrankrike i vintras; det var då vi döpte GPS:en till "Beirut".

Konstigt att 760 inte har den funktionen!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Garmin 760

Ja Jappe, mycket märkligt. Den har dock funktioner där man kan välja att undvika U-sväng, motorvägar, avgiftsvägar, trafik och färjor samt välja kortare väg, kortare tid eller fågelvägen. Lite olika kombinationer av dessa ledde oss i somras in på väldigt märkliga vägar.

//Roger
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 760

Jag vet inte hur egenskaperna i GPSen verkar om man ändrar från designen från utseendet från bil till "pickup" .
Grabben har GPSen nu så jag kan inte kolla detta men man borde ju kunna kolla genom att ta ut en sträcka och knappa på "kör" sedan avbryter man rutten och byter profil till "pickup" och ta samma sträcka är det någon skillnad så blir ju färdtiden nu längre .
 

ÅLEG

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Åland
HBK-Nr
1583
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 760

Lastbilsfunktionen tar också hänsyn till höjden på viadukter osv.
Intressant!
Är du säker?
Jag har länge letat efter "nedladdning" av begränsande (viadukt)höjder - begränsat har det skymtat fram brohöjder i Skåne.
Även jag har en 760 - kanske "begränsningarna" i så fall går att lura in med "larmade positioner"

:wideeyed:MVH / Hasse
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 760

Efter vad jag har förstått så har Garmin medvetet tagit bort lastbilsfunktionen på 760. Kartorna är inte tillräckligt uppdaterade och exakta för att dom ska kunna garantera att inte det dyker upp en för låg viadukt även om lastbil är valt.

Garmin vågar väl inte att chansa om någon skulle få för sig att stämma dom efter en olycka... vi vet ju hur det går till i USA!

//Kicki
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Garmin 760

För min del har jag tappat förtroendet för GPS helt och hållet när det gäller att köra på landsväg. Har råkat ut för så många konstiga(kostigar) alldeles oavsett vad den har stått inställd på utom cykel och fotgängare. Mycket enklare att ta fram gamla papperskartan i bra skala och följa skyltarna på vägen. I främmande städer är den däremot helt suverän även om jag har provat i lite olika kända städer och funnit att den kan välja de mest hårresande rutter så kommer man i alla fall dit man har knappat in. Vad gäller fartkameror så är det bara ett irriterande plingande så de har jag efter bästa förmåga plockat bort. En funktion som gör att jag har GPS:en påsatt under färd (särskilt i Tyskland) är varningar för olyckor och förseningar framför och i god tid får möjlighet att byta rutt. Ställplatser och annat har jag heller inte lagt in annat än i undatagsfall. En stor del av tjusningen med husbilslivet för oss är att köra främmande småvägar och försöka hitta lite av det besökta landets eget liv utanför de stora turiststråken, Efter 4 års sommarturer på vägarna i Danmark,Tyskland, Ungern, Italien, Holland, Belgien, Luxemburg har vi legat på camping i snitt en natt/vecka. Det har alltid funnits en plats att stanna och sova på, ibland helt perfekt, ibland bra, ibland ganska dåligt, men aldrig så dåligt utan vi har sovit gott. Kanske man har lite zigenarblod i sig nånstans långt bakåt i tiden, då jag alltid har varit nyfiken på vad som finns längre fram på vägen. Jag har i tidigare inlägg sagt att " så lite prylar som möjligt på semestern" det gäller i allra högsta grad även elektronik, även om jag i "bra att ha lådan" har en laptop,mobiltelefon, digitalkamera och en GPS så använder jag dom så lite som det bara går. Att lägga ner jobb på att ladda in 80 000 pois är helt främmande för mej, men jag beundrar de som ids lägga ner så mycket jobb på detta och dela med sig sitt vetande/kunnande till övriga medlemmar. Var och en må bli salig på sin tro.
Ove.G ;);););)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Garmin 760

Jag är benägen att hålla med Ove.G när det gäller "vanliga" navigatorer i husbilarna. Dom är väldigt bra för taxi, budbilar och andra som endast skall ta sig till en bestämd adress, men för husbilister är de inte riktigt lika bra.

Jag har därför valt att använda laptop och ett kartsystem som är överskådligt och lätt att använda och där den lagda rutten ligger kvar även om man väljer att avvika från den.

Eftersom kartan är överskådlig vågar vi ofta ta de mindre vägarna och gena eller besöka sevärdheter som dyker upp en bit från rutten.

Detta upplägg saknas tyvärr i små navigatorerna, men kommer kanske i framtiden.

Mer info på min hemsida, klicka på min profil som kommer du dit.
 
F

F.d. 27865

Guest
Sv: Garmin 760

Lastbilsfunktionen tar också hänsyn till höjden på viadukter osv.
OBSERVERA detta att den tar hänsyn till höjder är FEL, FEL, FEL det finns ännu ingen navigator som gör detta.
Garmin håller på med en ny karta men när den kommer vet jag inte.
 
Toppen