• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin 760, eller 255WT

F

F.d. 14702

Guest
Skall köpa en GPS till frugans pappa som snart fyller år......

Vi hade nog bestämt oss för att det skulle bli Gamrin 760 (Europa karta).
Men så började jag fundera över att skapa egna rutter i datorn först, som man sedan kan ladda över till GPS'en...
Ja alltså sitta vid datorn och göra upp hur man (de) skall köra, istället för att göra det på GPS'ens skärm.

Vad jag då fattat så är det ju enbart en förprogrammerad karta i 760'n... Det verkar inte medfölja varken MapSourse eller en karta på cd/dvd.

Så då blir frågan....
Vet någon om man kan ansluta 760'n til datorn och använda MapSourse ??!

(Ja, man får helt enkelt köpa en dvd med City Navigator (och MapSourse) för att få denna möjlighet.)


Med tanke på att kartan är förprogrammerad, så undrar jag även hur blir "om ett år" när det är dags att uppdatera kartan till nyare version.... Går det ?? Och isf "hur" ?

Nästa fråga ang. 760'n. Funkar det med FriPro på den ?


När jag även tittade på GPS'er så fann jag en "ny" (?!) modell.... Garmin 255WT.... verkar vara ett bra alternativ. Någon som har erfarenhet av denna ??


Funkar det inte med MapSourse på någon av dessa två modeller..... Har ni något tips ?

*krav*
# "stor" skärm (är väl 4,3" som gäller)
# TMC-mottagare
# kunna uttala gatuadresser, typ "Sväng vänster in på Storgatan"
# ladda in egna POI's (mackar, "favorit-adresser", fartkameror etc)
# sitta vid datorn och göra en färdrutt och sedan ladda in i GPS'en.

Mindre ointressant:
# mp3-spelare, bildvisare, valutaomräknare osv...


// Mikael
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2943

Guest
Sv: Garmin 760, eller 255WT

Hej Mikael!
För ett par år sedan köpte jag en Garmin Nuvi 360. Jag är nöjd med den modellen. Den TMC och Bluetooth. Det senare innebär att jag kan koppla den till min mobil och lite lättare hantera telefonsamtal under körning. Jag tycker att denna navigators största fördel är nog att den är lätta att använda. Resten av finesserna (MP3 m.m.) har jag nog aldrig använt mig av. Musik och talböcker kan man ju njuta av via en ipod, en telefon eller bilens stereo. Jag är ganska teknikintresserad men med åren har jag tröttnat lite. Jag vill att teknik skall vara lätt att använda. Jämför gärna en PC med en Mac. Vi har båda varianterna därhemma. En himla skillnad, tycker jag. En Mac tuggar och går, samt gör sitt jobb på et tsnabbt och förträffligt sätt. En PC måste man pyssla med för att den skall vara fortsatt kurant. Om jag skulle köpa en ny navigator idag skulle det nog bli en 760. Lite större skärm, samt att man kan enkelt få ljudet från mobilen trådlöst in i bilens stereo (via en liten FM-sändare med kort räckvidd). Vi tycker att den Europakarta som fanns med vid leverans av vår 360 är bra. Det verkar som att nya versioner av detta kartmaterial kommer ut varje år. Jag tror att en uppdatering kostar ca 700-800 sek. Man verkar kunna få sin nya karta via ett SD-kort eller på en DVD. I det senare fallet får du givetvis ladda in den i navigatorn via dator. Jag kanske köper en ny karta nästa år. Garminmodellen som heter 255WT känner jag inte till. Jag vet heller inte hur det funkar med Mapsource. Varför inte besöka någon återförsäljare av Garmin och be dem svara på dina frågor? OM de inte kan svara är det bara att gå till nästa återförsäljare. Det finns många som kränger garminprodukter... Lycka till! // Peter
 

Bengt62

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1395
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 760, eller 255WT

Fick idag hem en Garmin 760. Har bara testat den under kvällen och den har allt.
Det finns koordinatsökning, det går att lägga in egna POI.
Jaghar lagit in rutter från Mapsource i den.

Jag är mycket nöjd så långt.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 760, eller 255WT

Fick du MapSource med när du köpte Garmin 760 eller köpte du den extra? Eller du kanske hade den sedan tidigare?

Jag fick nämligen ingen MapSource med när jag köpte min 760 och jag saknar att kunna lägga upp en rutt i datorn för att sedan föra över den till navigatorn.

Undringar från EssoJ
 

Bengt62

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1395
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 760, eller 255WT

Jag hade den sedan tidigare, följde med min förra GPS, IQUE 3600.
 
Toppen