• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Garmin 660 är stendöd

F

F.d. 55261

Guest
Hej. Min Garmin 660 har haft dåligt batteri en tid, men nu är den stendöd- startar inte ens på 220 v. Vad kan vara fel o vad göra ? Hälsn Janne

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Garmin 660 är stendöd

Chic, min 660 (Beirut) dog i Frankrike för ett tag sedan men återuppstod från de döda i Nordtyskland några dagar senare så din 660 kanske behöver miljöombyte! :D

Jappe

F

F.d. 9142

Guest

Har själv en 660fm som också är på bommen, Batteriet tar snart inte imot ström.
Har pratat med Garmin kundservice . De vill att man skulle byta batteri och då skulle detta lilla äventyr kosta mig 1000 kr plus frakt och undersökningsavgift.

Köper en ny när den har slutat helt och då inte en garmin igen tycker att det varit mest skit.

Saknar min mio som var mycket bättre på allt vad en gps ska göra

hälsningar
Tödde o Mödde

F

F.d. 25168

Guest

Hej. Min Garmin 660 har haft dåligt batteri en tid, men nu är den stendöd- startar inte ens på 220 v. Vad kan vara fel o vad göra ? Hälsn Janne

Fremfor fejlsögning og eventuelt nyt batteri, ville jeg köbe en nyere navigator, mange er så langt nede i pris, så reparationer ikke kan betale sig, da de nye har mere hukommelse, og derfor kan hele kortet väre i navigatoren med efterfölgende poi.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Testa sätt i sladden och dra "on knappen" till vänster och håll den där i 8-10 sek så får du se om den vaknar .

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2025

Bytte mitt batteri själv i min Garmin 760.

Lätt som en plätt!

Tror det kostade 190-200:-, absolut värt detta.

Funkar klockrent!;)

Ha det gott!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag köpte ett nytt batteri till min gamla Garmin 250 nånstans i Kina för 80 spänn inkl. frakt. Monteringen gick ganska lätt men jag var tvungen att skaffa ett set med små bits på Biltema för 90 spänn.

set.jpg

Till GPS-en användes en torx T5 som ju är en ganska ovanlig bit. Mängder med ovanliga bits finns med i setet. Bör finnas i varje välförsett hem!

Instruktionsfilm finns på nätet:

How to Replace Your Garmin Nuvi 250 Battery - YouTube

Det finns instruktionsfilmer till andra GPS:ar också!

Nu är min gamla "Beirut" som ny igen.

Jappe

M&J-H

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2376
Medlemskap
2025

Hej.
Bytte batteriet i min garmin 660fm. Kostade Max 250 kr fungerar klockrent efter detta.

Jan Erik..

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Åter ett superbra tips från HBK. tittade på videon med den fina beskrivningen om batteribyt Garmin 660.
Fick beskedet från Garmin att det inte går att byta batteriet, vill väl sälja nytt.

jag har lifetime uppgradering på min så ett nytt batteri kan den vara värd.

Jägarn:)

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Nej, navigering sker offline!

menar du att iphone eller liknande fungerar som fullvärdig gps (stand alone) som tex en garmin? utan understöd av master? vad menas isåfall med "assisted GPS" som mobiltillverkarna hänvisar till. Ursäkta en som, försöker lära och förstå.

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Assisted GPS eller A-GPS är en GPS-teknik som förenar GPS-systemet med mobiltelefonnätet. I och med A-GPS kan sökandet efter GPS-satelliter göras betydligt snabbare i enheter som till exempel mobiltelefoner där GPS-funktionaliteten inte är aktiv hela tiden.

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

Alternativet är att köpa en modern navigeringsapp för ungefär lika mycket.

iGO Primo Western Europe 285 kr

Vilket jag gjort förra året.
Men trots nyligen gjort uppdatering så är min Garmin 760 långt överlägsen.
På allt utom att söka via webben, vilket man ändå inte gör utomlands om man inte har frisurf där.

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2026

Har efter en veckas vistelse i New York med omnejd med diverse navigationsappar på samsungplatta två iPhone en nyare Sony Ericsson telefon, bestämt mig för att kosta på ett nytt batteri i min gamla Garmin 660. (Vi var sex personer).
De andra två som inte hade elektroniska hjälpmedel använde sig av papperskartor, som prylgalen bär det mig emot att erkänna att dom hade bäst koll av alla.
Den som jag tyckte funkade bäst var waze, någon mer som prövat den?

Hade Lars

Toppen