• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Garmin 3490LMT !?

H

hianders

Guest
Hej
Jag har just packat upp vår nya navigator, en Garmin 3490LMT och genast stöter jag på ett problem som jag hoppas att någon hjälper mig med.
Jag har laddat in alla POI-filerna från datorn med POI-loader och så långt är allt väl. När jag klickar på egna på egna POI visas alla i en klump med avståndet som sorteringsbegrepp. Först ett par kameror sedan en rastplats en bensinmack osv. Om jag använder sökfältet överst och får jag upp det jag söker. Jag har tidigare en nüvi 300, på den visas mina filer med resp. namn som bara klickar på så dyker t.ex. "Rastplatserna" upp i avståndsordning.
Så vill jag att den nya skall fungera annars återsänds den.

Hasse

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Garmin 3490LMT !?

Hej Hasse!
jag har en likadan Garmin 3490LMT, laddade in carnevals alla >144.000 poi's i denna i går med hjälp av carnevals enkla och korta beskrivning hur man skall göra. Det gick helt bekymmersfritt och mycket snabbt!

Har map ditt problem just kollat om jag har samma problem som du, men svaret är nej!

Alla filer på ex ställplatser dyker upp med ökande avstånd och med angiven riktning, precis som i min tidigare Garmin 760! Enda skillnaden är att nu kan jag även ta fram en massa tilläggsinformation om platsen också, om jag så önskar!
/ Relax

H

hianders

Guest

Hej Relax!
Kan du välja se enbart t ex rastplatser.

F

F.d. 50024

Guest

Hej Hasse.
Använd Carnivals beskrivning här på forumet.
Den funkar.
Gå inte via POI-loader.

Jag lägger hela filen på ett SD-kort.

Hälsningar Torotor/Torbjörn

F

F.d. 52943

Guest

Hej
Jag har just packat upp vår nya navigator, en Garmin 3490LMT och genast stöter jag på ett problem som jag hoppas att någon hjälper mig med.
Hasse

Hej Hasse, har just ominstallerat ett nytt kort i min Garmin 1490t. Vet inte om den funkar på samma sätt men gissar att så är fallet.

Sammanfattning av Carnivals instruktion:
Läs in filen på ett SD-kort (har försökt att lägga allt direkt på Garmin - funkar inte!)
Döp kortet till "Garmin" och skapa en mapp med namnet "poi" (koppla upp GPSn med kortet i - till datorn och använd "Byt namn" i utforskaren, eller koppla in kortet direkt till datorn via kortläsare - enklare och snabbare)
Kopiera .gpi filen till poi-mappen på kortet. Klart!

Juhani & Leila

HBK Medlem
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2025

Hej
Jag har laddat in alla POI-filerna från datorn med POI-loader och så långt är allt väl. När jag klickar på egna på egna POI visas alla i en klump med avståndet som sorteringsbegrepp. Först ett par kameror sedan en rastplats en bensinmack osv. Om jag använder sökfältet överst och får jag upp det jag söker. Jag har tidigare en nüvi 300, på den visas mina filer med resp. namn som bara klickar på så dyker t.ex. "Rastplatserna" upp i avståndsordning.
Så vill jag att den nya skall fungera annars återsänds den.

Hasse

Hej,

Har just övat samma sak med min Garmin 3790 och råkade ut för samma sak som du tills jag testade att byta namn på filen efter varje laddning av en ny fil med Garmin POI loader under roten Garmin Nuvi/POI/ t.ex till Camping.gpi och sedan ladda nästa fil. Då behåller du dessa rubrikval under dina egna POI. Jag vet inte om detta är enligt boken men det fungerar.

H

hianders

Guest

Hej.
Tack för intressanta förslag. Jag köpte ett SD-kort idag och tänker ta mig an problemet i helgen.

Hasse

F

F.d. 29292

Guest

Hej

Jeg tror, du skal opdatere din Poi-loader til den sidste nye.
Jeg har 3490LMT med egne poi for Danmark, Sverige og Norge
og kan fint se de enkelte katagorier.

Hilsen
mclouisDK

H

hianders

Guest

Vad jag vet så har jag den senaste POI-loadern men jag skall pröva att avinstallera och hämta en ny. Tack för tipset.

Hasse

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

POI (i stort sätt obegränsat antal):

1. Man kan ha det uppdelat - lägg bara in filerna enl instruktion

2. Man kan packa det i en enda fil - använd POI-laddaren

3. Man kan sortera ut egen uppsättning - lite trix och fix - nytta ???

Egna Waypoints brukar vara begränsade till 500 eller 1000 i de äldre GARMIN

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Vad jag vet så har jag den senaste POI-loadern men jag skall pröva att avinstallera och hämta en ny. Tack för tipset.

Hasse
Hasse använd dig enbart av carnevals korta enkla beskrivning, utan några andra konster eller hjälpmedel!
POI-lodern behöver du inte ens för att lägga in carnevals samlade >144.000 poi'na på ditt inköpta kort - som du därefter bara stoppar in i din Garmin 3490LMT!

För andra nedladdningar som du hämtar hem går du däremot enklast och oftast via POI-loadern, men till denna som vi disk behöver du inte det programmet!

H

hianders

Guest

Det gick bra att ladda ner Carnivals fil på kortet.

F

F.d. 25168

Guest

Undrar om ni alle kan se bilder på navigatoren også ???

Vet 3790 först kunne efter en opdatering af softwaren, dom först gjorde efter mycket press från brugere.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Ja, bilder samt massor med info om många av platserna!

En fråga carneval, vid uppdatering till ny utg av dina nu 144.900 poi's har du något ev bättre förslag till enklaste uppdateringssätt?

Jag tar fn först bort "dina gamla >144' poi's", allt övrigt jag har på kortet lämnas kvar, därefter lägger jag in dina nya rev poi's på nytt?

F

F.d. 25168

Guest

Ja, bilder samt massor med info om många av platserna!

En fråga carneval, vid uppdatering till ny utg av dina nu 144.900 poi's har du något ev bättre förslag till enklaste uppdateringssätt?

Jag tar fn först bort "dina gamla >144' poi's", allt övrigt jag har på kortet lämnas kvar, därefter lägger jag in dina nya rev poi's på nytt?

Forum var ned, kunne inta koble mej upp, men nu kan jag :):)

Du sätter SD kortet i kortläser, fjerner den gamle GPI fil, och kopierer den nye til SD kortet.

NB: göm den gamle på din dator, om der skulle väre problemer med den nye :):)

Har provat at nummerere dom forskellige med a-b-c-d-e-f-g osv, for at få stellplatser överst på listen, det gik inta, poiloader ville inta acceptere dette, men skal pröve senere om a_stellplatse, b_campingplatser osv, om det går men bliver inta i denne omgang :)

Hälsning

Carnival Aka Aage

F

F.d. 25168

Guest

Danskere er envise :) dom påstår at 3490 / 3590 inta kan visa bilder och tekster ( grund: Garmin support säger det kan den inta :) :) )

Snälla, kan ni inta tage nogle screenshots på jeres 3490 / 3590 och vise dom her, kanske jag må lägge dom Dacf's forum i Danmark til dokumentation.

Har forsögt forklare dom at Garmin support, inta vet noget om denne funktion, dengan med 3790 kom det som en stor overraskning at nvi modeller kunne detta :)

Tackar på forhånd med at overtyge dom envise :)

D

DACF2941-henrik

Guest

När jag klickar på egna på egna POI visas alla i en klump med avståndet som sorteringsbegrepp. Först ett par kameror sedan en rastplats en bensinmack osv.

Garmin beskriver metoden:
Læg alle .gpx-filer i en mappe, for eksemper 'Mine_POIer', eventuelt sammen med tilhørende .bmp-filer. Kør derefter poiloader (der jo omdanner .gpx-filer og .csv-filer til .gpi-filer). Dette medførte på min gamle Garmin (660FM) at Bruger POI på GPS'en blev opdelt i grupper med samme navn som den .gpx-fil eller .csv-fil den stammede fra). På min nye 3490LMT bliver alle punkter lagt i een klump.

Anden metode:
Lad mappen 'Mine_POIer' indeholde en række under-mapper, ikke andet. Hver undermappe indeholder så en enkelt .gpx-fil eller en enkelt .csv-fil. Kan også eventuelt indeholde en enkelt .bmp-fil. På denne måde vil 'Bruger POI' blive underopdelt (men du kan også vælge at søge i 'Alle'.

Ikke undersøgt:
I BaseCamp har de indført et nyt begreb - 'lister' der muligvis har indflydelse. Dette er ikke undersøgt.

Billeder:
Ja - det er mig der har startet tråden på DACF's forum. Jeg kan fortsat ikke se billeder på 3490'eren. Beskriv gerne præcis hvordan I gør - jer der kan se billeder. Her er mit forsøg, der altså ikke viser noget:

1. Ny downloadet .gpi fil
2. Formatteret et Micro-SD kort (2 GB) og kaldt det 'Garmin' og lavet en underfolder med navnet POI
3. Sat kortet i min PC og kopieret ovenstående fil dertil - altså \POI\xxxx.gpi
4. Sat kortet i min 3490LMT nüvi 3490, Hardwareversion: V1 8GB O35 DS TC GM, Softwareversion: 6.40
5. Fjernet alle mine tidligere .gpi-filer fra 'Internal'.
6. Tændt GPS'en og svaret nej til at kopiere data fra kortet (så det bliver brugbart når kortet fjernes)
7. Valgt 'Find' -> 'kategorier' -> 'Bruger POI' -> 'Næstved' (det var den nærmeste) -> 'i' - Dette giver mig navnet 'Næstved', adressen, et 'vindue' med ruteinformation og beskrivelsen AC Plads. Ude til højre vises et kort med beliggenheden. Ingen billeder!

372319

F

F.d. 25168

Guest

Oppar dette spörgsmål / fråga

Snälla er med 3490 / 3590 : Kan ni inta tage nogle screenshots på jeres 3490 / 3590 och lägge dom ut her i tråden, hvordan billed och tekster ser ut på navigatoren :)

Toppen