• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Garmin 1490 koordinater

• Startad av Startad av F.d. 27056
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 27056

Guest
Hej i värmen...!
Jag har en fråga om GPS koordinater.
Jag kan inte skriva in koordinaterna som dom står i ex. camping tidningen.
Tex Ekerums camping på öland (dit hittar jag ju ändå)...så är koordinaterna N56*41'12.58 - E 16*28'57.07. på min gps kan jag bara skriva in 7 tecken...alltså inte sista 8 i N eller sista 7 i E....har det någon betydelse?

Mattias

Sv: Garmin 1490 koordinater

Det blir inte många meters skillnad om du slopar de sista två siffrorna som du kan se på kartjämförelsen (gröna pilen):

karta1.jpg

karta2.jpg

Tack för svaret...men varför är det så på en ny Garming GPS...men jag kan alltså strunta i det...

Det går bra att utesluta decimalerna helt, man kommer tillräckligt nära platsen i alla fall.

En förklaring är att Garmin 1490 är en fordonsnavigator och att gator och vägar är ca 10 m breda.

En "vandrings-GPS" har en noggrannhet på 5-15 m och +/- 30 m i höjd. (Geocaching). Där skulle man vilja ha lite bättre noggrannhet när man är ute och letar skattgömmor.

Lantmäteriets och jordbrukets GPS'er har en noggrannhet på mindre än 1 m.

..:: SWEPOS - Navigering och Positionering med GPS ::..

hej..1490 kan användas till gång-cykel,,de bästa med denna som ja tycker är priset..

samtidigt som den har bluetooth..man pratar telefon handsfree..plus varning för framförvarande trafikolyckor i samband med en specialantenn som fästes vid framrutan för gott..
ja har också en garmin etrex cx..den har en felmarginal på två meter.

detta e en hand-gps som är suverän för geocahe..inbyggd sådan,,samtidigt som den hittar alla kantarellställen varje år,,:)

hittar tom..frugan:D men då brukar ja använda den andra så e risken mindre:D

den slår ju på 10-12-meter,,

teddi

Tillbaka
Toppen