• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Garmin 1490 koordinater

F

F.d. 27056

Guest
Hej i värmen...!
Jag har en fråga om GPS koordinater.
Jag kan inte skriva in koordinaterna som dom står i ex. camping tidningen.
Tex Ekerums camping på öland (dit hittar jag ju ändå)...så är koordinaterna N56*41'12.58 - E 16*28'57.07. på min gps kan jag bara skriva in 7 tecken...alltså inte sista 8 i N eller sista 7 i E....har det någon betydelse?

Mattias

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Garmin 1490 koordinater

Det blir inte många meters skillnad om du slopar de sista två siffrorna som du kan se på kartjämförelsen (gröna pilen):

karta1.jpg

karta2.jpg

F

F.d. 27056

Guest

Tack för svaret...men varför är det så på en ny Garming GPS...men jag kan alltså strunta i det...

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det går bra att utesluta decimalerna helt, man kommer tillräckligt nära platsen i alla fall.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

En förklaring är att Garmin 1490 är en fordonsnavigator och att gator och vägar är ca 10 m breda.

En "vandrings-GPS" har en noggrannhet på 5-15 m och +/- 30 m i höjd. (Geocaching). Där skulle man vilja ha lite bättre noggrannhet när man är ute och letar skattgömmor.

Lantmäteriets och jordbrukets GPS'er har en noggrannhet på mindre än 1 m.

..:: SWEPOS - Navigering och Positionering med GPS ::..

T

Teddi

Guest

hej..1490 kan användas till gång-cykel,,de bästa med denna som ja tycker är priset..

samtidigt som den har bluetooth..man pratar telefon handsfree..plus varning för framförvarande trafikolyckor i samband med en specialantenn som fästes vid framrutan för gott..
ja har också en garmin etrex cx..den har en felmarginal på två meter.

detta e en hand-gps som är suverän för geocahe..inbyggd sådan,,samtidigt som den hittar alla kantarellställen varje år,,:)

hittar tom..frugan:D men då brukar ja använda den andra så e risken mindre:D

den slår ju på 10-12-meter,,

teddi

Toppen