• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gardinkassett

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026
Tänkte äntligen ta tag i detta problemet:D
Gardinen går gärna ner men inte upp!
Vet någon hur det ser ut bakom plasten?
Vad har plastbandet för funktion, går det att fästa det inne där någonstans?
Hur kommer man in?
Bör väl inte vara alltför krångligt och billigare än att köpa ny kassett för x antal tusen.
Hittade en liten klisterlapp på kassetten. 97/54 står det, är det möjligen storleken om jag skulle bli tvungen att köpa en ny.:mad:
P1030571a.jpg

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026
Sv: Gardinkassett

Är det verkligen ingen som haft en trasig kassett, eller bara att köpa en ny?
Jag tänkte ju att det vore bra att slippa det om det går att fixa till själv på ett enkelt sätt.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har fikset diverse varianter, de fleste sitter endene på snorene festet i en klemme i rammen. De fleste rammene har hjørner som kun et klemt på plass og som relativt enkelt kan demonteres.

Noen fønsterrammer må skrus løs før en kan fikse snorene, andre er delte slik at en kan komme til fester og snorføringer uten å ta rammen ned fra veggen. Selv foretrekker jeg å ta rammen ned på bordet for større jobber, justeringer kan ofte utføres på plass.

F

F.d. 55554

Guest

Har samma problem, men i vårt fall går gardinen inte ner.
Skall ramen plockas ner måste ett antal skruvar plockas bort,
problemet är en bräda som döljer gardinupphängningen och är jättesvår att ta bort.
Tyvärr blev det inget bra foto.

.Fönster.jpg

Jojje

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jojje, er de små runde pluttene til å pille ut? Ser ut som de skjuler skuer, ligner ellers på rammen til Mini Heiki men den sitter på klips og kan bendes løs med et verktøy under kanten. Snorene sørger for ar gardinene går lett, men det krever at de er passe stramme.

Olansson

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022

Joje var försiktig när du lossar inre ramen sitter ihop med yttre ramen med de skruvar som fins under plastplupparn rubba inte yttre ramen då kan du få läck säkrast att täta om samtidigt som man tar bort kassetten ja fick läck när ja fixade min kasset butulen hårdare med tiden numera fins betul i form av tapeband mycket lättare då,

Toppen