• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garderob ....klädhängare

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag hade en gång en Cheva pickup med en camper på flaket, det blev för hög last så fjädringen bottnade i gupp m.m.
Jag kompletterade då med kompressorstyrd hjälpluftfjädring bak.
Jag hade då mellan 5 och 6,5bars tryck i den för att få en bra gång, lite beroende på hur mycket last man hade med sig.
På min nuvarande pickup med helluftfjädring ligger jag utan last på flaket med 4,5bar fram och 8bar bak
Ditt tryck i fjädringen låter lågt, ditt problem kan även bero på att ni är ovanligt lätt lastade bak.
Olika hjälpluftfjädringar skall ha olika mycket tryck. Vår från Alko skall som mest ha 3 bar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ofta ersätter man ju genomslagsgummit med en luftbälg, så det är svårt att mäta...

Personligen tycker jag att 1-1,5 kg verkar lågt – själv kör jag med mellan 2,0 och 2,2...

Pålle

Lämpligt lufttryck avgörs till stor del av vilken diameter på luftbälgar man har, det finns i varje fall 5"/125mm, 6"/150mm, 7"/175mm, 8"/200mm på marknaden, så skall man rekommendera lufttryck måste man veta vilka bälgar som är monterade, eller följa leverantörens anvisningar.
I vissa fall sitter bälgarna på genomslagsgummit/hjälpfjäderns plats, ibland bredvid, olika mellan olika leverantörer och chassiemodeller.
 
Senast ändrad:

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
1. Börja med att nypa ihop glipan på galgen och se om det hjälper
2. Häng galgen med "öppningen" på kroken mot dig.
3. Kolla sen alla andra tips i tråden. Du kanske måste byta fjädring helt och hållet? Eventuellt husbil till och med,,,,

Snacka om att göra en höna av en fjäder
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
I vår förra bil hade vi samma problem med garderoben längst bak och tvärgående stång. I vår nuvarande med garderober under sängarna och längsgående stänger finns inte problemet.

Kanske kan en gummisnodd på varje hängare hjälpa, men det blir ju ett extra moment med att trä snodden över knoppen på hängarkroken varje gång man hänger in nåt.
 
Toppen