• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Garanti på ny bil?

IngridO

HBK Medlem
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2025
Jag undrar. Om man köper en ny husbil, är det två olika garantier på bilen?
Tex, en på husdelen och en annan på på bildelen?

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Jag vet inte vad som gäller på helintegrerade husbilar men på vår "halvintegrerade" så hade fordonsdelen den vanliga 2-års garantin och bodelen Nordic 2-årsgaranti för tillverkningsfel plus täthetsgarantin mot fukt.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Värt att tänka på att det finns två (minst) vägar att få rättele på en felaktig produkt köpt ny av handlare i Sverige.
  • Dels tillverkarens garanti, frivillig och kan ha vilka villkor som helst. (tex fuktgaranti, nybilsgaranti)

• Reklamationsrätt, lagstadgad och har bestämmelser enligt lagstiftning.

Reklamationsrätten har man mot husbilshandlaren.
Har denna sålt ett chassi och en bodel till dig så har man reklamationsrätt mot husbilshandlaren för hela husbilen.
En del (alla?) handlare vill gärna dela upp ansvaret så att kunden skall åka runt landet för att få tex kylskåp, AC, mikro och chassi/bildelen reparerad.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Så här är det vanligtvis:

Basfordonet (Fiat, Ford, MB etc.) omfattas av en garanti.
Påbyggnationen (kaross med inredning) omfattas av en garanti.
Olika komponenter (värmare, kylskåp, spis etc) omfattas av sina respektive garantier.
Till detta kommer en s.k. täthetsgaranti mot utifrån inträngande fukt.

Observera att "garanti" är ett frivilligt åtagande, och det är garantigivaren som stipulerar villkoren!

Ovanpå allt detta kommer det skydd som konsumentköplagen stipulerar...

Pålle

Toppen