• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Garageport

C

cheetah1

Guest
Tjo!
Vår husbil är ca 295 hög. Bygger jag porthålet så högt det går blir det 299. Var hittar jag en slagport med så tunn överkarm det är tekniskt möjligt?

Överväger nästan att lossa takstolarna och lägga en distans under, men det är nog för mycket jobb...

BengtL

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2025
Sv: Garageport

Om takhöjden inne i garaget tillåter det så rekommenderar jag att du kollar på en takskjutport istället, då tar porten inte nåt utrymme i portöppningen.

C

cheetah1

Guest

Det är det det inte gör. Porthålet blir 2990 som max, takhöjden blir mellan 2995 och 3000 (golvet är lite ojämnt).

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Har du portarna i såfall går det inte att förlänga dom. Och lägga in en stålbalk överst.

Ha det

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Jag har just byggt ett nytt garage med plats för husbilen. Min innertakhöjd är 300 cm. För att kunna utnyttja hela takhöjden tänker jag bygga slagportar utan karm och då fästa gångjärnen direkt i de förstärkta stolparna på var sida. I taket tänker jag skruvar en list som porten tätar mot när den stängs. Till portblad är det tänkt att använda Plannjas väggelement som består av 10 cm. cellplast med limmad plåt på in och utsidan.

C

cheetah1

Guest

Låter ju onekligen intressant. Tycker dock att dylikt borde finnas färdiga lösningar, så man slipper fippla. Plåtprofiler, kanske i rostfritt, ger ju all möjlighet att göra åtsmitande konstruktioner.

C

cheetah1

Guest

Undrar om inte man kan be en plåtslagare fabricera en karm av rosfritt stål på plats, så den blir så tight mot reglarna som möjligt, och sen ha en porttillverkare (Jag har av nån anledning fastnat för Edsbyporten) att tillverka portblad i specialstorlekar.

Skissar här hemma, och jag tror inte det är omöjligt!

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Edsbyporten erbjuder ju anpassade karmlösningar med vinkeljärn. Det kanske är lösningen på ditt problem.

C

cheetah1

Guest

Hm, fick precis en ful tanke...

Rullport... och sätta rullen på vinden...? Med en springa i taket där porten går upp? Problemet är att dom är dåligt isolerade, och jag är osäker på om en rulle får plats innan taket tar i. Det är nog tveksamt.

Edit: Crawfords industrivikport nummer 521 såg ju intressant ut. Hela mekaniken på utsidan av fasaden, där finns det ju mer eller mindre oändligt med plats för mekaniken.
Fast dom är väl förstås fruktansvärt dyra när det är industriklass på dom...

Senast redigerad av en moderator:
Toppen