• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garagegolv lutar fel

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
844
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Garagegolv lutar fel

Det finns ju många duktiga och kreativa medlemmar här så jag ställer frågan.

I mitt garage så lutar golvet lite hit och dit. Jag får vattensamlingar längs väggen framför bilarna samt i pölar mitt på golvet varav den största vattensamlingen hamnar precis innanför porten.........................................

Vilken lösning valde du?
Jag har motsvarande problem i mitt garage.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Garagegolv lutar fel

Förra ägaren som byggde garaget lät installera en golvbrunn som leder ut vattnet under gräsmattan. Men på vintern då det blir en del smältvatten från bilarna så tar inte gräsmattan åt sig vattnet och brunnen blir full.
Hej!
Av din beskrivning ovan framgår det att du har en fungerade golvbrunn, utom på vintern.

Utan att veta mer om konstruktionen så ligger utloppet så ytligt att det fryser på vintern.

Man har som exempel ett liknade problem med luftvärmepumars kondensnvatten. Det löser man med en självreglerande värmekabel som drar ström som en glödlampa, men naturligtvis kan kopplas till en timer.

Kabeln finns i fasta längder med stickontakt så du kan förslagsvis bara sticka in den i ledningen och prova om det fungerar. Kanske även med att lägga något isolerande på gräsmattan för att testa.

Annars får du fixa till en liten brunn av ett cementrör som når ner till frostfritt djup.

Lösningen kostar klart under tusen kronor och kräver ett minimum av arbete.
//Conny
 
Senast ändrad:

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Garagegolv lutar fel

Hej!
Av din beskrivning ovan framgår det att du har en fungerade golvbrunn, utom på vintern.

Utan att veta mer om konstruktionen så ligger utloppet så ytligt att det fryser på vintern.


Problemet är att han som byggde huset inte drog golvbrunnens avlopp till någon brunn eller ledning. Det slutar helt sonika under gräsmattan. Han hade nog tänkt sig att marken skulle suga upp vätan i samma takt som det rann ned i golvbrunnen. Det fungerar nog ibland, men inte på vintern då det blir mycket smältvatten som droppar från bilen.

Jag planerar att gräva ned en fortsättning på röret fram till brunnen vid stenkistan som ligger ett par meter längre bort. Känner inte för att gräva upp asfalten 50m för att komma till närmaste dagvattenbrunn.
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: Garagegolv lutar fel

Jag har dragit fast reglar runt där bilen står och rakar ut vattnet med en stor gummiraka för golv när det börjar bli mycket vatten.
 
Toppen