• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garagedomkraft?

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Då min gamla Kamasadomkraft tyvärr lagt av och jag inte kan få den att pumpa upp något tryck längre ser jag mig om efter en ny. Ni som mekar en del med era bilar har självklart en garagedomkraft som också klarar husbilen. Har någon ett bra förslag eller rekommendation på domkraft som också inte är för tung och klumpig utan användbar till personbilar och möjlig att frakta i bagaget på personbilar utan att man behöver vara atlet
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Då min gamla Kamasadomkraft tyvärr lagt av och jag inte kan få den att pumpa upp något tryck längre ser jag mig om efter en ny. Ni som mekar en del med era bilar har självklart en garagedomkraft som också klarar husbilen. Har någon ett bra förslag eller rekommendation på domkraft som också inte är för tung och klumpig utan användbar till personbilar och möjlig att frakta i bagaget på personbilar utan att man behöver vara atlet
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag köpte en liten billig garagedomkraft. Den skulle kunna lyfta 2 ton.
Den var liten och vägde inte så mycket, lyfthöjden var hög.
Domkraften rubbade inte husbilen.

Jag testade att lyfta personbilen. Den domkraften hamnade i en container. Vinglig med risk för att bilen skulle ramla ner. Jag har kvar en 40 år gammal domkraft som är klassad att kunna lyfta 1,5 ton. Den rubbade i varje fall husbilen men jag vågade i lyfta upp husbilen med den så saxdomkraften åkte fram. Den gamla domkraften är stor, tung och stadig med ganska låg lyfthöjd, perfekt för personbilen.

Det jag vill säga är att tänka sig för om man ska köpa en domkraft.
Säkerheten och åter säkerheten inte en liten smal, hög, lätt och behändig domkraft.
Jag lärde mig den långa vägen. Vissa saker ska man inte snåla på.

Det var en liten röd garagedomkraft.
 

LottaWille

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
36143
Medlemskap
2024
Jag tycker man skall tänka på säkerheten. Köp inte för liten eller billig. Jag har alltid mekat med bilar, har även renoverat min gamla domkraft som min son har fått ärva då den inte lyfte min Cadillac eller husbilen. Köpte istället en större: Garagedomkraft | Lyfter högt – 465 mm | Meec Tools | Jula som funkar kanon. Javisst den kostar lite mer, men den är lätt att rulla på plats och är stabil.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Då min gamla Kamasadomkraft tyvärr lagt av och jag inte kan få den att pumpa upp något tryck längre ser jag mig om efter en ny. Ni som mekar en del med era bilar har självklart en garagedomkraft som också klarar husbilen. Har någon ett bra förslag eller rekommendation på domkraft som också inte är för tung och klumpig utan användbar till personbilar och möjlig att frakta i bagaget på personbilar utan att man behöver vara atlet
Har du kollat om där är olja tillräckligt i domkraften.. :rolleyes:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Då min gamla Kamasadomkraft tyvärr lagt av och jag inte kan få den att pumpa upp något tryck längre ser jag mig om efter en ny. Ni som mekar en del med era bilar har självklart en garagedomkraft som också klarar husbilen. Har någon ett bra förslag eller rekommendation på domkraft som också inte är för tung och klumpig utan användbar till personbilar och möjlig att frakta i bagaget på personbilar utan att man behöver vara atlet
Har för mig att Kamasa har livstidsgaranti. Kolla med KG Knutsson
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Enligt instruktionerna på min 2,25 tons domkraft går det att lufta systemet.
Domkraften började lyfta lägre. Efter luftning och lite mer hydraulolja, blev den bättre.DSC_0836~4.JPG


Krister.
 
Toppen