• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gammalt objektiv med gammal systemkamera

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag har haft planer länge på att sälja min gamla Olympus systemkamera med bl.a en 50-200mm telezoom med ED-glas. Idag tog jag fram objektivet och kameran och tog några bilder genom ett inte alltför rent fönster.

Fri hand, full tele (400mm) och alla inställningar auto.

fogel.jpg

fogel 2.jpg

fogel 3.jpg

Detta är "slängkort" genom ett skitigt fönster! Jag behåller detta objektiv och börjar använda systemkameran igen!

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gammalt objektiv med gammal systemkamera

Det skulle vara intressant att jämföra med din nya G12. Det är kanske inte så lätt att placera fåglarna på samma ställe men Millan får hålla sig inne.

ED-glaset minskar ju den kromatiska aberrationen, med andra ord förbättrar kontrast och skärpa genom att bryta olika färger till samma punkt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Gammalt objektiv med gammal systemkamera

Precis min tanke, Knarrevik! I morgon, om vädermakterna spelar med, tänker jag prova min nya fjärrstyrningsanordning på Olympusen!

Olympusen.jpg

Stanniolpapperet har jag satt fast i blixtluckan och vinklat så att fjärrstyrningsmottagaren (ir) i kameran kan nås av fjärrstyrningkontrollen bakifrån.
Det finns säkert elegantare lösningar på detta! :D

Fjärrstyrningen fungerar genom glas och detta arrangemang gör alltså att jag kan stå inomhus och styra kameran som står strategiskt placerad på stativ nära fåglarnas utskänkningsställe utanför fönstret.

Lite besvärligt var det att fotografera kameran med aluminiumfolie! Det verkar som om folien stal ljuset!

Hur jag ska kunna fjärrstyra G12:an får jag grunna på i natt! Kommer natt, kommer råd!

Jappe
 
Senast ändrad:

smocken

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2024
Sv: Gammalt objektiv med gammal systemkamera

HEJ JAPPE!
SÄLJ DEN INTE. JAG HAR KVAR MIN GAMLA OLYMPUS OM1 FRÅN SENT 60 TAL,
FUNGERAR PERFEKT VID -30 ELLER + 30 ÄVEN UTAN BATTERI MEN DÅ FÅR MAN GÅ PÅ FOTOKÄNSLA FÖR ATT FÅ RÄTT BLÄNDARE O TID. DEN TAR FAKTISKT LIKA BRA BILDER SOM MED DIGITALKAMERAN. OBJEKTIVEN VAR INTE SÄMRE FÖRR. VISST TAR DET LÄNGRE TID ATT STÄLLA IN SKÄRPAN, BLÄNDARE O TID. MEN VEM HAR BRÅTT?
UNO LARSSON SKRÄPET HÄLSAR
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Gammalt objektiv med gammal systemkamera

Hej Skräpet eller är det Smocken? :D Min Olympus är inte så gammal; det är en digital systemkamera E300. Det är långtifrån samma kvalitet i moderna digitalkameror som det var i dom gamla analoga kamerorna, dock!

Moderna digitalkameror åldras snabbt för att fabrikanterna ska kunna sälja nya hela tiden!

Jag har en del gammal kamerautrustning liggande bl.a några Pentaxobjektiv som är väldigt fräscha och som jag funderar på att testa till E300:an via en adapter!

ångkameror.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Gammalt objektiv med gammal systemkamera

Jag försökte byta in en äldre systemkamera när jag köpte en digitalkamera för ca 3-4 år sedan. Erbjudandet jag fick av kamerahandlaren var i princip att jag kunde lämna kameran till honom om jag ville, några pengar ville han inte ge mig för den. jag tog den med mig hem igen snål som jag är och tänkte att den kan nog komma till användning en annan gång. mvh jocke
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Gammalt objektiv med gammal systemkamera

De gamla objektiven, ofta väldigt ljusstarka med bländaröppningar ner emot 1:1,2 eller 1:1,4 går ju att använda på digitala systemkameror via adaptrar och det är precis vad jag tänker göra med min gamla optik.

Pentax.jpg

Man förlorar autofunktionen men so what? Har man fotograferat några år så förstår man väl sambandet mellan tid, bländare o.s.v. Skärpedjupet blir ju kolossalt intressant också med stor bländaröppning.

G12:an har triggat igång mitt gamla fotointresse igen!

Viva Canon!

Jappe
 
Senast ändrad:

smocken

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2024
Sv: Gammalt objektiv med gammal systemkamera

HEJ IGEN!

FÖRLORAR DU INTE LJUSSTYRKAN NÄR DU ANVÄNDER ADAPTER? ELLER ÄR DET BARA NÄR MAN ANVÄNDER CONVERTER. VET EJ MEN ÄR LITE FUNDERSAM.

UNO, SKRÄPET HÄLSAR
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Gammalt objektiv med gammal systemkamera

Vet inte, Uno! Jag har inte provat än. Återkommer i ämnet!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gammalt objektiv med gammal systemkamera

Jag använde adapter för min gamla Zuiko 50mm F1.2 på min Olympus Pen EP1. Man tappar ett steg i ljusstyrka och brännvidden blev den dubbla 100 mm och den rekommenderade bländaren blev F4-F8. Inställning på mindre och större bländare påverkar skärpan negativt.

När man dessutom måste ratta in skärpan stup i kvarten gjorde att jag tröttnade. Man blir snart bortskämd med autofokus.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Gammalt objektiv med gammal systemkamera

Hmm...adapter borde ju inte påverka ljusstyrkan, för du förändrar ju inte brännvidden. Använder man mellanring eller converter så förändrar man ju brännvidden, och naturligtvis kan man inte både ha kakan och äta den, alltså förlorar man istället i ljusstyrka.

Snygga bilder förresten Jappe, du imponerar!
Fortsätt med systemkameran, förutom att du får bättre bilder så är det väl enormt mycket roligare att titta i en riktig glugg, eller hur!

Kompaktkameran är ett bra komplement för snabba bilder!

Sälj inte prylarna!

Ha de

/Ludde och Annette
 

smocken

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2024
Sv: Gammalt objektiv med gammal systemkamera

DU HAR RÄTT LUDDE MAN FÖRLORAR INTE LJUSSTYRKAN .NÄR PENTAX KOM MED K-BAJONETTEN ANVÄNDE JAG ADAPTER TILL DE GAMLA OBJEKTIVEN MED SKRUVKOPPLINGEN. MAN FÖRLORADE INTE I LJUSSTYRKA.

UNO
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gammalt objektiv med gammal systemkamera

Hmm...adapter borde ju inte påverka ljusstyrkan, för du förändrar ju inte brännvidden. Använder man mellanring eller converter så förändrar man ju brännvidden, och naturligtvis kan man inte både ha kakan och äta den, alltså förlorar man istället i ljusstyrka.
/Ludde och Annette

Det beror säkert på att den gamla optiken lyser ut 24x36 mm och Micro Four Third kamerans sensor är betydligt mindre. Tydligen är sensorns diagonal ungefär hälften av det gamla filmformatet.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.268
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gammalt objektiv med gammal systemkamera

Förlängningsfaktorn för ett fullformatsobjektiv monterat på en kamera med mindre bildformat (oftast digitala makeror, men det fanns också halvformatskameror för film) mäts genom att diagonalen blir olika.

Micro 4/3 har väl en diagonal som är hälften av fullformataren vilket ger en yta som är en fjärdedel och en upplevd förlängning av brännvidden på 2x. Det ger en bildvinkel motsvarande 100mm hos det gamla normalobjektivet som brukade vara 50mm. APS-c har halva bildytan vilket ger en diagonal som är ~0,67% eller två tredjedelar av fullformataren vilket ger en förlängningsfaktor på 1,5x.

En stor skillnad mellan dagens digitala kameror med sensorer mindre än småbildsformatetets 24x36mm är att det är svårare att få till rejäla vidvinkelobjektiv och att skärpedjupet förändras (jämfört med samma bildvinklar för de olika formaten). Men detta med skärpedjup led ju redan småbildsformatet av i jämförelse med mellan- och storformatskamerorna.

Nackdelen med vidvinkel till de mindre sensorerna har man igen på telesidan. Ditt gamla 200mm objekltiv blir plötsligt 300mm eller rent av 400mm supertele med bibehållen ljusstyrka på Micro 4/3.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.268
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gammalt objektiv med gammal systemkamera

Hoppas den inte gjorde stort just som du zoomar ut. Inte så trevligt med med den typen av smörja i objektivet :D .
 
Toppen