• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gammalt gediget hantverk

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Detta har givetvis inte i husbilsforumet att göra, men eftersom jag är i beråd och inte vet hur jag ska lösa ett problem, så tar jag upp det här. Finns det någon "gammal" möbelsnickare här som vet hur man tar bort en dörr på ett gammalt bokskåp från början av förra århundradet?

På måndag ska jag köra skåpet till en auktionshall i Horla Auktionshallen Horla - Stig & Marika Svensson och eftersom väglaget förmodligen inte är det bästa då så skulle jag vilja ta av glasdörrarna från skåpet, men jag begriper inte hur det ska gå till. Gångjärnet är mycket finurligt dolt och jag har lossat alla synliga skruvar utan resultat. Finns det någon här som vet hur man gör?

bokskåpet.jpg bokskåp.jpg
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Gammalt gediget hantverk

Hur ska du transportera skåpet? Går det inte att vaddera, typ fylla det med kuddar och klä med filtar runt om+ Så du slipper montera bort dörrarna?
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Gammalt gediget hantverk

Hej Jappe, nä jag är ingen möbelsnickare, men däremot en nyfiken mekaniker. Räcker det inte att lossa de två försänkta skuvarna uppe och nere och "dra" ut dörren? Känn i bakkant av dörren om det finns spår då går tappen ner i dörren.
Spännande att höra om du löste problemet och hur.
Leffe
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Gammalt gediget hantverk

Hej Jappe, jag pillade med ett skåp för rätt länge sedan men det var nog rätt mycket nyare än ditt. det visade sig till slut att sprintarna som fungerade som gångjärn hade samma idé som som sprintarna som håller klockarmband du vet, den övre sprinten fjädrade in. Det var ett h..... att trycka ner den så dörren lossade. När jag sedan plockade bort hållaren med sprint så visade det sig att de hade slarvat vid tillverkningen för det skulle finnas ett spår i bakgaveln på skåpdörren där man skulle komma åt att trycka ner den fjäderbelastade gångjärnspinnen. Kolla upp om detta spår finns. Men å andra sidan sett så kan det ju vara en helt annan konstruktion på dina gångjärn.

Lycka till JANKRO.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Gammalt gediget hantverk

Hej Leffe! Jag försökte göra som du föreslår men lyckades inte med det så det får väl bli Anettes metod, misstänker jag.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Gammalt gediget hantverk

Leffe! Eftersom jag tyckte att din metod verkade vettig så provade jag igen och den här gången lyckades det! Eftersom skåpet byggdes för sisådär 80 år sedan så ville det inte ge med sig utan lite "våld". Mycket bra klubbforum, detta!

Tack för hjälpen! :D:D:D

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen