• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gammalt Elektrolux kylskåp med problem

Nooz

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Trosa
tackar jag har hittat fläkten, som aldrig fungerat. Troligen pga av trasig termostat som var borrad på flänsen. Aldrig hör att den gått igång!!!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Så bra, kolla över funktionen lite. Det är tyvärr jättesvårt att veta vilken temp termostaten skall ha för det beror helt på var den sitter och känner av tempen. Ofta så är tempen på termostaterna lite hemlig och är inte tryckt på höljet, troligen för att de ville sälja en dyr "originaltermostat" i stället för att man skulle kunna köpa en annan.
Det finns mycket skrivet om termostater och fläktar bakom kylskåp om du söker här på forumet, men det kan vara idé att ev. hitta en ställbar kanske t.o.m. elektronisk termostat så man kan reglera in rätt område beroende på var avkänningen sitter.
Om som i ditt fall när avkänningen sitter på en kylfläns så borde tempområdet för "till" ligga runt 45 till 55 grader men osäkert.
Man kan även ha en termostat som känner av lufttempen bakom skåpet i stället, men då bör man ha fläkten/fläktarna monterade så de hjälper till vid ventilationsgallren i stället. Och som jag skrev tidigare det är stor idé att byta ut fläkten mot en eller flera datafläktar som är effektivare, tystare och drar mindre ström. Om du inte hittar något bra genom att söka så skriv ett inlägg om det du funderar över.

M.v.h. JANKRO.
 

Uffe A-son

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Orsa
HBK-Nr
228
Medlemskap
2024
Den sitter på baksidan av skåpet,vid kylelementet!!Du måste veta vilken patron du skall ha,lyssna med någon firma som säljer gasolskåp!!
 
Toppen