• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gammal Truma Combi blir som ny

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Citat:
Har du en Truma combivärmare så kan du nu uppgradera den. Trumas värmare tillverkade efter 2007 går nämligen att komplettera och plötsligt får du ett flertal nya funktioner.

Den senaste Combi-värmaren från Truma har fått ett stort antal nya funktioner. Men du som har en äldre Truma Combi-värmare i ditt fordon har också chansen att ta del av dessa extra komfortfunktioner. Truma erbjuder nämligen uppgradering av alla produktserier av Combi-värmaren sedan 2007. Det handlar helt enkelt om att montera in manöverenheten CP plus och byta ut värmarens styrkort, säger Trumas projektledare Stephan Koch.

Kunden får den nya LCD-manöverenheten Truma CP plus inklusive 12 V-anslutning och 6 m manöverenhetskabel samt en återförsäljares eller servicepartners hjälp att byta styrkort.

- Vi är angelägna att säkerställa att monteringen sker med hjälp av fackman, poängterar Stephan Koch.
Kompletteringen kan vara av intresse också för kunder med nya fordon. I modellerna för säsongen 2013/2014 används redan den aktuella Truma-värmaren.

- Vissa tillverkare monterar emellertid fortfarande in den gamla analoga Combi-manöverenheten i sina fordon, säger Koch och fortsätter:

- Kunderna har då visserligen en ny Combi-enhet med nytt kort i fordonet men kan inte komma åt de nya funktionerna med den gamla vridknappen. I detta fall behöver man bara komplettera med LCD-enheten, inte kortet, för att kunna utnyttja alla komfort- och trivselfunktioner som följer med den nya Combi-generationen.

Oavsett om du har en äldre befintlig enhet eller ny Combi med gammal manöverenhet finns det anledning att kolla in den här uppgraderingsenheten. Den nya manöverenheten Truma CP plus kommer att finnas ute i fackhandeln från september 2013.

verpackung_bedienteil_cp_plus.jpg
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Gammal Truma Combi blir som ny

Pannan i vår Rapido var för gammal för att uppdatera.

Har beställt en tillsats på min Combi 6:a från en 08 har inte hört något negativt ännu, så man undrar varför den var för gammal. Måste kommit någon uppgradering eller nytt kretskort som jag vet var dåligt på dom första och det byttes på vår 2010. Den 12/10 monteras den i vår bil vad vi vet nu, och jag skall vara med vid monteringen och det görs hos Linköpings Husvagnsservice som är kanon.
 
F

F.d. 53802

Guest
Sv: Gammal Truma Combi blir som ny

Jag har köpt uppgraderingssatsen (panel plus kretskort) för 3490:- genom husbilsfirman. Jag har monterat det själv även om Truma rekommenderat att endast auktoriserad företag byter ut kretskortet.
Det tog mig cirka 2 timmar med kabeldragning samt byte utav kretskort. I mitt fall fick jag montera ned en del utav inredningen för att komma åt pannan.
Jag ångrar inte kostnaden. Att ställa in exakta gradtal samt att sänka nattemperaturen automatiskt är underbart. Men framför allt att man har fått mer fräs på fläkthastigheten när man kör på el (tidigare var det mer som en vindfläkt).
Kan alltså rekommenderas.
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Gammal Truma Combi blir som ny

Vi har gjort provtur med ny kontrollpanel för Truman, perfekt och lätt att hantera.Skönt att slippa ligga på knä vid justering samt använda instruktionsboken med jämna mellanrum. Fläkten går mycket tystare på ECO samt på HIGH så levererar den mycket snabbare än tidigare. Bra kunna använda timern på natten. När husbilen inte används ställer vi ner temp till 5+ grader med el och det fungerar bra.


Så här såg det ut innan installationen:
Kontrollpanel innan.jpg


Innan.jpg

och efter installationen:
Kontrollpanel efter.jpg

Efter.jpg


Hälsningar,
Nisse och Nana
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Gammal Truma Combi blir som ny

Jag har köpt uppgraderingssatsen (panel plus kretskort) för 3490:- genom husbilsfirman. Jag har monterat det själv även om Truma rekommenderat att endast auktoriserad företag byter ut kretskortet.
Det tog mig cirka 2 timmar med kabeldragning samt byte utav kretskort. I mitt fall fick jag montera ned en del utav inredningen för att komma åt pannan.
Jag ångrar inte kostnaden. Att ställa in exakta gradtal samt att sänka nattemperaturen automatiskt är underbart. Men framför allt att man har fått mer fräs på fläkthastigheten när man kör på el (tidigare var det mer som en vindfläkt).
Kan alltså rekommenderas.

Hur pass avancerat var det att byta kretskortet själv? Min värmepanna sitter ganska lättåtkomligt iallafall.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Gammal Truma Combi blir som ny

Monterade min i bilen den 21 oktober vat själv med hela tiden eftersom det var den första som monterades hos Husbilsservice i Linköping priset 4500:- varav monteringen kostade 1350:- att byta kretskortet tog ca 15 minuter givetvis beroende på var värmaren sitter. Kabel till tablån är samma som den som sitter där innan så det behövdes ej bytas däremot var det nödvändig att få ström 12V till tablån eftersom klockan i tablån alltid bör ha ström annars måste man ställa in klockan varje gång man stänger av huvudströmbrytaren. Vi tog ström från kylskåpet som var det enda ställe och närmsta ställe där det fanns ström, batteriet sitter lite längre ifrån. Tidsåtgång ca 5 timmar men det är individuellt beroende på bil borde gå snabb när man får in knixen på jobbet. Hur det fungerar jo kanon men eftersom vi inte är några fan av vintercamping så har jag bara provat och allt verkar fungera även timerfunktion och boostfunktion på värmare för att få bäst boostfunktion är Combi 6 att föredra. Tog lite tid att få tag i en CP Plus eftersom det endast hade inkommit 12 st till ALDE i Kristianstad men det är säkert lättare att få tag i nu eftersom det blir standard på bilarna efterhand.
 
F

F.d. 53802

Guest
Sv: Gammal Truma Combi blir som ny

"att byta kretskortet tog ca 15 minuter givetvis beroende på var värmaren sitter. Kabel till tablån är samma som den som sitter där innan så det behövdes ej bytas däremot var det nödvändig att få ström 12V till tablån eftersom klockan i tablån alltid bör ha ström annars måste man ställa in klockan varje gång man stänger av huvudströmbrytaren. Vi tog ström från kylskåpet som var det enda ställe och närmsta ställe där det fanns ström, batteriet sitter lite längre ifrån.

Håller med Jaktfalken. När väl kåpan på pannan är avtagen så trycks kretskortet på plats (ej skruvad). På den husbil som vi har (Burstner) går strömmen till pannan inte igenom huvudströmbrytaren så jag använde mig utav den kabeln till panelen.

Bengtjn
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Gammal Truma Combi blir som ny

Ja kan bara säga att den nya trumma cp-plus funkar mycke bra har nu kört den på enbart gasol och just nu står vi på camping och jag har den på 1800watt och värmen blir mycke jämn och bra ,är skit nyjd med andra ord :spinny:
 
Toppen