• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gammal husbil

F

F.d. 14764

Guest
Hejsan!
Jag är ny här men det är så att jag och min bror har fått en husbil av våran pappa:)) Vi har lånat denna husbil varje somma, den är gammal och grå men går bra ändå:) Brosan är inte intresserad av att åka omkring men jag och flickorna ÄLSKAR det. Ska hämta den från pappa idag hit hem och börja fixa till den och städa ur den och få den att kännas som våran. Vilken underbart snäll pappa vi har som gav denna gamla skönhet till oss. Min pappas sambo gick bort för 2 år sedan och han vill inte fara iväg med den någonstanns någonmera:( Har ni bilder på hur era husbilar ser ut invändig och tips på roliga och praktiska saker att ha i bilen när man åker iväg så visa mi gärna bilder. Nu är våran bil en -88 så den är gammal men den duger åt oss.:mcride:
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Gammal husbil

Hej

Man kan ha lika roligt i en gammal husbil.:spinny:

Vi hade en gammal husvagn tidigare, och det roligaste med den, var ju att man kunde styla den och göra lite som man ville, utan att vara rädd för att reducera andrahandsvärdet.
Vi klädde om sofforna i ett färgrikt tyg som vi hittade på Ikea. Det gjorde stor skillnad.
Överdragen sydde jag själv, med kardborreband i sidorna, så det var enkelt att tvätta och byta tillbaka till det gamla om man ville det.
Sedan finns det ju gardiner och kuddar som frächar upp.

Varför inte försöka göra om belysningen i den? Sätta in LED lampor, kanske?
Just belysningen spelar stor roll för mysfaktorn.

Lycka till!
Hör gärna av dig med hur det går.

MVH
Karianne
 
F

F.d. 14764

Guest
Sv: Gammal husbil

Jo gardiner tänkte jag ta och sy själv till den och lite färgglada kuddar. Dynorna är omklädda för 2 år sedan och är fräscha faktiskt. Det ska bli jätte kul att börja pyssla om den.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Gammal husbil

88, det är ju nya bilen.
Våran är en 79:a.
Det viktiga är att man trivs själv i bilen, sen får andra ha vad dom vill.
Som medlem kommer du åt hela forumet, och då finns det mängder med bilder att titta på.
Välkommen
Calle
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Gammal husbil

Hej Margit & Välkommen till HBK! :)

Många undrande/funderingar går att söka svar på genom sökfunktionen,
lägg in ett/par ord över något du funderar över och det är stor sannolikhet
att du kommer finna trådar som berör det mest!

Nu vet jag inte om det finns några sökbegränsningar medan man är "intresserad"?
Om så, ja då får du funderar över att slanta upp en "hel hundring" och bli medl. ;)

Mvh. Magnus
 
F

F.d. 29289

Guest
Sv: Gammal husbil

Grattis till bilen ( du tar väl med pappa på någon tur :spinny:)
Du ville se hur husbilar ser ut inuti ta och gå in på blocket och titta , finns hur mycket som helst gamlal nya , stora små alla de sorter och man kan titta hur mycket man vill och hämta ider
Ta inte med dig för mycket bara man behöver mindre än man tror !!
även av hushållsaker och praktiska ting
Kuddar och täcken kan du ta era egan bara att bära ut till bilen Att tänka så sparar utrymme och pengar
lycka till
önskar fru mb 613
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Gammal husbil

Grattis till husbilen och du kan gå in på garaget här på husbilsklubben och hoppas att det är många som lagt upp bilder på sina husbilar .

Klicka på länken : Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - Husbil

Vad är det för husbil du har samt årsmodell ??

Sen kan du gå ner och söka på husbilsmodell , jag hade nyss en Pilote R450 men när jag uppdaterade mitt husbilsgarage så försvann alla bilderna .

Sen hade jag nog försökt lösa ägandeskapet så att du ägde den själv för att förhindra osämja om slitage och oförutsedda utgifter men det är dom vibbarna jag hade fått om jag delat något med min bror ....
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Gammal husbil

Angående att äga saker tillsammans - vi har haft 3 olika båtar i samägande med olika bekanta. Det har fungerat ypperligt - billigare och trevligare. Det som är viktigt är att man förvissar sig om att man har ungefär samma ambitionsnivå i ägandet. Så länge man är sams är det inget som helst problem. Det ställer krav på att båda parter är flexibla och kan acceptera andra åsikter än sina egna när det gäller mindre viktiga detaljer.

Däremot ska man skriva ett detaljerat samarbetsavtal som reglerar exakt vad som gäller den dan man inte längre kan prata med varann - hur försäljning ska gå till och vad som gäller ekonomiskt. Vi har haft sådana avtal men aldrig behövt använda dem.

Lycka till!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14764

Guest
Sv: Gammal husbil

Tack för alla råd och tips! Jag kommer säkert att ha stor nytta av detta forum har jag en känsla av:) Jag tror att vi kommer att komma bra överrens om husbilen men vi har den på prov tillsammans i år iallafall eftersom jag tyvärr inte har råd att lösa ut han än:) Det är en citroen rosemobil -88. Har hämtat hem den till oss ikväll och ska börja städa och fixa till den:))
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Gammal husbil

Lycka till med husbilen.
Den är ju rena ungdomen....:)
Vår första var en -81
Riktig kult bil var det.
Den rullar nu på Gotland.
//Lotta
 
F

F.d. 6081

Guest
Sv: Gammal husbil

88, det är ju nya bilen.
Våran är en 79:a.
Det viktiga är att man trivs själv i bilen, sen får andra ha vad dom vill.
Som medlem kommer du åt hela forumet, och då finns det mängder med bilder att titta på.
Välkommen
Calle


Kul med gamla fordon oxo. Våran är en MB 508D/35L 1978.
det var nästan man tycker den är för gammal, men den har sin egen skönhet. och den är min och betald.
Även om önskan ligger mycket finare husbil. så kan man ha lite roligare med en gammal.
Som sagt, man kan fixa lite själv , så sänker man inte värdet. små barn och hund. då skall det inte vara nytt. Hoppar man möts någon gång, och ställa upp vid varandra,,i nostalgi hörnan.:twitcy:
 
H

hcarlsson1956

Guest
Sv: Gammal husbil

Vi har en Arca som är från 1989 som vi har haft i 12 år. Men den fungerar väldigt bra fast det är en del som har fått bytas ut genom årens lopp. Vad är det för märke på husbilen som ni har fått från eran far.
Vi får önska dej lycka till med husbilen
 

erling 54

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Sv: Gammal husbil

Åh vad roligt med gamla husbilar! Byggde husbil av en gammal Hanomag F45 (Mercedez 508) för snart 20 år sedan. Idag har vi en "ny" Ci från -97. Saknar den gamla ibland.

Tänk er att få tag på en riktigt gammal varubuss eller skolbuss/turistbuss och bygga om till husbil. Helst äldre än 1950. Vore inte det något extra va!!!

Hälsningar Erling
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Gammal husbil

Lycka till med husbilen.
Den är ju rena ungdomen....:)
Vår första var en -81
Riktig kult bil var det.
Den rullar nu på Gotland.
//Lotta

samma här, min första var en 81-a som gav mej 4-5000 underbara mil i sverige, norge och danmark.
sen bytte jag upp mej till en 85-a o den är inte så dum den heller.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Gammal husbil

Har också gammal husbil (LT31'a -85, som gått 6900mil), som jag håller på att putsa till och renovera lite. Det är min första husbil, så det ska bli spännande att ge sig iväg med några kompisar till "Skog" utanför Falun i början på Juli på premiärturen.

Vi ska lyssna på P-Floyd i dagarna tre, som är ett svenskt coverband som spelar Pink Floyd musik.

Är det möjligen fler medlemmar som ska dit???

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Gammal husbil

Hej Margit,
du kommer att hitta massor av ideer här i trådarna.

Redan 1:a våren i Uggleboet så sydde Ugglemor ett antal måttanpassade
"mammor", tygfickor, för mig att hänga upp på olika ställen i bodelen.

A) en för alla kryddburkar i köket.

B) en som täcker insidan av toadörren För "krigsmålning"
(där får inte jag ha grejor!). :(

C) en över vardera ände på "långbänken" för mors tidningar.

Hon har även, med uruselt resultat, prövat kardborrband på dinettbordet
för sockerskål. Varning!
Efter 1:a "motorvägsklöverbladet" måste vi dammsuga sockret
från golvet och riva bort kardborrbandet.
Numera är, av ovanstående erfarenhet, både bordet och köket rensat
"före körning"! :p


-" När du börjar svära över någon dålig funktion håller du på att uppfinna bättre. "-
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen