• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gammal Ducato, styrväxel, glapp.

F

F.d. 30520

Guest
Hej alla!

Jag har konstaterat att det är stort glapp i yttre bussningen på HÖGER sida i styrväxeln. Ducato -87, ej servo. Går det att byta bussing/renovera styrväxeln.
Jag är inte förvånad att det glappar. Bilen, LMC 6400 har rullat över 40.000mil. Är mycket tacksam om någon vet eller har haft samma problem.
Tack!

Hasse
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
532
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Gammal Ducato, styrväxel, glapp.

Hej. Fantastiskt att din bil gått 40000 mil, då kanske min gammel med bara
17000 mil går ett tag till.
Nu till din fråga reservdelar till FIAT finns på Autopart market, Har mycket och till låga priser.

Jägarn :)
 
F

F.d. 30520

Guest
Sv: Gammal Ducato, styrväxel, glapp.

Tjena Jägarn!

Jag köpte den här kraken i höstas av bekanta, som haft den 5-6 år.
Har haft div. husvagnar tidigare, men tycker det är jobbigt att lyfta o koppla o ha sej. Lite hälsoproblem, hjärtsvikt o KOL. Jag såg att Du också uppnått vuxen ålder-jag ligger några år efter, -67.
Givetvis finns det fel på en gammal bil. men jag tror att det går att hålla liv i den här min tid ut!

Vad har Du för åkdon? Min är egentligen lite för stor för en person, men valmöjligheterna var inte så många,(dom hade bara en att sälja :)).

Mitt styrväxelproblem löser jag troligen med en ny från Axel A. i Tyskland.
Hör gärna av dej, PM.//Hasse
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Gammal Ducato, styrväxel, glapp.

Hej alla!

Jag har konstaterat att det är stort glapp i yttre bussningen på HÖGER sida i styrväxeln. Ducato -87, ej servo. Går det att byta bussing/renovera styrväxeln.
Jag är inte förvånad att det glappar. Bilen, LMC 6400 har rullat över 40.000mil. Är mycket tacksam om någon vet eller har haft samma problem.
Tack!

Hasse

Ja, bussningen finns lös att köpa för ca. 150:- inkl. expressfrakt. 1x Lagerbuchse Stabilisator Vorderachse Moog PE SB 6835 Fiat Ducato Kasten | eBay

Bennie
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
F

F.d. 30520

Guest
Sv: Gammal Ducato, styrväxel, glapp.

Den bussningen är väl till det framåtriktade kraftstaget för undre länkarmen ?

Hasse, är det den här du skall ha från Augustin ?

Jo, det stämmer nog, länkarmsbussningen behöver jag inte just nu!

Det finns repsatser till vissa styrväxlar. Då ingår bussningar, nya damasker o klämmor, allt som behövs. Det är ju oftast bussningen på höger sida som ger sej först.
Jag kan inte finna nå´n repsats till Ducaton, men eftersom komplett styrväxel, ny kan skaffas för, kanske 170 Euro, så är det absolut värt det.
Begagnade på skroten kostar nog minst det.
Taxk till Bennie o Pekke
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Gammal Ducato, styrväxel, glapp.

Har ju bytt min styrväxel till en ny med servo. Tror att jag har den gamla kvar.
Beg men i bra skick.
Kan kolla om du vill
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 30520

Guest
Sv: Gammal Ducato, styrväxel, glapp.

Hej Bror!

Det vore snällt om Du kunde kolla! Skicka PM o säj hur mycket du vill ha för den. Vad kan frakten bli tro? Schenker eller DHL väl?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Gammal Ducato, styrväxel, glapp.

Hej igen,
har kollat lite på min styrväxel idag. Finns ett litet glapp/spel på höger bussning.
Har inget märkt och inte heller har bilprovningen sagt något.
Vad tror du?
Hälsningar Bror
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Gammal Ducato, styrväxel, glapp.

Hasse har du inte funderat på att göra som Bror, montera styrväxel med servo?
Det skulle jag gjort.
// Göte J
 
F

F.d. 30520

Guest
Sv: Gammal Ducato, styrväxel, glapp.

Hasse har du inte funderat på att göra som Bror, montera styrväxel med servo?
Det skulle jag gjort.
// Göte J

Det vore naturligvis toppen med servostyrning. Jag tycker det blir mycket pengar att kosta på den här gamla kraken.

Får jag bort glappet, så att det går att justera toe-in för att få bort sneddragning o däckslitage så är jag nöjd. Nöjda blir dom säkert också på Bilprovningen.:)
 
Toppen