• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Gammal bil och ny bensin

peptekmail

HBK Intresserad
Inlägg
22
Kommun
Sthlm
Tankade en full tank e10 i höstas när husbilen från 89 skulle ställas undan inför vintern.
Funderade på om det var en dålig idé när tanken var halvfull....

När jag nu skulle starta stod det en fontän med bensin under motorhuven.
I princip hela bensinslangen från bensinpumpen till förgasaren var full med centimeterstora sprickor.
Lyckligtvis fanns en Biltema inom promenadavstånd så det hela var ordnat inom en timme för mindre än en hundring.
Resterande slang från bensintanken verkar vara av ett annat material som är beständigare mot etanol.

Så kolla era gamla bensinslangar innan ni startar bilen.
Det är väldigt enkelt att se och fixa på gamla åttiotalsbilar.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Tankade en full tank e10 i höstas när husbilen från 89 skulle ställas undan inför vintern.
Funderade på om det var en dålig idé när tanken var halvfull....

När jag nu skulle starta stod det en fontän med bensin under motorhuven.
I princip hela bensinslangen från bensinpumpen till förgasaren var full med centimeterstora sprickor.
Lyckligtvis fanns en Biltema inom promenadavstånd så det hela var ordnat inom en timme för mindre än en hundring.
Resterande slang från bensintanken verkar vara av ett annat material som är beständigare mot etanol.

Så kolla era gamla bensinslangar innan ni startar bilen.
Det är väldigt enkelt att se och fixa på gamla åttiotalsbilar.
Du ska inte tanka E10 utan 98 oktan som är fortfarande med E5 .Våra gamla bilar tål inte den nya bensinen
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
481
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag minns när E85 började användas till motorer.
Jag körde gräsklipparen på hälten E85. den gick fint.
Nästa gång efter en veck skulle jag klippa igen, tom tank????
Bensinslangen var helt upprutten.
Många gummikvaliteter tål inte spriten, E85 Etanol.
Bytte slang hade på lager, även den ruttnade bort på nån vecka.
Hörde sedan många talade om att gummit inte tålde Etanolen.
För säkerhets skull slutade jag med etanol i gräsklipparen, det luktade misstänkt,,,,, och jag äger ju ingen hembränningsmaskin, men vad skulle folk tro...
Däremot VOLVO S70 gick i flera år på ETANOL till hälften.
Detta var nog tio år sen, men bilen går numera på E10, och utan att något vittrade sönder av Etanolen.
Sen blev E85 så dyrt att det var olönsamt att blanda ut bensinen.
Så det är olika gummikvaliteter som gäller.
Så vid byte i husbilen, skaffa nya slangar av Etanol beständig kvalitet. Så går det.
Men det kan ju finns packningar och annat, inte minst i bensinpumpen som kan gå sönder av Etanol.

Roysan
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag minns när E85 började användas till motorer.
Jag körde gräsklipparen på hälten E85. den gick fint.
Nästa gång efter en veck skulle jag klippa igen, tom tank????
Bensinslangen var helt upprutten.
Många gummikvaliteter tål inte spriten, E85 Etanol.
Bytte slang hade på lager, även den ruttnade bort på nån vecka.
Hörde sedan många talade om att gummit inte tålde Etanolen.
För säkerhets skull slutade jag med etanol i gräsklipparen, det luktade misstänkt,,,,, och jag äger ju ingen hembränningsmaskin, men vad skulle folk tro...
Däremot VOLVO S70 gick i flera år på ETANOL till hälften.
Detta var nog tio år sen, men bilen går numera på E10, och utan att något vittrade sönder av Etanolen.
Sen blev E85 så dyrt att det var olönsamt att blanda ut bensinen.
Så det är olika gummikvaliteter som gäller.
Så vid byte i husbilen, skaffa nya slangar av Etanol beständig kvalitet. Så går det.
Men det kan ju finns packningar och annat, inte minst i bensinpumpen som kan gå sönder av Etanol.

Roysan
Oc i våra gamla bensinare sitter gamla förgasare med gummimembranet som kan upplösas av den nya bensinen så det är väl därför som man ska köra på 98 oktan med den gamla inblandningen av 5%.Allt sånt kan man glömma i Tyskland och söderöver där finns fortfarande super95 med 5% .Det är bara i norden som bensin företag skiter i oss med gamla bilar !Men hitta mackar med 98 oktan här hemma ?Det är inte så lätt ..här i Motala är bara två som har det Preem och Shell
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Spännande läsning i ett ämne jag har egen erfarenhet av.

När etanolbilarna kom så sas det vara omöjligt att köra befintlig bilpark på etanol för etanolen var så aggresiv och åt upp allt som inte var anpassat för etanol.
Denna propaganda skrämmer fortfarande många....
För egen del tänktes istället "å vad kul med ett bränsle som gör det billigare att köra bil och luktar som hembränt" och så började testandet.

Först ut var den berömda blandtankningen. Hur mycket etanol tål en standardmotor innan den går dåligt?
Först ut var en gräsklippare som gick skapligt på 50%, sedan en Saab 9-5 gick bra till 30%, en gammal PV klarade drygt 40% osv.
Fast det är krångligt att blandtanka så det kanske går att göra mer?

På gräsklipparen igen, skruvade upp förgasaren och mätte hålet som släpper in bensin, vilket sedan borrades upp 30%.
Den gräsklipparen går fortfarande, 17 år senare, på etanol.
Sen fick pvn samma behandling, munstycket borrades upp 30% och motorn gick som en dröm (bilen används fortfarande).

Testandet gick ju bra så det fortsatte.
Nästa ombyggnad blev en Volvo 945 turbo som jag byggde ett piggyback system till (lurar insprutning att hålla öppet 30% längre tid).
Den kördes i tre år i jobbet, 10 000mil, och gick hur fint som helst.

Tillslut fick även bruksbilen (Saab 9-5) en omgång, lämnades till en trimfirma som la in ny programvara i boxen.
Den bilen känner själv av hur stor inblandningen är och anpassar sig därefter.
Bilen rullar fortfarande 20 000mil efter konverteringen.

Gemensamt för alla mina tester och konverteringar är att utöver vanlig service har jag inte behövt byta en endaste slang, packing
eller bränslepump....
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har en etanolbil sedan 2007. Jag håller med Bäckis om att skrämsel propagandan antagligen lever kvar. Att oljebolagen fuskade med etanolen år 2010 har inte gjort saken bättre, för hög svavel halt. Med följd att många råkade ut för att spridarna sattes igen, och fick bytas ut. Jag råkade själv ut för det. Ingen kompensation där inte.

Det finns en känslig del i min Ford och det är bränslepumpen. Många har fått byta ut den. Om det beror på etanolen eller inte vet jag inte. Det rekommenderas att inte köra med nästan tom tank. Jag har följt det rådet. Min pump har inte gått sönder.

Ska man ändå byta ut bränsleledningarna kan det vara värt att köpa kvalitetsslangar.
Gummimembranet i förgasare och bränslepump är nog ganska hårda om bilen är 30 år eller mer. Kanske ända tid att göra en översyn pga. ålder.

Visst märker jag att mina gamla Hymer med 75HK bensinare är något svagare med 10% etanol inblandning. Det är knappast 75HK längre som bilen hade när den var ny.
Då märks nog etanolen ännu mer.

Kolla i forum i länken, finns en hel del som handlar om etanol.

 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
481
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
ETANOL, verkar i första hand vara benisnslangar som inte tål spriten.
Annars gäller som Bäckis labbat, lite fetare blandning.

Minns under mopedåldern, mitt 60 talet förr århundradet, veckopengen räckte inte riktigt till Bensin, så jag testade med lite av varje.
Slog i rödsprit bl.a. Den gick väl så där....
En 2 dl flaska med modellmotorbränsle, innehåller METANOL, och den vätskn löse inte vanlig olja, så man använder ricinolja.
Den gick, men just denna moppe hade en manuell Choke spak, genom att hålla in den "lagom"mycket fick man rätt blandning.
Då gick det fooooort!!!
Efterhand blev det lite trångt i loppet, kolven ville inte glida upp och ner lika lätt längre. (läs: motorn skar)
Ett paket till MOTOR HÖÖK i Sågen, så kom cylindern tillbaka borrad och fin med passande kolv.

När det gäller vad tråden handlar om, ny bensin till gamla motorer.
Jag tänker på blyet, som numera kan ersättas med en flaska blyersättning.
Använder ni det till era gamla benisinhusbilar?
Sades smörja loppet annars kunde motorn skära.

Roysan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.774
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
ETANOL, verkar i första hand vara benisnslangar som inte tål spriten.
Annars gäller som Bäckis labbat, lite fetare blandning.

Minns under mopedåldern, mitt 60 talet förr århundradet, veckopengen räckte inte riktigt till Bensin, så jag testade med lite av varje.
Slog i rödsprit bl.a. Den gick väl så där....
En 2 dl flaska med modellmotorbränsle, innehåller METANOL, och den vätskn löse inte vanlig olja, så man använder ricinolja.
Den gick, men just denna moppe hade en manuell Choke spak, genom att hålla in den "lagom"mycket fick man rätt blandning.
Då gick det fooooort!!!
Efterhand blev det lite trångt i loppet, kolven ville inte glida upp och ner lika lätt längre. (läs: motorn skar)
Ett paket till MOTOR HÖÖK i Sågen, så kom cylindern tillbaka borrad och fin med passande kolv.

När det gäller vad tråden handlar om, ny bensin till gamla motorer.
Jag tänker på blyet, som numera kan ersättas med en flaska blyersättning.
Använder ni det till era gamla benisinhusbilar?
Sades smörja loppet annars kunde motorn skära.

Roysan

Som jag minns det var blyersättning till för att ersätta blyet som smörjde ventilsätena i fyrtaktare.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
ETANOL, verkar i första hand vara benisnslangar som inte tål spriten.
Annars gäller som Bäckis labbat, lite fetare blandning.

Minns under mopedåldern, mitt 60 talet förr århundradet, veckopengen räckte inte riktigt till Bensin, så jag testade med lite av varje.
Slog i rödsprit bl.a. Den gick väl så där....
En 2 dl flaska med modellmotorbränsle, innehåller METANOL, och den vätskn löse inte vanlig olja, så man använder ricinolja.
Den gick, men just denna moppe hade en manuell Choke spak, genom att hålla in den "lagom"mycket fick man rätt blandning.
Då gick det fooooort!!!
Efterhand blev det lite trångt i loppet, kolven ville inte glida upp och ner lika lätt längre. (läs: motorn skar)
Ett paket till MOTOR HÖÖK i Sågen, så kom cylindern tillbaka borrad och fin med passande kolv.

När det gäller vad tråden handlar om, ny bensin till gamla motorer.
Jag tänker på blyet, som numera kan ersättas med en flaska blyersättning.
Använder ni det till era gamla benisinhusbilar?
Sades smörja loppet annars kunde motorn skära.

Roysan
Till min 89:a Ducato behövs ingen blyersättning. Motorer som behöver bly i bensinen kan få problem med ventilsäten och ventiler om man kör med moderna bränslen.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.291
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
ETANOL, verkar i första hand vara benisnslangar som inte tål spriten.
Annars gäller som Bäckis labbat, lite fetare blandning.

Minns under mopedåldern, mitt 60 talet förr århundradet, veckopengen räckte inte riktigt till Bensin, så jag testade med lite av varje.
Slog i rödsprit bl.a. Den gick väl så där....
En 2 dl flaska med modellmotorbränsle, innehåller METANOL, och den vätskn löse inte vanlig olja, så man använder ricinolja.
Den gick, men just denna moppe hade en manuell Choke spak, genom att hålla in den "lagom"mycket fick man rätt blandning.
Då gick det fooooort!!!
Efterhand blev det lite trångt i loppet, kolven ville inte glida upp och ner lika lätt längre. (läs: motorn skar)
Ett paket till MOTOR HÖÖK i Sågen, så kom cylindern tillbaka borrad och fin med passande kolv.

När det gäller vad tråden handlar om, ny bensin till gamla motorer.
Jag tänker på blyet, som numera kan ersättas med en flaska blyersättning.
Använder ni det till era gamla benisinhusbilar?
Sades smörja loppet annars kunde motorn skära.

Roysan
Hade man inte alltid en extra 60 cc cylinder, förgasare, drev och kolv i väskan om polisen stoppade en och snodde grejorna? Funkade ju även om det blivit lite trångt ;)
 
Toppen