• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gamla tillbehör till VW?

F

F.d. 9232

Guest
Äntligen befinner vi oss på rätt sida om nyåret =) Visserligen är husbilen vinterbonad, men inte jag. Men nu inbillar jag mig att det bara är en tidsfråga tills våren kommer, och därmed har det börjat klia i fingrarna att pyssla om bilen.

Har en gammal VW Campmobil från 1984. Fördelen är att delar till själva karossen och maskineriet är lätta och billiga att hitta. Men det är svårare med "kul tillbehör".

Många har haft en VW-buss någon gång, det är trots allt ett kul och användbart fordon och tacksamma att bygga om osv. Men min undran är nu om någon av er möjligen har något gammalt kul tillbehör eller något kuriöst som bara ligger och samlar damm. Jag är i så fall intresserad! Din "pryl" kommer till ett "gott hem på landet" som det heter :)
Det kan vara i stort sett vad som helst, från praktiskt till bara kul. Har under hösten lyckats få tag på vindavvisare till sidorutorna fram tex. Men alla tillbehör 1960-90 är av intresse.

Måste bara berätta om en mycket udda sak jag hittade på en skrotmarknad, som liten illustration till vad jag räknar som guldkorn i sammanhanget.
Jag är inbiten rökare och jag röker när jag kör (undanber mig moralpredikningar, det är trots allt min husbil och bara jag som åker i den och den ska inte säljas). Och saknar verkligen de gamla hederliga ventilationsrutorna i framdörrarna, de där små trekantiga som gjorde att röken sögs rätt ut, friskluft kom in utan vindbrus eller regn. Mina vindavvisare fungerar men är inte lika charmiga :( Hur som helst - som rökare hittade jag ett fullkomligt oanvänt och verkligen udda tillbehör. Det var en himmelsblå ask som skulle monteras på instrumentbrädan, sedan skulle elen kopplas in. I asken förvarade man sedan ett antal cigaretter OCH när man öppnar asken ploppar en färdigtänd cigarett ut! Har aldrig sett något liknande! Visserligen var den för 6 volt, men det är ju lättåtgärdat.

Har Du gamla tillbehör liggandes så kontakta mig gärna!
Det kan vara allt från konsoler till småprylar.

mvh Lars Ulwencreutz
 
F

F.d. 9232

Guest
Sv: Gamla tillbehör till VW?

Hej! Mysig bil Du har ;-)
Typ 2 klubben är jag med i, men den andra var helt ny. Ska kika på den. Tack!
Har Du någonsin funderat på att ha någon typ av box bakpå ekipaget? Och hur man ev ska lösa det praktiskt med tanke på att man öppnar "bahuven" åt fel håll?
mvh Lars

PS Min är en Monaco Star. Vilken modell har Du?
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen