• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Galtströmmen, vårutflykt

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Nu börjar vi tröttna på vinter! Vi hade inför den gångna helgen planerat en resa upp till Offerdalsfjällen för fiske i Stora Mjölkvattnet och i Burvattnet, men väderprognosen med kraftigt töande i fjällen och vårväder vid kusterna både i öster och i väster fick oss att tänka om. Sommardäck på i torsdags och resa ner till ställplatsen vid Galtströmmen.
Vi fick stå helt ensamma nere vid hamnen i Galtströmmen:
IMG_0219.JPG

Barmark och fina promenadvägar. Servicebyggnaden ännu inte öppen för säsongen, men vi klarar oss utan sådana bekvämligheter åtskilliga dagar.
Både tranorna och sångsvanarna gjorde sitt bästa för att väcka oss på morgnarna, i övrigt lugnt och tyst.

Hemresa efter Faxälven, över Ramsele och Strömsund, i går em och idag på morgonen. Övernattning vid den rastplats vid Ramselesjön som jag beskrivit tidigare. Fortfarande rätt mycket snö i inlandet.

aake
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Galtströmmen, vårutflykt

Spännande med era "vildmarksutflykter" :)

Jag brukar söka dina platser du nämner i dina inlägg i maps.
Jag skulle gärna vilja göra tur upp och få uppleva "vildmarken".

Trodde det fortfarande var meterdjup snö hos er :confused:
Har haft tankar på Vildmarksvägen i Juni, och det lilla jag sett på internet om den så verkar det vara mycket snö kvar då.

Hur är vägkvaliteten i dessa krokar är det grusvägar som gäller:confused:

Sen var det där med myggen:confused:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Galtströmmen, vårutflykt

PeterK

Inget grus på den beskrivna turen och vägar av god kvalitet och mycket lite trafik utom den sträcka vi körde på E75 i torsdags.
Snödjupet kan du kolla på SMHI's snödjupskarta. Här där vi bor nära Storsjön brukar det vara snöfritt runt det kommande månadsskiftet, men ute vid kusten som vid denna tur blir det bart några veckor tidigare och oftast ännu mycket tidigare vid kusten i väster, i Tröndelag.
Den här årstiden brukar vi undvika grusvägar, däremot inte när det är vinterväglag, då är alla vägar lika fina!
Mygg behöver du inte oroa dig för innan midsommar och även då är det oftast "lagom" mycket. Med detta avser jag att det inte är så mycket att det stör fikarasterna och inte så lite att man känner sig negligerad.:D

aake
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Galtströmmen, vårutflykt

Trodde aldrig jag skulle få höra dej säga att ni är trötta på vinter... Men ni åkte till ett himla trevligt ställe:)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Galtströmmen, vårutflykt

Trodde aldrig jag skulle få höra dej säga att ni är trötta på vinter... Men ni åkte till ett himla trevligt ställe:)

Visst är det fint nere vid Galtströmmen, men huvudnumret för oss vildmarksentusiaster blev ändå hemresan efter Faxälven.
I det nummer av "Husbil och husvagn" som publicerades idag på Readly så finns en liten artikel om en resa efter just denna väg, "Bävervägen". Artikelskribenten hade t.o.m. rastat på den rastplats vid Ramselesjön där vi övernattade för en vecka sedan, en plats vi ofta stannar på vid hemresa från kusten.
Denna gång var det fortfarande is på sjön, men här en bild tagen genom husbilens fönster lite längre fram på våren när vi väcktes på denna plats av tranornas rop:
IMG_5264-01.jpg

aake
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Galtströmmen, vårutflykt

Trevligt ställe det där, det passar bra i avstånd när vi är på väg från hemmet i södra Småland till stugan utanför Arjeplog

Vi verkar ha samma smak i val av parkeringsplats :D

attachment.php


//Peter
 

Bilagor

  • galtström.jpg
    galtström.jpg
    127 KB · Visningar: 6

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: Galtströmmen, vårutflykt

Galtström är en jättefin plats att stå på ☺
 
Toppen