• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Galen idé eller

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
411
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Är det möjligt att montera en solpanel i parabolen om den inte fungerar i Sverige ? Tänker att man kan optimera vinkeln mot solen.
Är solpanelen för tung och klumpig ?
Vad tror ni är det helt galen idé eller ?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Jag har en rörlig panel på 40w. den ger fortfarande användbar laddning november- februari när de liggande inte ger något. Obs, gäller Skandinavien!
Kommer att komplettera med en lös 100w panel att ställa/hänga upp vertikalt.
Har 10200W solpaneler rakt i söder 40 graders lutning på ladugårdstaket. I november -19 gav de 66kWh eller 0,72% av årstotalen. Räknar man om det till en 100wattspanel så skulle det bli 0,66kWh. Räcker till en full laddning av ett 70Ah batteri ungefär. Det ska dock sägas att mina paneler är delvis skuggade av träd under vintermånaderna.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Och då inställer sig frågan: Hur mycket var det värt de gångerna? ;)
Inte så mycket! Det var ganska stirrigt med en massa mätningar och beräkningar. Numera bryr vi oss inte alls om att vika panelen mot solen, men möjligheten ändå finns "i fall att...". Jag brukar däremot rengöra våra paneler så ofta jag bara kan. Antingen är det fågelskit, sand från Sahara, cypress-pollen eller väg-smuts/damm.
Det stora lyftet var byte till Lithium batterier som laddas snabbt oavsett om det kommer från solceller, bilkörning eller el-stolpe.
 
Toppen