• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Galaxy tab 3 problem

F

F.d. 52943

Guest
Efter ett par timmars surfande (via wifi) blir internet segt och hänger sig till slut - oavsett vilken site. Det hjälper inte heller att byta nät (har två olika nät hemma) så problemet ligger i plattan.
Har också testat att tömma internetappens cache - det hjälpte inte.
Efter omstart funkar det som vanligt igen några timmar till.
Kan det vara någon annan cache som blir full, eller vad?:confused:

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Galaxy tab 3 problem

Fortfarande väldigt irriterande. Ingen mer som haft problemet och möjligen hittat någon lösning.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Kolla under Inställningar->Appar->pågående
där kan det ligga många igång som tär på minnet
Har du inte rejält med ledigt RAM-minne så blir det slöare.

Har man någon app som envisas att ta minne, inte ovanligt,
så kan du avaktivera den tills du behöver den nästa gång.

Man får välja sina app-installationer med omsorg, ifall man prioriterar speed.
Samsung är ju världsberömda att slöa ner Android med en massa eget skit,
Ungefär som att köpa en märkesdator (PC), helt nerkladdade med onödiga program tyvärr.

Jag har på min HTC-mobil normalt 11 appar igång som tillsammans tar 0,9Gb av mina 2Gb RAM.

TAB 3'an har väl tyvärr bara 1Gb RAM (?)

Edit: jag kör med en gammal Sony xperia Z tablet, upplever inget lagg, den har 2Gb RAM, Sony har ett riktigt rent och oförstört Android, saknar dock 3G/4G, men funkar bra i wifi.

Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest

Har samma erfarenhet. Det räcker att stoppa alla program.

Stoppa alla program - QUE?
Det enda sätt jag känner till är kallstart....
Jag har gått in i programhanteraren och försökt stänga ner appar jag läst färdigt - med viss effekt. Allt går inte att stänga ner - systemet protesterar. Man måste tydligen veta vilka appar som behövs och vilka som går att stänga ner under pågående session.
Dock funkar det så till vida att om jag lägger en massa tid på att kontinuerligt gå in i programhanteraren och stänga ner de appar jag för tillfället är färdig med, så funkar det.
Men mycket skrik för lite ull....
Jag hade hoppats hitta en lösning via generösare instänningar i cachestorlekar - som jag fortfarande i min okunnighet gissar är orsaken till problemet.
F.ö. verkar min platta ha 2gb RAM, men det verkar inte räcka.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Roland, du borde kunna gå in och se hur mycket ledigt RAM-minne du har när det börjar och lagga, du borde även kunna se vilken/vilka appar som tar minne.
Surfar du med Chrome?
Man kan testa annan browser, ibland blir det bättre, ibland sämre.

Andra med denna platta säger att den blivit "mycket bättre" i surf med denna browser: https://play.google.com/store/apps/details?id=mobi.mgeek.TunnyBrowser

Jag äger ingen Samsung, så jag kan inte bekräfta, men kanske värt att testa.

//P

Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest

Jo, det kan jag se, men det hjälper inte så mycket. Av ca 2000mb har jag drygt hälften lediga. De flesta appar tar bara några få mb, och de som tar mycket tycker inte om att bli avstängda ("startade av systemet - om den stängs av kanske systemet inte funkar"... nånting..)
Tror fortfarande (kanske blåögdt) att det är en cache som blir full. Om det är så, borde man kunna ändra storleken på den cachen? Men det kanske kräver att enheten rootas?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Nå er det minst 6 varianter av tab 3 med og uten sim plass og forskjellige størrelser.

Det finnes mer bloatware i de med sim enn i wifi utgavene. Disse ekstra programmene kan ikke fjernes på noen enkel måte.

Flere har byttet til cyanogenmod cm11 med godt resultat. Lettere desktop enn orginalen og ingen bloatware. Men en må finne rett oppsett for den hardware en har.

Er du modig så finnes android 5 for nedlastning til noen av tab 3 variantene.:rolleyes:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Kör du med andra enheter i samma nätverk? Får du då samma problem har du förmodligen problem med ditt WiFi. Kan hjälpa att ta bort autotilldelning av kanaler i routern och tilldela en kanal som är mindre belastad. Finns gratisprogram att kolla med.

F

F.d. 52943

Guest

Kör du med andra enheter i samma nätverk? Får du då samma problem har du förmodligen problem med ditt WiFi. Kan hjälpa att ta bort autotilldelning av kanaler i routern och tilldela en kanal som är mindre belastad. Finns gratisprogram att kolla med.

Min gamla sonyplatta gjorde likadant - hm... Men å andra sidan så hjälpte det inte att byta till övervåningens router.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Når du har flere wifi routere i samme hus så er det ekstra viktig at de kjører på forskjellige kanaler. På android kan du installere wifi analyzer og se konflikter.

F

F.d. 52943

Guest

Stängde av den ena routern - tyvärr ingen skillnad. Kollat kanalerna med wifi analyzer - inga krockar.
Får kanske leva med det...:)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Fint da har du utelukket wifi som problem.

Over til plata, hvilken webleser bruker du?
Har du testet en annen, og er det på samme måte der?

Se og på minneforbruket når problemet er der, mulig du kan se synderen.

Toppen