Dag 8 lördag
Går ut och fotar efter de vanliga morgongöromålen.
Det är verkligen EBB nu. Viken är smal. Badplatsen ser väldigt långgrund ut.

Det har t.o.m. bildats en liten fågelholme ca 30 meter ifrån stranden.
Vid 10 - tiden tar jag på mig stövlar, eftersom det är högt gräs, och tar en promenad på en stig utmed viken.
Ser några fåglar som sitter på en eka.

Efter en km tar stigen slut så jag vänder.
Tar fram en termometer och går ner i vattnet. Går ut en bit och håller ner tempen en stund. Det är kyliga 14 grader, där det ändå är ganska grunt. Vad kan det då vara 50 meter längre ut. Nej tack det blir inget badande för mig.
Tar istället fram min bekväma campingstol med fotpall och ett litet bord.
Här kommer det att bli så att jag tillbringar min dag med att läsa en bok.
Bryter av läsandet med att laga lunch som intages hemma inne vid dinetten. För att vila lite ifrån solandet, för jag vill ju inte bli bränd.
Efter lunch blir det nya foton. På andra sidan viken högst upp på berget har de installerat torn för kommunikation. På stranden har det kommit några barnfamiljer.
Återgår till min läsplats. Det blir mycket läsande idag. Solen skiner och det är ett underbart väder.
På sen eftermiddagen kommer några ungdomar cyklande. De badar och leker.
De spelar även beachvollyboll
Vid 18 -tiden går jag till servicehuset för att duscha. Ungdomarna kommer också dit för att byta om. Vi pratar en stund på engelska. De tycker att det är myckert vackert här i Norge. De är från Tyskland och Ungern. De jobbar här i närheten.
Äter en lätt middag, smörstekta championer och en knäckemacka med ost samt en öl. Ser på Rapport på laptoppen. Trump har ringt till Stefan Löven och erbjuder sig att betala borgen för artisten som är häktad. En svenskägd oljetanker har blivit bordad i Hormuzsundet.
Vid 22 - tiden knackar det på dörren. Det är den grekiska kvinnan från den tyskreggade HB:n. Hon har en tel i handen och vill att jag skall tala med en norsk man. Hon säger på tyska att de har problem med HB:n. Det är förmodligen något elektriskt. För fotsteget går ej in, skjutdörren stängs ej och vattenpumpen funkar ej.
Jag säger detta till den norska mannen i tel som skall komma hit och fixa det. Han undrar var vi är. Då står det helt still i huvudet. Måste fråga kvinnan. OK manen kommer om några minuter säger han.
Under väntetiden säger hon att de har försökt att fixa det själva i två timmar. Sen ringde de sin assistansförsäkring i Tyskland (ADSC tror jag ADAC).
Normannen som är anlitad av det tyska assistansbolaget kollar alla säkringar och "ruckar" lite på de. Sen går dörren igen. Mannen tackar för sig och åker.
Mannen sätter sig i förarstolen och försöker att sätta på radion. Men han lyckas ej. Det får bli morgondagens problem. Det är sent nu. Vi snackar en stund innan jag går hem till mig. De tackar så mycket för hjälpen med språket. Men vi som är ute i andra länder måste försöka att hjälpa varandra. Det var ju inget svårt för mig att få norrmannen att förstå min svenska.
Idag startade jag inte motorn. Blir kanske kvar ytterligare ett dygn.