• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas sommarresa 2019

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 1 13 juli.
Äntligen!

On the road again. On highway 66 North.

Jag hade planerat att starta denna resa vid midsommar. Men bilen krånglade den 18:e juni. Fick ej i växel utan att först ta bort minuskabeln från batteriet. (skrev tråden "det blir inte alltid som man tänkt sig")
Fick verkstadstid 1:a juli. En son fyller år 12 juli så då bestämde jag mig för att stanna i 08 området.

Åkte E 18 till Västerås och sen lv 66 till min son J i Ramnäs. Hade lovat att hjälpa till med att byta elkabel till en luftkompressor. Fick samtidigt möjlighet att träffa två av mina barnbarn en stund. Det är ju alltid trevligt.

Vid 11 tiden fortsatte färden till Malung för att träffa min älsta son M och hans sambo.
Där blev jag bjuden på en mycket god Västerbottenostpaj och räkmackor. Till det drack vi öl resp vin.

Det blev mycket politiskt prat. Vi har ju olika politiska partier som "förebild". Samt det vanlig om hälsa och jobb och vart jag skall resa vidare.

Har inget bestämt mål. Utan det blir vidare norrut, gärna på små vägar och försöka hitta en lämplig fricamp vid någon trevlig badsjö.

Körde 34,7 mil ifrån Liljeholmen / Stockholm.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Långflon Lv 62 gräns Norge 14 juli -19 001.JPG Långflon Lv 62 gräns Norge 14 juli -19 004.JPG Dag 2
Efter en gemensam fika, där vi tittar i min kartbok och talar om lämpliga vägar, tackar jag för mig och lämnar Malung.

Har bestämt mig för att ta av från Lv 66 och köra småvägar väster om istället. För enligt kartboken finns många sjöar mot gränsen till Värmland. Gps:en kände inte till småorterna. Så den gamla kartboken kom till heders igen.

Söder om Lima ser jag skylten som det står Tisjön på. Svänger in på den grusvägen. Kör länge innan jag kommer fram till sjön. Letar febrilt efter en mindre väg som kan leda fram till sjön. En massa småvägar har en bom en bit in. Visserligen var de öppna. Men jag vill inte köra in där. För om markägaren kommer och låser bommen så vet jag inte när jag kan åka därifrån.

Vid Stavåsnäs svänger jag söderut. Kör förbi några sjöar på vägen mot Sysslebäck i Värmland.
När jag kom in i Värmland så upphörde grusvägarna och det blev asfalt istället och något bredare väg.

Vid Sysslebäck svänger jag norrut på Lv 62 för att så småningom komma in i Norge. Vägen går parallellt med Klarälven och är mycket vacker.
Stannar i Långflon en km före Norska gränsen. Vid Höljessjön fotar jag och tar fram en hink för att använda sjövattnet för att tvätta av allt grusdamm som fanns på bilen.

När bilen är tvättad tar jag fram en stol och sätter mig i solen och läser en timme.
Sen börjar det att regna. Går in och tänker se några TV nyheter men det är dålig mottagning. Det blir surfing på lapptoppen istället.

Körde 19,8 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 3 måndag 15 / 7.

På morgonen regnar det. Vid 10 tiden har det slutat. Då kör jag till gränshandelsplatsen för att handla lite livsmedel. Äter lunch i bilen på parkeringen.

Sen kör jag in i Norge. Det norska vägnumret är 26. Kör mot Trysil. Kör parallellt med älven, tar några foton.
Fortsätter mot Röros. Strax efter avtagsvägen till Sälen stannar jag vid en stor öppen yta för att fika. Där står redan en HB och några Pb 1.

Det visar sig vara ett Vildmarksmuseum. Efter kaffet tar jag en lång promenad på de utmarkerade stigarna.
Museet vill visa hur folk bodde här för flera 100 år sedan. Arkeologer har hittat fynd som de har daterat till 800 talet efter Kristus.

På platsen finns det även möjligheter att tömma grå - och svartvatten samt fylla på färskvatten. Ikväll tänker jag duscha ordentligt, d.v.s. "slösa" på vattnet. Tänker fixa vattnen Älva, Vildmarksmuseum, väg 26, 15 juli 002.JPG Älva, Vildmarksmuseum, väg 26, 15 juli 004.JPG Älva, Vildmarksmuseum, väg 26, 15 juli 007.JPG Älva, Vildmarksmuseum, väg 26, 15 juli 009.JPG Älva, Vildmarksmuseum, väg 26, 15 juli 012.JPG Älva, Vildmarksmuseum, väg 26, 15 juli 035.JPG Älva, Vildmarksmuseum, väg 26, 15 juli 044.JPG i morgon innan jag lämnar platsen.

Om jag har förstått infotavlan rätt så är jag i Drevsjö i Egerdala kommun söder om Röros på väg 26.

Körde 10,9 mil
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Trevligt att följa dina äventyr och många bilder tycker vi om. Motvilligt vill jag påpeka att du nog har något fel på din inställning av vitbalansen i dina i övrigt utmärkta bilder. Dom blir rödare än dom borde.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Trevligt att följa dina äventyr och många bilder tycker vi om. Motvilligt vill jag påpeka att du nog har något fel på din inställning av vitbalansen i dina i övrigt utmärkta bilder. Dom blir rödare än dom borde.

Hur ställer man in vitbalansen? Har en Sony kamera AVCHD kanske 8 - 10 år sedan som jag köpte den.
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Vet inte något om videokameror men om det fungerar som vanliga digitalkameror så har du en inställningsmeny någonstans bland knapparna. Gissningsvis står den inställd för att filma inomhus. Se om du kan hitta något autoläge alt. dagsljus. Beklagar inte mycket till hjälp.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 4 tisdag.

Efter en tidig äggfrukost, kl 05, och surfande på datorn tar jag och backar upp bilen på den utmärkta och gratis tömningsplatsen. Fixar grå - och svartvatten tömningen samt tar fram min gamla trädgårdsslang för att fylla färskvatten.
En mycket fin service av kommunen. Under dagen såg jag två till tömningsplatser. Vet ej om dessa var gratis.

Fortsätter väg 26 mot Röros. Men kör inte in i stan utan tar väg 30 söderut några mil. Väg 3 nordväst och E6 sydväst.Sedan köra västerut mot Kristiansund på väg 70. Bitvis en mycket vacker väg utefter en älv. Stannar och fotar på em.

Halvvägs mot Kristiansund, i stan Sunndalsöra, tar jag av på väg 62 mot Molde.
I Sunndalsöra tankar jag på Cirkel K. Diseln kostade 13,99 NKR per lit. Vid växlingskursen 1,10 blir det 15,39 SEK. I en annan tråd sägs det att det är så dyrt att semestra i Norge. Men den 3/7 tankade jag i 08 området för 15,70 SEK på Cirkel K. Den 14 / 7 på OKQ8 i Malung betalade jag 15.93 SEK.

Sen em stannade jag på en rastplats vid en fjord för att fika. Där stod en svenskreggad HB. Jag sitter och tittar ut genom vindrutan över fjorden. Fotar den vackra utsikten. Jag försöker att hitta platser med vacker utsikt när jag skall äta. Vatten är rogivande, för mig.
Efter fikat går jag ut och talar med mannen. Det visar sig att det är en norrman som har bott 31 år i Dalsland. Han tycker att det är vansinnigt dyrt att åka färja. Han skulle sova här.

Jag fortsätter färden till Molde. Kommer fram vid 18.30 - tiden. Hittar en p plats vid hamnen en liten bit före centrum. Här får man stå gratis mellan 18 och 08. Parkerar bredvid en Italiensk och Norsk HB. Backar in och låter överhänget gå ut över gräsmattan, nästan ända ut till gatan.

Tar med mig kameran och går en sväng. Ser att en färja står inne och lastar enstaka bilar. Går fram och talar med en i personalen. Han säger att denna färja skulle kosta 530 NKR för en bil mellan 8 och 10 meter.
2021 skall det vara genomfört med ett färjekort som skall gälla för alla norska färjor. Så det kommer alltså att bli lättare för oss alla.

Ser en restaurang / pub går in och hör lite musik. Det är två personer som spelar på uteverandan. Beställer en öl. Lämnar fram en 100 kr sedel. Den är gammal får jag höra. Tar fram en 200 -ring. Samma sak. 50 sedeln är ok, men ölen kostade 90 för en halv liter. Bartendern säger att jag får gå till en bank imorgon. Betalar med ett kreditkort.

Jaha, det var ju muntert! Sedlar som jag växlade in 2017 är ogiltiga.

Men det blev en trevlig stund på uteserveringen. Fotade.

Körde 37,0 mil.På väg till och i Molde 16 juli 004.JPG På väg till och i Molde 16 juli 006.JPG På väg till och i Molde 16 juli 010.JPG På väg till och i Molde 16 juli 012.JPG På väg till och i Molde 16 juli 019.JPG På väg till och i Molde 16 juli 025.JPG På väg till och i Molde 16 juli 020.JPG På väg till och i Molde 16 juli 028.JPG På väg till och i Molde 16 juli 033.JPG På väg till och i Molde 16 juli 040.JPG
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Du får byttet inn dine gamle sedler på en bank, husker ikke hvor lenge den tjenesten er i alle banker. I Norges Bank sine få avdelinger skal det fungere i 10 år.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Du får byttet inn dine gamle sedler på en bank, husker ikke hvor lenge den tjenesten er i alle banker. I Norges Bank sine få avdelinger skal det fungere i 10 år.

Den tiden är förbi.

Endast Norges Bank. Jag åker till Trondheim imorgon torsdag. Byter sedel för sedel.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 5 onsdag 17 / 7

Sover som vanligt väldigt gott den korta tiden som det sker. D.V.S. fem kvart i timmen.
Trots att huvudet var ca 20 cm ifrån stora vägen. Där bussar och lastbilar dundrar förbi.

Glömde igår att skriva:
1. Det pågår en jazzfestival i centrum. Huvudgatan avstängd. En massa olika försäljningstält är uppsatta. Som en marknad eller stor loppis.

2. Efter kvällspromenade går jag till betalautomaten. Sätter i kreditkortet och trycker frambetalning till kl 14.18. 120 nkr reserveras tills jag tänker lämna. Om jag lämnar före och sätter i kortet så kommer endast ytnyttjad tid dras. Mycket bra system. Får se om det funkar.

Lämnar hb ca 9.30 för att uträtta dagens viktigaste ärende. Banken!

Bank 1:
Där är det kö. När det blir min tur lämnar jag fram mina sedlar. Säger att en restaurang påstår att de är gamla. Banktjänstemannen bekräftar och säger att jag skall skicka den till Norges Bank (=riksbanken) i Oslo. Får ett papper att fylla i antal sedlar av varje valor samt min personuppgifter.

Jag bad om ett kuvert. De har inga att ge mig.

Bank 2:
Vi hanterar ej detta. Mycket snarstucken personal.

Bank 3:

Tjänstemannen säger att inga banker får ta emot gamla sedlar efter att det har gått 12 mån.
Hon tittar på nätet hur jag skall gå vidare.
Om jag skickar sedlarna till Norges Banks hk i Oslo så sätter de in likviden på mitt bankkonto.
Om jag däremot besöker ett av Norges Banks filialkontor så får jag byta sedel mot sedel.




Eftersom jag hade planerat att åka till Trondheim innan återresan till Sverige så väljer jag det alternativet.


Strosar runt lite på marknadsgatan.

Går sedan till betalautomate och sätter i kreditkortet. Och se ! Datan registrera tiden 11,02 och drar 58 nkr från kontot.
Det fungerade alltså att knappa in en mycket längre parkeringstid än nödvändigt.

Nu kör jag därifrån.
Eftersom Molde är slutpunkten enligt min lilla kartbok så tänker jag att jag kör rakt igenom stan för att se om jag kan hitta en fin plats att stanna på strax utanför staden. Det börjar ju luta mot lunch. Då vill jag inte stå på en p-plats i hamnen. Utan vill ju ha en ordentlig vacker havsutsikt.

Blir mycket förvånad att det finns ett vägnummer på sidan, 622. Vadå? stan skall ju vara slut här!

Det visar sig att väg 622 är lång och mycket vacker i närheten av havet.
Kommer så småningom till byn Hollingen Som även är ett färjeläger till några öar.

Stannar på parkeringe för att fixa till lunchen. Nu med havsutsikt genom vindrutan.

På väg till och i Molde 16 juli 044.JPG På väg till och i Molde 16 juli 046.JPG Hollingen, Atlantvägen 16 juli 2019 001.JPG Hollingen, Atlantvägen 16 juli 2019 003.JPG
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 5 del 2.

Bilderna kommer i slutet.

Efter lunchen fortsätter jag nära havet. Tänker att det kommer att bli en vacker väg med ofta och trevlig havsutsikt. Vägnummer 622.
Efter ett tag står det på skylten Kristiansund vägnummer 64. Det blir nog bra för den stan ligger långt ut i havsbandet. Om jag kommer ihåg rätt så stannade Hurtigrutten där.

Snart kommer en trevlig överraskning.
En brun skylt. Precis som i Sverige en "naturupplevelseskylt". Det står Atlantenvei.

Det är alltså den berömda höga bron på atlanten- vägen som förmodligen kommer att komma.

Det här blir ju mycket trevligt. Det har jag länge önskat att få uppleva även från en bil och inte enbart från Hurtigruttens fartyg.

Möter stark trafik. Många HB.

Det finns många parkeringsplatser i den höga brons närhet. Jag stannar på den första som är långt bort. Utifall det är fullt på de närmre. Jag har ett 300 mm objektiv till min kamera - så jag kan nog få till bra bilder även på långt håll.

Går ut och fotar.
Kör vidare till nästa p-plats. Tar nya foton. Går upp på en bergsknalle för att fota ännu mera.

Kör vidare till tredje p-platsen - den var full. Så nu blir det själva överfarten på den höga bron i nordlig riktning.

Vilken fantastisk utsikt. Nu skulle jag ju ha haft med mig mästerfotografen från Spanienresan.
Men så är det ej. Jag är ensam i bilen.
Stannar på den andra sidans andra p-plats för att fota igen. Den första p-platsen var fullbelagd.

Efter en promenad och många foton fortsätter jag resan.
Strax före Kristiansund kommer en lång tunnel under havet. Det kostar för mig 102 nkr. Som skall betalas i förväg till en man i en kur.
Min transponder duger alltså ej.

Kör igenom stan. Stannar och programerar in Trondheim. Gps:en säger att det är drygt tre timmars resa .

Jag kör till en stor parkeringsyta utanför stan. För att övernatta på väg nr 70. Innan jag skall åka på E 39.

Körde 12,1 mil.
 

Bilagor

  • Hollingen, Atlantvägen 16 juli 2019 004.JPG
    Hollingen, Atlantvägen 16 juli 2019 004.JPG
    3,4 MB · Visningar: 106
  • Hollingen, Atlantvägen 16 juli 2019 009.JPG
    Hollingen, Atlantvägen 16 juli 2019 009.JPG
    3,8 MB · Visningar: 111
  • Hollingen, Atlantvägen 16 juli 2019 014.JPG
    Hollingen, Atlantvägen 16 juli 2019 014.JPG
    2,6 MB · Visningar: 110
  • Hollingen, Atlantvägen 16 juli 2019 026.JPG
    Hollingen, Atlantvägen 16 juli 2019 026.JPG
    3 MB · Visningar: 111
  • Hollingen, Atlantvägen 16 juli 2019 030.JPG
    Hollingen, Atlantvägen 16 juli 2019 030.JPG
    2,5 MB · Visningar: 109
  • Hollingen, Atlantvägen 16 juli 2019 040.JPG
    Hollingen, Atlantvägen 16 juli 2019 040.JPG
    2,7 MB · Visningar: 112

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Så här; ladda först upp alla dina bilder. ("Ladda upp en bild"). Du kan t ex i Utforskaren markera alla bilderna, och ladda upp alla i ett svep.
Skriv din in din text.
152933-d637b0ad4ac20edf5cc6878a96c511e3.jpg 152934-eefda2829d8d975a01cd1a2ca43b3369.jpg
Placera markören var i texten du vill ha bilden, t ex ovanför detta stycke. Tryck enter/ny rad. Se till att markören nu står på den blanka raden. Klicka t ex på miniatyr, gör jag här. Bilden hamnar förstås där du ställt markören.
Jag tog två av dina bilder, efter den första knackade jag ett blanktecken, och sedan klickade Miniatyr på den andra bilden.
Om du så önskar kan det vara mitt i en mening, blir inte så snyggt dock.

Du kan även i efterhand justera bildplaceringen (under din "ändringstid"). Klicka på Ändra under inlägget, markera
Code:
[ATTACH]Bildnamn[/ATTACH]
, Klipp ut (högerklick, välj), flytta markören där du vill ha bilden, klicka Klistra in (högerklick, välj). Alternativt, ta bort de sk "taggarna", placera markören, klicka på Miniatyr för rätt bild.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 6 Torsdag18 / 7

Vaknar mitt i natten, går på toa. Somnar om och går inte upp fören 05.45.
Äter som vanligt två kokta ägg och dricker två små glas juice.
Åker vid sjutiden mot Trondheim. För att uträtta dagens viktigaste ärende. att växla gamla sedlar mot nya hos Norges Bank. De har öppet mellan 09 och 15.

Gps:en visade igår att det tar tre timmar att köra dit. Men jag kör ju aldrig på max tillåtna hastighet samt att i detta vackra land så blir det många stopp för att fota.

Så jag behöver nog dubbla körtiden till verklig tid. Alltså sex tim. Då bör jag vara klar på banken vid 13 - tiden.
Läget är lugnt. Jag hinner idag. Annars går det ju även bra på fredag eller måndag. Skall inte vara i Ramnäs fören den 4:e aug

Jag hade igår stannat före E 39 för att sova. Tänkte att det kan vara mycket trafik på E vägen. Samt svårt att hitta lämpligt nattplats. Men där hade jag tänkt fel!

Strax efter att jag hade påbörjat körningen på E 39 blev det ett färjeläger. Kom dit ca 7.10 och nästa skall gå 7.30. Där försvann 20 min på min förmodade restid.

Färja n Kristiansund, Tranor, Trondheim, Sjursvika på Fosna 001.JPG

På en skylt före färjelägret står det Halsa på höger sida och på vänster är en bild på en färja.
Jag tolkade bilden på skylten som så att i vänster fil skall jag köra för att komma ombord.
Efter en stund kommer ett par personbilar och parkerar till höger. Snart är den högra filen full med PB1 och två långtradare.
Misstänker nu att jag har tolkat skylten fel. Går ut och pratar med föraren av pb 1 som är först i sin fil. Förklarar att jag måste ha tolkat skylten fel. Han säger att jag skall köra först. Tack, det var det jag ville höra. Började bli orolig att jag inte skulle komma ombord annars.

Jag körde ombord först. Blev hänvisad till filen längst till höger. Långtradarna i mittenfilen efter en pb 1.Alla fick plats på färjan. Efter en stund kommer en man och vill ha betalt. Autopass gäller ej. Endast kontanter eller kort. Kostade 313:- nkr för mig. Det var en kort tur. Pb1:arna fick köra av först. Sen långtradarna och sist jag. Vilket jag tyckte var bra. För då har jag ingen efter mig. Utifall jag vill stanna och fota.

Efter en stund blev det så.

Färja n Kristiansund, Tranor, Trondheim, Sjursvika på Fosna 008.JPG


Två fina Tranor, var det som jag såg.

Nästa fotostopp blev Leroys fiskeodling.

Färja n Kristiansund, Tranor, Trondheim, Sjursvika på Fosna 011.JPG Färja n Kristiansund, Tranor, Trondheim, Sjursvika på Fosna 014.JPG Färja n Kristiansund, Tranor, Trondheim, Sjursvika på Fosna 017.JPG

Många och ibland långa tunnlar blir det till att passera igenom innan jag når Trondheim.

När jag kommer in mot centrum ser jag snart på gps:en att målet ligger ca 5 kvarter längre fram och 2 kvarter till höger. Har ju tänkt att köra så nära som möjligt. men hade ingen tanke på att hitta en stor p -plats i närheten av Norsk Bank i centrum. Så när jag såg en bensinstation tänkte jag att jag kör in och frågar om jag får stå på deras mark någon timme.
På gatan bakom "tappen" finns det ett par parkeringsplatser markerade. Får stå i max tre timmar mot avgift.
Vilket tur! Just vad jag behövde. Betalade 75 nkr för tre timmar.

Kan ju utnyttja tiden efter banken till en promenad runt stan eller äta lunch.

Börjar promenera. När jag är på en lång bro ser jag Nicariusdommen.

Färja n Kristiansund, Tranor, Trondheim, Sjursvika på Fosna 022.JPG

Går mina kvarter men ser inte Banken. Går in på ett hotell för att få hjälp. Jag får ett kartblad med markeringar. Går vidare. Hittar fortfarande inte en byggnad som det står Norges Bank på. Frågar ytterligar en person som pekar ut färdriktningen. Går in på Danske Bank för att få hjälp igen. De säger att det är alldeles i närheten. Gå till Biblioteket och där på samma torg är det.

Går dit och ser en skylt om Husets Bank men inte Norges Bank. Går in på biblioteket och frågar efter nr 2.
Hon pekar ut huset.
Det visar sig att jag skall gå in i Husets Bank för att ringa på en dörr som har en skylt om gamla sedlar. Det är hos Nokas jag får gå in. Allt frid och fröjd. De byter ut mina gamla sedlar mot nya. Ingen avgift behöver jag betala.

Äntligen!
Dagens arbete är klart och det före 12.

Tar nu en promenad i stan. Köper en glass. Lägger upp en massa mynt. Det visar sig att mina 6 st 50 öringar är för gamla. De andra mynten duger. Glömde att fråga Nokas om även mynt hade gått ur tiden. Får ta smällen på tre kr. För jag går ej tillbaka.

I gamla stan på en smal gata fotar jag detta.

Färja n Kristiansund, Tranor, Trondheim, Sjursvika på Fosna 025.JPG

Av miljöskäl bör vi ju lämna bilen, stilla.

Går nu tillbaka till bilen. Är framme i god tid innan p - tiden är slut.
Ställer in gps:en på Steinkjer några mil längre norrut på E 6:an.
Vid en rondell missuppfattar jag skyltningen och kör fel. Tänker att gps:en visar mig rätt igen. Men nu väljer den en annan väg upptäcker jag efter en stund. OK tar väl den nya vägen då.
Det blev en mindre väg men mycket vacker högt upp i bergen och med havsutsikt.

Kommer till Flakk för att ta en ny färja över till en halvön i havsbandet. På södra sidan. Jag hade planerat att åka dit norrifrån. Färjan tog ca en halvtimme och kostade tror jag 582 nkr om jag läste rätt på skylten. Debiteras via Autopass. Får se om det stämmer på fakturan som förmodligen kommer inom tre månader.

Först kör jag en bit norrut för att försöka hitta en bra nattplats. Ser inget bra. Så jag vänder och kör tillbaka söder för att sen efter färjeläget köra västerut.

Nu hittar jag nedanstående p-plats med havsutsikt genom vindrutan.

Färja n Kristiansund, Tranor, Trondheim, Sjursvika på Fosna 038.JPG Färja n Kristiansund, Tranor, Trondheim, Sjursvika på Fosna 039.JPG Färja n Kristiansund, Tranor, Trondheim, Sjursvika på Fosna 049.JPG

Tar en promenad i omgivningen. Det är en båtklubbsparkering som jag står på. Sjursvika Båtklubb.

Går även ut i vattnet. Mäter ut behagliga 15 grader i lågvattnet närmast stenstranden. Får även i fötterna.

Färja n Kristiansund, Tranor, Trondheim, Sjursvika på Fosna 052.JPG

Dagens färd blev 25,7 mil.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 7 fredag

För länge sedan hade jag en arbetskamrat som brukade säga: "äntligen fredag"!

I min numera helt arbetsbefriade tillvaro som pensionär så har begreppet ingen betydelse. Namnet på dagarna saknar numera betydelse för alla dagar är lika. Det är en fantastisk upplevelse att vara "friherre".

Nog om detta.

Efter frukost går jag ut och fotar lite här i Sjursvika Båtklubb.
Sjursvika, Oksvoll 19 juli 001.JPG
Jag var tyvärr lite sent ut för att se hela fartyget. Tror att det är ett skepp ifrån Hurtigrutten.
Några fåglar får jag även med.

Sjursvika, Oksvoll 19 juli 002.JPG Sjursvika, Oksvoll 19 juli 005.JPG

Stranden är för stenig för att gå barfota på. Det gör ont och en risk för att halka finns alltid.

Sjursvika, Oksvoll 19 juli 007.JPG

Även fartyg kommer med.
Sjursvika, Oksvoll 19 juli 020.JPG Sjursvika, Oksvoll 19 juli 021.JPG

Går tillbaka in i bilen för att städa och ringa några samtal.

Efter lunch lämnar jag denna plats för vidare upptäcktsfärd.
Kör vidare utefter kusten på denna halvö som heter Fosna.
Strax före staden Brekstad som ligger längst söderut stannar jag för att ånyo tanka. Dieseln kostade endast 13,99 NKR. Samma som för några dagar sedan. Backarna suger.

Efter staden Oksvoll ser jag en vägskyllt med camping och bad. Kör in på vägen för att komma till badet. Men jag hamnade på campingen. Verkar som att badet tillhör campingen. Så jag vänder.
Strax efter ser jag en vägskylt med enbart bad. Äntligen! Kanske kan detta vara något.

Kör in och ser en tyskreggad Plåtis. Kör förbi den. Det är en liten yta. Lagom för tre - fyra bilar.
När jag stannat tar jag nedanstående foton från förarplatsen.

Sjursvika, Oksvoll 19 juli 026.JPG Sjursvika, Oksvoll 19 juli 027.JPG
Genom vindrutan detta hus. Som visar sig vara ett badhus. Med WC och dusch, utan avgift.
Sjursvika, Oksvoll 19 juli 025.JPG

Promenerar till stranden. På ena delen är det mycket stenigt. På andra delen sand. På stranden har det spolats upp en mängd magneter utan trådar. Det var första gången som jag har sett dessa djur.
Jag bestämmer mig för att stanna för natten. Om det blir badväder med ordentlig sol imorgon stannar jag kanske några dagar.

Lägesfoton.
Sjursvika, Oksvoll 19 juli 031.JPG Sjursvika, Oksvoll 19 juli 033.JPG Sjursvika, Oksvoll 19 juli 036.JPG

Ikväll skall jag testa duschen i badhuset.

Nu kl 18.35 börjar det att regna lite lätt.

Körde endast 9,8 mil idag.
 
Toppen