• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas resedagbok till Portugal

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 9 Tisdag

Efter frukost och att det hade blivit ljust så utnyttjar jag rastplatsen möjlighet att tömma gråvattnet. Sådana rastplatser har jag ej sett i Sverige.
Kör vidare på E20 mot Koldberg och därefter E 45 mot Tyskland.

Vid gränsen ( som jag ej ser var den exakt ligger) kommer en långtradare upp jämsides och "lägger sig" på signalhornet. När jag kör strax under tillåten hastighetsgräns på 80 km. Väldigt irriterande.

Svänger av A 7:an för att handla lite hos Calle. När jag nu kör på tyska motorvägen så visar GPS:en att högsta tillåtna hastighet för mig är 100 km. Kör mellan 75 och 95. Verkar som att de flesta lastbilar kör mellan 85 och 90.
Stannar på en rastplats för att laga lunch. Tar en kort promenad. Vid 15 - tiden stannar jag för en lång kaffepaus. Planerar att åka in i Hamburg efter kl 19.00 för att försöka att hitta en p-plats utanför Mi Wunderland. Som är en enorm stor modellanläggning i en gammal industribyggnad vid hamnen i centrala ( ja någotsånär central) Hamburg.

Kommer fram ca 19.15. Hittar ingen p-plats vid målet. Eftersom bilen är 8,8 meter så behöver jag utnyttja två lediga rutor efter varandra. Får åka runt några kvarter i en halvtimme. Kommer tillbaka till huset för modellanläggningen och denna gång fanns en p - plats mittemot huvudentren.

Vilken tur!!

Nu kan jag laga en sen middag. Därefter tar jag en kvällspromenad.

Denna dag körde jag ca 31 mil.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 10 Del 1.

På morgonen så var jag tvungen att hitta en person som kunde växla en 5 Eurosedel tillmynt, för att betala p-platsen. Det går nämligen inte att betala med kort. Den femte personen kunde växla. Man fick endast betala för max tre timmar. Men det räckte för mitt tredje besök på modellanläggningen Wunderland.

Bifogar några bilder. Det finns modeller ifrån tåg, bilar, flygplan och fartyg. Avbilder från verkliga platser som Hamburg, LKAB mm
Wunderland 2019 jan 30 001.JPG
Wunderland 2019 jan 30 020.JPG
Wunderland 2019 jan 30 177.JPG
Wunderland 2019 jan 30 124.JPG
Wunderland 2019 jan 30 218.JPG
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Problem med att inte kunna betala med kort. Precis, det är inte så många länder som går så snabbt (på gott och ont, enligt mig på ONT) mot kontantfritt samhälle. Det kan associeras med resonfritt... ;-)
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 10 del 2.

Efter mitt besök på Wunderland kör jag ut ur Hamburg på väg A1 söderut.
På första rastplats stannar jag för att laga lunch. Det blev att värma upp en tidigare gjord sötpotatisgryta.
Kollar på laptoppen hur jag skall välja väg för att undgå motorvägen. Kör av raktut i det öppna landskapet på små vägar. Först B 4 därefter väg 71. Kör länge mot Soltau, Uelzen riktning sydöst. Denna väg har jag ej kört tidigare.
Skönt att slippa hetsen på motorvägen A1 eller A7. Kör genom små samhällen som förmodligen endast har hus utefter vägen. Ser i varje fall inga tvärgator.

Stannar efter att det har blivit lite mörkt. Går ur för en promenad och se på utbudet av affärer och pubar, restauranger mm.
Ser ett apotek, bageri / konditori, frisör, pizzeria, fläskbutik ( som även hade en massa andra dagligvaror) och fotvård. Vänder om och går förbi bilen, som jag tydligen hade parkerat utanför en stor kyrka. Ser även ett hotell med restaurang.

Går in på hotellet. Går in på toa för att tvätta händerna. De har små froté-handukar, som man slänger i en korg på golvet efter att man har torkat händerna. Det känns väldigt lyxigt. Går in i restaurangen som har vita dukar på borden. Finns en öppen spis där de har gjort upp en brasa. Sätter mig vid det närmaste bordet. Så att jag kan se elden hela tiden. Jag tycker att det är väldigt rogivande att se flammorna. Kommer på att jag saknar min braskamin som jag hade i villan. Har ju inte plats för att installera en braskamin i husbilen, tyvärr!!!!

Efter en god middag går jag hem för att duscha och skriva här.
I en annan tråd så skriver vi om husbilar på en camping. Som även har talat om ställplatser och fricamping. Frågan är nu vad jag skall rubricera hur jag står nu. På huvudväg nr 71 genom samhället Bergen an der Dumme har jag parkerat på en markerad P-plats utefter vägen. ca 20 cm till vänster om bilen dundrar lastbilar, bussar, personbilar och traktorer förbi.

Även om jag duschar och vistas i bilen på kvällen innan jag somnar så anser inte jag att jag "campar".

Idag har jag kört 13 mil. Korta sträckor med många och långa raster har det blivit hittills.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 11. Torsdag.

Det gick bra att sova trots att jag hade parkerat på huvudgatan och lastbilar mm körde förbi på ca 20 - 30 cm håll ifrån sängen min.
Vaknar som vanligt vid 4- tiden. Går upp och tar min medicin som skall tas en timme före frukost. Toabesök och sen tillbaka till slafen för ytterligare en timmes vila. För nu går det inte att somna om.

Kokar frukostägg vid 5.30 - tiden. Surfar lite och läser en fågelbok av fotografen Brutus Östling, som heter "Magiska möten i Fågelmarker". En av WWF:s årsböcker. Många enormt fina bilder och informativ text. Boken rekommenderas.

Efter kaffe och smörgås vid åttatiden kör jag vidare, på väg 71 mot Gardelegen. Eftersom en av mina gasflaskor tog slut i morse så börjar jag att titta efter en gasdepå som kan fylla flaskan.
Ser ett företag som har många flaskor utomhus. Stannar och frågar om de kan fylla min svenska flaska. De gör bara grossistaffärer så svaret blev nej.

Vid lunch söker jag här på forumet och hittar några äldre trådar. Skriver upp de noteringarna. Hittade några ställen före franska gränsen som jag tänker besöka på måndag, innan jag kör in i Frankrike.

På eftermiddagen kommer jag fram till Leipzig. Snurrar runt lite i centrum för att se om jag kan hitta en lämplig P-plats. Tänkte ta en promenad och försöka hitta ett Kondis. Men det lyckades ej - så färden gick vidare ut ur stan. Nu har jag parkerat på en enkel rastplats bakom två långtradare.

Nu kl 18 är det kolsvart ute. Så nu kör jag ej längre idag. Det blev ändå 26,5 mil. För att spara på gasen så har jag bilens värme på max. Det var ca 28 grader före kl 17 när jag stannade. Nu kl 18 är det 23 grader. Termostaten har jag inställd på 18 grader - så snart startar väl gasvärmaren.
Nu är det tid att titta i kylskåpet för att se vad det kan bli till middag. Förmodligen blir det rotsaksomelett. För jag handlade nya rotsaker idag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 12, fredag.

Efter frukost börjar jag att dammsuga golvet. Det behövs ett par gånger per vecka. Plockar undan papper mm.
Ställer in gps:en på orten Offingen som jag skall vara framme vid strax efter 16.00 för att hälsa på mina tyska vänner. Blir förvånad när det skall ta 5 timmar idag. För igår kväll visade den 4 tim. Dessutom skulle jag kör norrut, vilket är helt fel. Får börja om från början med inställningen. Då ser jag att det finns flera orter som heter samma. Lösning blir att jag startar upp laptoppen för att se närmaste större stad. För att på det viset kunna avgöra vilken ort som jag skall åka till.

Jag hade tänkt att fortsätta på mindre vägar, men eftersom resa skulle ta längre tid än vad jag hade beräknat så följer jag gps:en som visar snabbaste vägen fram. Det blir ju naturligtvis motorvägar. Först A 9, B 2, B 16, tror jag, A 6 sen A 7. Nåväl jag får väl köra på autobahn, för en gångs skull, så jag verkligen kommer fram när jag har meddelat mina vänner.

På autobahn för jag köra 100 och lastbilarna 90.
Det var en hel del vägbyggen. Många berg att passera. Där fanns det en del snö ute i naturen.

En av de bra sakerna med gps är att den visar hur fort jag får köra och ankomsttid. Så när jag skulle vara framme om fem minuter så stannar jag på en P-plats och tvättar mig och byter till en ren skjorta.

När jag kommer fram till huset så visar manen mig in på tomten. En perfekt plats att stå på vid entrén.

Vi går in, hälsar på frun som jag har känt sedan 1981. Vi träffades på en camping i Split, i fd Jugoslavien.

De bjuder på kaffe med munkar. Vi pratar en hel del om familjens julresa till Arjeplog.
På kvällen blir jag bjuden på middag på en restaurang i Guntzburg. Innan vid åker får jag el inkopplat.

Idag blev det 44,6 mil.
 
Toppen