• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas höst- och vinterresa 2019 - 20

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 103 torsdag 6 / 2

Jag kör iväg vid åttatiden eftersom det då har blivit ljust.

Målet är Agadir före lunch. Denna gång tänker jag bara köra på den stora N 1 vägen. Som går inne i landet. När jag körde söderut gjorde jag det utefter kusten. Stor och stor? Det är en fil i varje riktning. Ofta är asfalten lite trasig i ytterkanten. Det händer att jag måste "gå ut" i gruset vid ett lastbilsmöte.

Landskapet är mycket kuperat med höga långa uppför - och nerförsbackar. Ibland med hårnålskurvor. Så hastigheten blir ojämn.

Vid fm fikat stannar jag utmed en trottoar i utkanten av en stad.

När jag sitter inne i bilen med mitt the och smörgås ser jag ett gäng tjejer som kommer emot bilen. De vinkar framför vindrutan, jag svarar naturligtvis. Sen vinkar de även vid bodelsdörren när de går förbi.

Sen kommer de tillbaka och knackar på dörren. Jag öppnar och hälsar på franska. Frågar sen om de kan engelska. De kan de, eftersom de får undervisning i skolan. Vi pratar en stund. Sen frågar en tjej om de får komma in och titta. Vilket jag inte kan neka.

Det är ju bra att de vågar fråga efter saker som de är nyfikna på. Det är ju inget som jag tror att flickor vågar i detta muslimska land. Jag är väl gammalmodig och har fördomar. Vad som framgår i svenska media så är ju flickor och kvinnor på "undantag" här.

Det blir en 8 / 9 st tonårstjejer som trängs i min smala "korridor". De verkar vara mest förvånade över att det finns en dusch. De tycker att jag har det fint. Sen tackar de och går. Det är ju skoldag så det blir en snabbvisit.

Jag kör vidare, men blir osäker om vägen. Så vid en poliskontroll stannar jag och frågar om jag är på rätt väg mot Agadir. Vilket jag är, får jag till svar.

Vid södra infarten till Agadir är det en massa poliser överallt. Vid varannan lyktstolpe står en och försöker få lite skugga.

Så många poliser har jag inte sett samtidigt någon gång.

Jag kör in på den kommunal campingen. Stannar vid rec för att gå och leta reda på en lämplig plats. Det är i stort sett fullt. Men jag hittar en liten plätt ungefär där jag stod för några veckor sedan.

Efter lunch går jag och skriver in mig. Hälsar på några bekanta långliggare.

Mailar sedan till Caravanhallen om mitt nya bekymmer. Ringer Lottie och säger var jag nu är och varför jag inte kunde ringa igår kväll som vi hade bestämt. Vill ju inte att Lottie skall behöva vara orolig.

Sen em går jag runt och hälsar på andra bekanta. Ett gäng svenskar sitter och pratar. Jag blir bjuden att sitta ner. Blir där någon timme. Alltid trevligt att tala sitt modersmål, som omväxling.

Idag körde jag 21,0 mil.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 104 fredag

Efter frukost tar jag fram dammsugaren och kör över alla golv.

På fm tar jag med mig kameran och rautern och går in till stan.
På Orange säger de att det är inget fel på rautern. Om internet upphör så skall jag dra ur kontakten och starta om rautern.

Då skall det fungera. Det är så jag har gjort. Men jag tänkte att det kanske fanns något fel som påverkade detta.

Sen fortsate jag gatan fram för att se om jag kan se någon kameraaffär. Det hittade jag inte.

Såg däremot att en lite lastbil blockerade trottoaren.

20200207_104822.jpg

Kortet är exponerat med min mobil. Sen överfört via gmail till laptopen.

Visserligen håller de på med av lasta bilen - men så jättebred är inte trottoaren. Så de kan gått gå över densamma.

Hittar ingen kameraffär idag. Får bli en annan dag.

På em blir det mycket sudoku i solen.

Kl 16.30 var jag bjuden till en sammankomst med många svenskar. Idag var vi 12 st som satt i ett förtält och pratade i 1,5 timmar. Mycket tal om vad vi har upplevt i våra fordon.

Har inte startat motorn idag.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Tråkigt att kameran inte fungerar längre. Har du försökt felsöka själv?
I manualen jag tipsade om tidigare (vitbalansen) finns på sidan 181 och framåt, lite tips vad man kan göra.
https://www.sony.se/electronics/support/res/manuals/4420/44207469M.pdf

Generellt gäller följande: Stäng av kameran helt med avstängningsknappen. Ta ur batteriet. Vänta i minst en minut. Stoppa i ett laddat batteri och starta kameran på vanligt sätt.
Kolla även att objektivet sitter som det skall, kan vara kontaktproblem. Ta även ur minneskortet, gör rent kontaktytorna. Det kan ju vara så att du fått in fin sand i kontaktytorna. Du har ju rört dig på sådana ställen med flygande fin sand.

Hjälper inte ovanstående får du nog anlita expertis. Lycka till trots allt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det kan være en ide å blåse ut sand fra alle steder som det kan trenge innl, et sandkorn mellom to kontaktytor gir dårlig kontakt. I områder med flyvesand er IP67 kapsling nesten en nødvendighet om en ikke skal få litt rensearbeid.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Tack ThomasA och Knut för info.

ThomasA: Jag hittade denna text:
"Kamerafel
Systemfel
• Stäng av kameran, ta ut
batteripaketet och sätt i det igen.
Om detta meddelande visas ofta
så kontakta din Sony-handlare
eller närmaste auktoriserade
Sony-serviceverkstad."

Nu har jag lagt batteriet på laddning. Så får jag kolla sedan.

Jag har idag varit inne i en kameraaffär. De tog ut batteriet och minneskortet och petade med någon typ av mejsel inne i kamerahuset. De klarade inte av att fixa kameran.

Jag har inte blåst med tryckluft. Jag använde inte kameran i den starkaste blåsten. Men iofs så kom det ju in en massa sand i själva bilen. Kanske en idé att gå till en bensinstation och använda deras tryckluft. Får kolla imorgon.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej spännande att följa dina strapatser i marocko ! problemet med batteriet ? kan det vara värmen som har tagit kål på det tro ? samma sak hände oss i kroatien för några år sedan ! men det var ett gammalt batteri ! ditt är ju inte så gammalt ?
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Når du bruger trykluft til et kamera, så se til at der findes et olie- og vand-udskiller filter på systemet.

Ellers kan du ødelægger meget i et kamera med urenset trykluft.

Jeg ville ikke bruge trykluft på en benzinstation til dette formål

Tack för info. Jag avstår från bensinstationen.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
hej spännande att följa dina strapatser i marocko ! problemet med batteriet ? kan det vara värmen som har tagit kål på det tro ? samma sak hände oss i kroatien för några år sedan ! men det var ett gammalt batteri ! ditt är ju inte så gammalt ?

Tack för att du gillar mina strapatser.

Vilket batteri tänker du på?

Kameran är nog ca 10 år. Litiumbatteriet till HB är 1,5 år.

/Gösta
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 105 lördag 8 / 2

Idag skall jag byta tomt kl 08.

Jag har nu en extremt liten tomt. Ca en meter på vänster och två meter på höger sida till mina grannar samt kort avstånd bak och fram.

Tar en bild med mobilen vid ca 7.30. Så den är mörk. Har ytterbelysningen tänd vid bodelsdörren. På vänster sida i bilden.

20200208_074808.jpg

Strax före kl 8 kör jag fram till min nya tomt.
Som är mer än dubbelt så stor. I form av en triangel mellan två vägar. Bilden är tagen på em.

20200208_154140_021.jpg

Jag tar snabbt fram bord och stolar. Så att jag kan ta mitt fm mellis ute, i det mulna vädret.

Sen tar jag med mig kameran och går in till stan för att besöka en kamera-affär som jag har googlat fram.

Går och går. Vid en park ser jag en stor karta. Men hittar inte den gata som jag skall till. Så jag tar en taxi.

Taxichaffisen känner inte till gatan. Han kör fram en bit och frågar en kollega. De är båda förbryllade. Så jag tar fram mina anteckningar, för där hade jag skrivit upp två tel nr.

Så kollegan ringer. Det visar sig vara fyra mil dit. Taxichaffisen säger att så långt får han inte köra.

Va!!!!!!!!!!!

Skall du dit så måste du ta en stor taxi säger han. För jag hade satt mig i en liten "Petit Taxi".

Men kollegan har ett förslag på en annan adress. Vi åker dit. Affären stängd. En lördag fm. Vi provar en annan adress. Samma sak. Vid tredje adressen är affären öppen.

Så jag säger att jag vill betala. Vilket chaffisen inte gillar. För han vill vänta på mig och köra mig hem. Men det vill inte jag.

Betalar 100 DM / SEK. Går ur bilen.

I kameraaffären förklarar jag vad jag vill.
Expediten tittar på kameran. Provar olika inställningar. Vilket inte är så lätt - eftersom texten är på svenska.

Han tar ur batteriet och hämtar ett eget. Hjälper ej. Tar ur datachipset. Hjälper ej. Tar bort objektivet och sätter dit ett eget. Hjälper ej. Öppnar kamerahuset vid objektivet och petar med någon typ av mejsel. Allt utan resultat.

Så han ger upp. Säger att han inte kan hjälpa mig. Frågar vad jag skall betala. Han säger inget. Men jag ger honom en slant. Han har ju ändå gett mig sin tid.

Nu promenerar jag fram till Carrefour för att köpa lite livsmedel. Det blev en laxlunch när jag kom hem.

Em tillbringades i solen med Sudoku.

Mellan 16,30 och 18.00 är vi ett gäng svenskar som träffas och har en trevlig pratstund.

Sen som vanligt blev det Rapport på SVT Play.

Körde ca 100 meter.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 106.

Är på campingen och solar. Händer inte så mycket här.

Gick på em till spa anläggningen för att utnyttja Hamman.
Men det är stängt p.g.a. att det är söndag!

Jag som trodde att det är fredagar som är den stora dagen.
Men de har väl blivit lite mera "europeiska".

Gick ner till strandpromenaden istället. Gick in i en liten butik för att köpa en glass. När jag lämnar fram en hundring så kan de inte ge tillbaka mellanskillnaden. Så det blev till att lämna tillbaka glassen i frysboxen.

Gick in på en restaurang istället och beställde en bananasplitt.

En liten banan och tre stora kulor glass samt lite vispad grädde men några strängar choklad.

Många söndasflanörer här. Några människor badade.

Gick hem och fortsatte med solandet.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 107 måndag 10 / 2


Igår kväll gick jag ut för att kolla in nattclubbslivet.
Det var mycket hög musik och endast några få gäster på de 7 - 8 ställena som jag tittade in på. Ingenting som passade mig. Förmodligen var jag ute för tidigt på kvällen. (22 tiden).

Gick ner till strandpromenaden istället. Där var det fullt med folk. T.o.m. små barn var ute med sina föräldrar. Pariserhjulet snurrar runt mellan kl 17 och 23. Vad kan man se när det är så becksvart? Förutom en massa gatuarmaturer som lyser upp.

-------------------------------

Efter de vanliga morgongöromålen går jag ca 30 - 40 min till den stora livsmedelsaffären Carrefour för att handla livsmedel. Det är kyligt med bara skjorta och tröja. Men jag räknar med att det blir för varmt på hemvägen med även en jacka.

Hemma igen så blir det fm mellis ute i solen tillsammans med Sudoku.
När jag sitter där kommer en svensk man fram och frågar om jag har lust att äta middag tillsammans med några stycken i kväll. Vilket jag naturligtvis tackar jag till.

På em är det 29 grader i skuggan. Så det blir ganska svettigt i solen. Men ändå skönt.

Avbryter solandet och går in för att kolla om jag har fått något svar ifrån Caravanhallen angående mitt problem med displayen till EZA batteriet.

Det hade jag fått. Skall prova med att hålla inne startknappen en mycket lång stund. Provar och efter ca 2 min kommer den igång igen.

Då kommer en svensk man fram och frågar hur det går med mitt problem. Jag förklarar svaret som jag har fått från Caravanhallen. Så tillsammans testar vi genom att ta bort ingående 220 V. Trycka på displayen för att få ut 220 V från mitt 12 V batteri. Det funkade. Så nu är det problemet löst.

Sen blir det mera solande.

Efter en välbehövlig dusch så är det dags att gå iväg till ett gäng svenskar som brukar träffas kl 16,30 till något som de kallar "speakers corner". Jag har varit med nu några kvällar. Vi träffas och pratar om allt möjligt. Främst om det som ligger oss närmast, d.v.s. livet med husbil. Olika platser, vägar, campingar, problem som uppstår och hur vi lyckas att lösa dessa.

Vid 18,30 tiden blir det middag. Med mycket god mat och trevligt samtal. Kom hem strax före 22,30.
 
Toppen