• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas höst- och vinterresa 2019 - 20

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Gäller detta också om man castar till till Chromecast ansluten till Tv från min mobiltelefon. Eller hur skall jag tolka texten längst ner på din svarta inlägg, Klasse
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Calvados och vin passar verkligen inte ihop...

Välkommen Joli, i klubben och till detta eminenta forum.
Bättre källa för hjälpsam och sakkunnig information samt positiv inspiration,
må man leta länge efter.

Sannerligen spännande att läsa ditt 1:a inlägg!
Lustigt nog kommer jag att tänka på en annan speciell dryck
när jag just läst ditt kraftfulla inlägg.
"Pucko" heter den drycken.

Kan du reflektera över, och sen återkomma,
varför jag kommer att tänka på just drycken "Pucko"
när jag läste ditt premiär-inlägg?

Just nu njuter jag en hemlagad Cider
och en köpe-Calvados från Frankernas land.
Och ingen "smak-polis" ska skriva mig på näsan,
om det är god smak eller inte.

God fortsättning till Gösta och alla andra positiva människor i HBK!
Mvh Raasken
 
Senast ändrad:

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Gäller detta också om man castar till till Chromecast ansluten till Tv från min mobiltelefon. Eller hur skall jag tolka texten längst ner på din svarta inlägg

Stämmer, det går inte att Casta....

fullsizeoutput_2d71.jpeg
Antingen tittar du på Ipaden el. mobilen.... annars använder du en sån här...funkar klockrent...
9OxzDq0iTuSWyW7kQFD3HQ.jpg


Sorry Gösta att tråden blev lite kapad...Tack för en trevlig reseberättelse...
//Klasse
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Ja det går att casta och samtidigt använda begränsning. Istället för att casta programmet i SVT playappen så castar men hela enheten vilket, i alla fall med en hyfsad modern Android, går utmärkt. Då speglas hela enheten på TVn och inte bara appen.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 68 del 2

Att trådar blir lite kapade ibland gäller alla. Det har jag inget emot. Speciellt som jag har skrivit om mina surf-bekymmer. Det gör ju att det kommer in info som jag inte tidigare har vetskap om. Så tack till er alla för att ni skriver i min tråd.

Jag använder mig av en lapptopp för att kunna skriva på ett stort tangentbord med möjlighet att kunna använda alla fingrar. Vilket jag ej kan med en liten telefon.

När det gäller SVT play så är det en stor bilskärm på lapptoppen.

Idag har det varit stark sol och en massa stark vind. Så att sitta i solen och läsa krävde skjorta, tröja och jacka samt långbyxor, stumpor och vintermössa ( för att slippa få den starka vinden rakt in i örat). Lite välfärdsproblem, kan man ju tycka. Men jag har ju rest långt för att få sol och värme inte blåst.

Men just blåst blir jag ju på värmen nu de senaste dagarna. Att gå ut till havet har ju inte varit att tänka på. Man får ta dagen som den kommer. Skönt är det ju ändå att vara här i solen.

Tog en promenad i området. Pratade med en man ifrån Norge. Han sa att det här fältet har tidigare används som flygplats. Vilket kan förklara att det är kanske 800 till 1000 meter långt och kanske 100 meter brett.

Två MB 508 har jag sett här. Lite nostalgi för mig. För 1980 köpte jag en begagnad MB 508 och inredde den till en HB. Såg även en på campingen vid årsskiftet.

Såg ikväll på rapport att det har varit värmerekord i Norge, tror att de sa 19 grader. Ungefär som här. Här är det ljust mellan ca 8 och 18. Vilket det inte är i Norge och Sverige så här års.

Just nu kl 22,20 är det 9 grader ute, enl min temp.

God natt!
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 69 fredag 3/ 1

Vaknar flera gånger under natten. Går upp på toa vid 4. Kollar utetempen som visar 7 grader.

Tillbaka till slafen.

Efter frukost ringer jag till Tele2 igen. För att fråga om jag får spara de GB som jag inte kommer att använda till den 5:e. Svar nej. Allt nollställs den sista i månaden och nya 30 GB börjar alltid den 1:a.

Så nu kan jag "slösa" på surfen. Startar en ny tråd med bilder som jag inte har publicerat tidigare. Ser på svt play.

Googlar lite på campingar i Marocko och kollar även kartan. Planen är att köra utefter Atlanten ner till Agadir. Stannar förmodligen några gånger på vägen och tar in på en camping. Mycket för att kolla om deras Wifi är något att hurra för. Om så är fallet så skriver jag ett nytt inlägg.

Sen fm går jag ut i bara kortbyxor. För idag blåser det inte så mycket. Sitter länge och läser i min bok.

Lagar lunch i HB. Går ut igen i det fina vädret. Skönt att i varje fall en dag här på fricampen blir till mycket belåtenhet. Mellan 17 och 19 grader i skuggan och strax över 23 i solen.

Nu för första gången så har jag tagit ut lapptoppen och sitter i solen och skriver. En geting kom just och hälsade på.

Här kommer det nya HB flera gånger per dag - liksom att några åker vidare. De flesta sitter utanför sina respektive bilar och solar sig. En ny granne sitter också och skriver på sin lapptopp.

De som promenerar har i regel en eller flera hundar med sig.

I morgon kommer jag att åka vidare till Algeciras för att köpa en färjebiljett. Får se om jag färjar på lördag eller söndag.

På återskrivande - och -läsande
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 70 lördag 4:e

Vaknar tidigt men somnar om efter toa vid fyra tiden.
Idag 8 grader då.

Ligger faktiskt kvar ända till 07. Vet inte vad som har hänt mig. Brukade alltid förr gå upp vid fem tiden. Men de sista veckorna har det blivit senare och senare. Nu böjar ni väl tycka att jag snart är "normal" - vad det nu är för något.

Lämnar fricampen vid halv tio tiden. Handlar på Carrefour i Tavira och fyller upp med lpg.

Åker till Algeciras. Äter stekt fisk, tomater och potatis till lunch i bilen.

Nästa stopp blir incheckningen till färjan. Kom dit till kontoret kl 13.30. Fick betala 171 Euro för t.o.r. biljett. Öppen återresa i ett år. Med Balleriana (tror jag att det stavas).

Så nu sitter jag här och är på väg att lämna EU:s fasta land.
Ankommer ca kl 15 till Ceuta, som tillhör Spanien. Stannar förmodligen där en eller två nätter.

För det är tänkt att jag skall kunna surfa därifrån t.o.m. söndag kväll.

Vi får avvakta och se hur det blir med min surf.

På måndag kl 00.00 är surf och telfonabonnemanget lagt i vila t.o.m. 19:e februari. (har visserligen skrivit det tidigare).

Är det någon som vill mig något så skriv ett mail. Hoppas kunna läsa det vid en camping i nästa vecka.

Ha det gott!

Efter en kort väntan fick vi köra på. Färjan avgick 14.00 på utsatt tid.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Vi får hoppas att Du hittar Wifi i Afrika Gösta. Det känns nästan lite vemodigt att Du lämnar oss såhär i drygt en månad. Men ha d bäst o ta hand om dej. Och ett stort tack för allt fint Du skriver o fotograferar.

Tack Peter För dina ord. Alltid roligt att få positiva kommentarer men inte behöver du va vemodig. Med stor sannolikhet så kommer någon camping att ha Wifi som jag kan utnyttja. Åtminstånde för text.

Må väl Peter!"
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 70 del 2

Färjan över det smala sundet gick bra. Inga höga vågor.

1982 när jag och älsta sonen skull åka över till Spanien härifrån Ceuta så fick vi vänta på kajen i tre dygn. Det sas att det gick 18 meter höga vågor då.

Färjan Ceuta fricamp Tarifa 010.JPG

Färjan Ceuta fricamp Tarifa 012.JPG
Men vad gör det när man har bostaden med sig. Väntar hellre på kajen än utsätter mig för det som hände 1994 med Estonia.

Nåväl allt gick bra.

Färjan Ceuta fricamp Tarifa 020.JPG Färjan Ceuta fricamp Tarifa 024.JPG
Ser bara två livbåtar. Det är ju inte så bra, om det händer något. Färjan tar ca en timme - så det blir långt att simma om olyckan är framme.

Nu står jag här på gatan närmast strandpromenaden. För jag gillar havsutsikt.

Färjan Ceuta fricamp Tarifa 028.JPG

Det är inte så farligt mycket trafik. Förmodligen så blir det lugnar framåt natten.
Eftersom kl är över 15 så är det dags för "fika" - tar med mig en nyinköpt stor apelsin och sätter mig på en bänk på strandpromenaden.

Två grabbar kommer fram och pratar på franska. Om jag förstod allt så ville de ha lift till Algeciras. Jag säger att jag skall till Agadir. Men de fortsätter att tala. Jag försöker på min bristfälliga franska att säga att jag kan endast lite franska och att jag skall till Agadir. Jag skall till Agadir, Jag frågar om de är marockaner. De svarar att de kommer ifrån Algeriet. Jag säger att jag har varit i Tanger och Tamanrasset. De blir lite impade av att jag har varit i Tamm. Till slut går de.

Ser detta fina solur på strandpromenaden. Tyvärr ingen sol idag - så jag kunde inta kolla klockan. Hoppas på bättre tur imorgon.
Färjan Ceuta fricamp Tarifa 033.JPG

Playan påminner lite grand om den i San Sebastian.

Färjan Ceuta fricamp Tarifa 036.JPG

Därefter blir det en nästan två timmars promenad i stan. Tänker köpa en karta över Marocko. Men hittar tyvärr ingen affär.

Möter denna unga kvinna på strandpromenaden. Visar upp kameran och frågar om jag får ta ett fota. Hon stannar och inväntar att jag skall kunna fota.

Färjan Ceuta fricamp Tarifa 046.JPG

Som ni kanske ser så har hon en stor väska på huvudet. Jag frågar om det är svårt att bära - hon ler bara. Min franska är inte vad den borde vara.

Denna info tavla ser jag. Mycket märkligt att man inte får simma
i havet, när stranden är så fin. Att man inte får dyka kan jag förstå, eftersom det förmodligen är långgrunt.

Färjan Ceuta fricamp Tarifa 045.JPG

Men man får tydligen bada efter som det finns duschar på stranden.
Färjan Ceuta fricamp Tarifa 050.JPG

Går upp på en hög höjd och fotar min HB. Den syns lite grand vid trädena på andra sidan viken.

Färjan Ceuta fricamp Tarifa 058.JPG

Körde 3,6 mil
 
Senast ändrad:
Toppen