• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas höst- och vinterresa 2019 - 20

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.710
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Jag stod på Olaho campingen bara köra efter 125 så kommer du dit det är strax efter samhället jag kan gå till dom killarna som hjälpte mig o höra så ringer dom dig kan du säga upp tele,2utan kostnad
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 49 lördag 14 /11

Idag tar vi det lugnt på morgonen. Lottie förbereder sin flygresa hem till Stockholm.

Vid 11 kör vi fram till flygplatsen i Faro. Jag hjälper till med den tunga resväskan.
Efter incheckningen skils vi.

Jag kör mot Olhao för att ev ta in på en camping där. Men först måste jag leta reda på ett tankställe som har lpg - gas och dessutom en adapter som jag kan låna eller köpa.

Det blir på den femte stationen som jag lyckas att fylla på gasen.

Stannar även till på Aldie för att handla. Provar med att betala med ett Visa - kort utfärdat av Forex. Det fungerade. Vilket det tidigare inte har gjort på Lidl.

Hittar lätt till Parque de Campismo e Caravanismo de Olhao.

Går runt och ser mig om efter en lämplig plats. Det fanns inte så många att välja på. Det är nämligen många bilar och husvagnar här. Betalar 10.40 Euro inkl El.

Eftersom jag hade stått sex dygn i Faro utan el eller speciellet mycket sol - så vill jag ladda batteriet ordentligt.

Lyckas ej att koppla upp mig på campingens wifi. Så jag lämnar imorgon före kl 15. Åker mot Tavira.

Önskar alla en trevligtredje advent i morgon söndag.

Körde 3,6 mil idag.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
57 kr per GB kanske går att leva med och slipper krångel med nya abonnemang, utesluter dock att streama TV . Bilder går ju att förminska innan man lägger upp dem, då går det att begränsa datamängden. Kolla förbrukningen på "mitt tele2" så kan man följa förbrukningen.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 50 söndag.

Går ut till havet.

Efter lunch fortsätter jag österut till den lilla fiskebyn Fuseta. Stannar på gatan vid en vik av havet. Promenerar längs med kanalen, där finns många fiskebåtar. Långgrund fin sandstrand.

Här längst ut är det förbjudet för HB att parkera. Men ser ändå ca 17.

Går in på campingen för att se mig om. Ser en likadan HB som jag har. Det är trånga tomter, inget för mig.
Tar en sväng in i byn och köper två vykort och frimärken. Det börjar att regna. Tur att jag tog med paraplyet.

På em skriver jag vykorten och tar en ny runda. Nu regnar det ej.

Går hem och lagar en böngryta. Läser en bra bok om Stockholms historia under 750 år av Lars Ericson.

Försöker att spara på surfen - inna jag beslutar mig för hur jag skall agera vidare.

Körde 1,0 mil
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! plastpelle har rätt om tavira men om jag inte minns fel har ni varit där ? men tavira är en trevlig stad sjömanskyrkan i trä helt makalös vacker ! saluhallen har vi redan pratat om ! sen på din väg ner mot gibraltar gör ett stopp i el rocio och natinalparken donana finns mycket att beskåda där och som inte omnämn så ofta i detta forumet !
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 51.
I natt har det varit ett frukansvärt regnande. Smattrade hårt mot taket. Liksom även på fm.
Stannar hemma t.o.m. lunch.
Surfade fram en hygglig camping i Tavira, fanns flera att välja på. Kollar även kartan, för jag litar onte helt på min gps.

Som jag tolkade kartbilden så skulle den bra affären Pingo doce ligga söder om N 125 och camp Ria Formosa norr om vägen. Efter Tavira. Kör således. Kör inen sväng i stan och ut öster om den. Kör en bra bit innan jag inser att något är fel. Vänder om och kör hela tiden på N 125.

Svänger av i en rondell norrut. Men det var fel camp. Där hade jag och Lottie gått in i mars 0ch inte gillat den.

Åter ut på stora vägen. Kör österut ser snart en välbekant skylt. Svänger av och efter några minuter ser jag entren till Camp Ria Formosa.

Går in och kollar. Bestämmer mig för minst två nätter. Utan el. För nu är batteriet fullladdat.
För i morgon skall det tvättas.

I morgon tisdag skall det vara solsken hela dagen, enl vädertjänsten.

Här finns det tomter för upp till 7 m och andra för längre HB.

Kör in mellan två GB reggade.

Promenerar runt den stora camp. Kollar servicehusen mm. Börjar att regna igen. Blir hemma någon timme.

Vid 17 är det uppehållsväder då går jag ut. Tänker besöka camp restaurangen. Men en svensk gubbe säger att det är stängt alla måndagar.

Börjar att regna igen. Så det bli till att gå in och äta min egen lagade böngryta.

Försöker att få in Wifi på lapptoppen, men lyckas ej.
Däremot går det på mobilen. Receptionisten sa vid inchekningen att det är problem med internett idag.

Så jag provar igen imorgon. Jag gillar inte att skriva på tel för det är så små "tangenter".

På kvällen läser jag i min bok om Sthlm samt lägger några patienser.
Körde 6,4 mil.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! nej byn som rio formosa ligger i heter concecau och är en trevlig camping samt prisvärd med en bra resturang ! samt att du kan ta tåget här och åka hela vägen utmed algarvekusten till lagos ! det gjorde vi för några veckor sen och det är trevligt ! så den kan jag rekommendera om man vågar föreslå campingar här på forumet ? men tyvärr så kostar den pengar !
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 52

Idag skall det vara sol hela dagen. Hoppas verkligen att det nlir så.
På camp skall det vara tyst fram till kl 08.
Närjag kommer till tvättstugan strax före 08 är alla 5 maskiner redan upptagna.
Så det blir till att lämna alla påsar och gå hem igen.

Det finns tidsangivelse på maskinerna, men de stämmer ej. Går tillbaka mångga gånger innan det blir min tur.

Samtidigt blir det tillfälle att tala med många människor av olika nationaliteter. Vilket är en av fördelarna med en campingvistelse.

Det kostar 5 Euro per maskin. Många tycker att det är för dyrt. De står hellre mittemot maskinerna och tvättar för hand. En person sa att hon tvättar lite var tredje dag.

Efter en lång resa så är det mycket att tvätta. Det tar hela fm. På em kan jag börja att ta in det som har torkat fortast. De sista var inte tort fören vid 16.

Mellan allt spring till tvättstugan tog jag lapptoppen och letade rätt på någon svenskreggad HB. Hittade snart en där foljet var ut.
Jag frågade om de kunnde hjälpa mig med Wifi.

Mannen försökte en lång stund men lyckades ej.
Nästa man försökte också en lång stund innan även han gav upp.

Däremot så visste hanen affär / verkstad inne i Tavira som tidigare hade hjälp honnom med hans HP.

Han sa: ta tåget 9.35 och gå till Lidl. Där finns ett gult böjt hus. Där får du förhoppningsvis hjälp.

På kvällen gick jag in i restaurangen för att prova den, enl många, goda maten.
Beställde in fisk. Fick en hel fisk som de hade klyvt.
Den serverades hel. Med huvud, ögon, ben och skjärtfena.
Av servitriser fullt påklödda med privata kläder t.om. tjocka vinterjackor. Jag tyckte inte att det var kallt.
 
Toppen