• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gök(ar)

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Sv: Gök(ar)

Det är iallafall inte vita örnar, men har aldrig sett en gök med simhud mellan tårna!

Kram på dig!

Ami & Bobo
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Gök(ar)

Till kategorin "Värdelöst vetande": Den latinska benämningen på
Kaffegöken borde väl vara CUCULUS COFFEA ARABICA CON TEMETUM
(ordagrannt: Gök kaffe med sprit)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Gök(ar)

Ragge

En tråkig historia detta, inget som direkt inbjuder till skämtande. Det är välkänt att gräsandshannar har benägenhet att våldta oparade honor under senvintern. Det händer faktiskt att honorna dränks när det är flera hannar som går igång på detta vis. Och det är beskrivet att även parade honor någon gång drabbas och att maken då kan ryckas med i detta beteende.

aake
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Gök(ar)

Jo jag tyckte det var roligt o varför? Jo för jag brukar också vara rätt så humorbefriad med att komma på ngt eget roligt.
Och hade ej jag varit djur o natur intresserad så hade jag nog ej plåtat djur o natur varje varje dag/Susanne:twitcy:
 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: Gök(ar)

Jag såg inte ens på de första bilderna att det var parning på gång - varför kan de inte hålla till på land? Fina bilder i alla fall.

aake - jag tror inte avsikten med att publicera bilderna var den du beskriver även om det är hårt i djurvärlden ibland.

fru hianders/Inger
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Gök(ar)

Nåja, även om jag inte tycker att detta fenomen är roligt, så är det i alla fall intressant.

Gräsandhanen har som enda betydelsefulla sysslor under fortplantningen att befrukta honan och att hindra andra hannar att para sig med henne. När han någon gång misslyckas med detta beskydd så är deltagande i gruppvåldtäkten hans enda chans att få avkomma med just denna hona.
Så vill man förklara den evolutionära bakgrunden till uppkomsten av detta beteende.

aake
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Gök(ar)

Nåja, även om jag inte tycker att detta fenomen är roligt, så är det i alla fall intressant.

Gräsandhanen har som enda betydelsefulla sysslor under fortplantningen att befrukta honan och att hindra andra hannar att para sig med henne. När han någon gång misslyckas med detta beskydd så är deltagande i gruppvåldtäkten hans enda chans att få avkomma med just denna hona.
Så vill man förklara den evolutionära bakgrunden till uppkomsten av detta beteende.

aake
Sedan undrade jag i går när jag fotade blir det ngr ägg så här tidigt
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Gök(ar)

Jag såg inte ens på de första bilderna att det var parning på gång - varför kan de inte hålla till på land? Fina bilder i alla fall.

aake - jag tror inte avsikten med att publicera bilderna var den du beskriver även om det är hårt i djurvärlden ibland.

fru hianders/Inger

Jag har inte alls uttalat ett ord om avsikten med publiceringen av bilderna utan reagerade på allt skämtande därefter. Detta är ett välkänt och omdiskuterat fenomen. Att det sker i vattnet beror på sannolikt på att våldtäkten inte är genomförbar på land, där däremot normala parningar med villig hona fungerar alldeles utmärkt.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Gök(ar)

Sedan undrade jag i går när jag fotade blir det ngr ägg så här tidigt

Många arter kan lagra sperman under lång tid, men jag vet inte hur det ligger till hos gräsänder. Men sannolikt finns en genetisk bakgrund till beteendet och för att ett beteende skall kunna ärvas så måste det ge upphov till avkomma.

aake
 
Toppen