• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Går nästan i "däck"

Laika 730

HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6048
Medlemskap
2024
Jag är absolut ingen expert på däck och kan bidra med bara det jag läst om då jag själv är LIVRÄDD att köra med antingen ”dåliga” däck eller bromsar (vår viktigaste livförsäkring). OK, om man nu har en 6 hjuls bil, då är den väl över 3,5 ton och vad gäller då för mönsterdjup, 6 mm! Rätta mig om jag har fel! ...och har man då ”bara” 1 mm kvar, vilket är lätt att kontrollera själv, då är det väl upp till var och en att bedöma om 1 mm är OK att färdas med ytterligare några 100 mil...
.........

Klipp från Transportstyrelsen kanske kan klargöra
Mönsterdjup.JPG
Laika 730
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
655
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag diskuterade däck på vår husbil med en gummiverkstad medan jag väntade på hjulskifte till vår personbil. Hän sa att gummiblandningen på de sk. C-däcken är hårdare (därmed sämre våtgrepp) än personbilsdäck. En Fiat Ducato som hantverkarbil körs i många fall upp till 10.000 mil innan det är dags att byta däck. I en husbil torde det vara andra orsaker än mönsterdjupsproblem som leder till däckbyte.
 
Toppen