• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Går för fett

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: 2,8 idTD
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: chassi 230
Årsmodell Chassie: 1999
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Husbilsmodell: Bürstner A530
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1999
Ämnesområde: Motor
FIAT Ducato 2,8 idTD -99. 7000 mil
Bilen har alltid startat så fort första kolven passerat övre dödpunkten och fungerat helt OK.
Så också idag men efter någon minut tvärdog den. Efter återstart rök den väldigt mycket och gick ojämt. Full gas och ännu mer rök. Verkar som om motorn får på tok för mycket bränsle. .
Samma sak när motorn åter startades efter en stund. Perfekt start och efter någon minut gick den åter för fett med dålig gång.
Motorn har en helt mekanisk dieselpump alltså helt utan elektronisk styrning av insprutning
Tacksam för tips om vad som kan vara fel.
Sune
 

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
Tommy!
Tack för tipset. Kamremmen hade kuggat på dieselpumpen. Frågan är hur sjutton det kan inträffa. Remmen hade bara gått 1500 mil sedan byte. Sträckningen ges automatiskt
av den fjäderbelastde spännkolven vid monteringen.
Jag har hört av en Volvomek att remmen kan kugga över om motorn tillåts rotera bakvägen. Exempelvis om man står i en uppförsbacke med växel i. Trampar man då ner kopplingen så att bilen rullar bakåt med motorn avslagen och släpper upp kopplingen så blir det ett ryck bakåt i motorn så att aträckningen släpper.
Håller denna teori?
En kamrem töjs väl inte även om den blir gammal för då skulle ju varken insprutningstider och ventiltider stämma?
Sune
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Brittmarie & Sune skrev:
Tommy!
Trampar man då ner kopplingen så att bilen rullar bakåt med motorn avslagen och släpper upp kopplingen så blir det ett ryck bakåt i motorn så att aträckningen släpper.

Sune
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, kändes remmen rejält slapp nu vid kontrollen? De två anledeningar som då borde kunna vara orsaken är att spännhjulet varit för dåligt fastdraget och lossat lite i taget, eller allt på en gång vid något ryck, kanske som beskrivs ovan. Eller om remmen inte varit korrekt uppspänd vid monteringen så att allt slack inte var vid spännhjulet när det drogs åt. Remmen är ju rätt kraftig och grovtandad så att det lilla slitage och töjning som ev. skett efter 1500mil skulle gjort remmen så slapp att den kuggat över verkar inte troligt....Tror jag :). Bulten och klämbrickorna som låser spännhjulet, i alla fall på lite tidigare 2.5L dieslar kunde nog vara av lite säkrare konstruktion, så man får dra fast rejält, men på din motor så kan det kanske vara ändrat.

M.v.h. JANKRO.
 

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
Remmen var slak. Både pumpen och kammen hade vridits lika mycket så remmen hade nog kuggat på vevaxeln. Ingen ventilsallad som tur var. Muttern som låser spännhjulet var misstänkt lös.
Tänker man efter lite så står det klart att om motorn rycks mot dess rotationriktning så blir den sida där spännrullen sitter plötsligt dragsida i stället för "slaksida". Rullen kan då ryckas loss. Svårt att fastställa i efterhand vad som skett. Muttern till spämmrullen hade varit dragen med föreskrivna 40 Nm.
Som Jankro pekar på är konstruktionen här otillåtet svag. Täckkåpan av plast ligger ju mellan spännrullen och muttern. Då blir det ju svårt att åstakomma en pålitlig och varaktig förspänning av bulten.
Nu sitter en ny rem på plats med stora tryckfördelande brickor på vardera sidan av täckkåpan. Bulten ånyo spänd med40 Nm.Hoppas att det håller. Det blir dock ingen parkering i uppförsbacke med framåtväxel ilagd. Handbromsen får räcka.
Sune
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, tråkigt det som hände, vad det nu än var. Men tur att inget gick sönder. Jag ville bara tala om att i mina papper på motorn står det 44Nm som åtdragningsmoment, men den lilla skillnaden kan ju inte bidra till någon katastrof.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 12430

Guest
Såg också konstruktionen men plastkåpan imellan spännrulle och mutter. Det förbandet har bara en uppgift.. Att lossna.. Helt förkastligt. Jag borrade upp plastkåpan så att den passade över muttern till spännrullen. Inannför muttern var ju en stor bricka som jag lät kåpan ta stöd emot istället. Utanför satte jag en ny tjockare bricka som var urborrad för att gå över spännrullemutternoch tillräckligt djup för att nå plastkåpan. Utanpå det en ny mutter som då klämde plastkåpan men den nya brickan. Detta gick bra eftersom min pinnbullt var såpass lång.

När jag såg denna konstruktion förtog jag varför så många kamremmar hoppar över på Fiat. Min är en 2,5td 1995 115hk
 

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
Tack för visat engagemang och tips till förbättring.
Bilen är nu undanställd för vintern. Till våren kommer jag att förstärka konstruktionen på samma sätt som du Harvar12 gjort. Det ser vettigt ut. Extramutter som låsning hade redan suttit där om jag haft en med rätt stigning hemma.
Sune
 

Peter SM4JDP

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Mora
HBK-Nr
4918
Medlemskap
2024
Det vanligaste felet är glappkontakt i kontakterna som sitter på toppen av spridarna. En kontakt till varje spridare. Om det uppstår glappkontakt i en kontakt kommer motorn att ´till och från gå på 3 cylindrar. MVH Peter
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Peter, de här motorerna som vi skrivit om ovan är av lite äldre konstruktion och har helt mekaniska bränslepumpar och spridare, inte en sladd i sikte mer än till glödstiftet. Och man får väl ta till det gamla uttrycket...Det är väl på både gott och ont. De flesta av dem går inte att boxtrimma men annars brukar de tuffa på en halv evighet.

M.v.h. JANKRO.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
harvar12 skrev:
Såg också konstruktionen men plastkåpan imellan spännrulle och mutter. Det förbandet har bara en uppgift.. Att lossna.. Helt förkastligt. Jag borrade upp plastkåpan så att den passade över muttern till spännrullen. Inannför muttern var ju en stor bricka som jag lät kåpan ta stöd emot istället. Utanför satte jag en ny tjockare bricka som var urborrad för att gå över spännrullemutternoch tillräckligt djup för att nå plastkåpan. Utanpå det en ny mutter som då klämde plastkåpan men den nya brickan. Detta gick bra eftersom min pinnbullt var såpass lång.

När jag såg denna konstruktion förtog jag varför så många kamremmar hoppar över på Fiat. Min är en 2,5td 1995 115hk

Har själv råkat ut för samma haveri, med kamrem. Och mycket riktigt så berodde det på att kåpan låg mellan "bricka" och mutter. Plasten gav med sig och spännhjulet flyttade sig. Men det berodde på en tidigare felmontering av "brickan" utför spännrullen. Denna har en ansats som skall passa i kåpans hål. Om den vändes åt fel håll uppstår problemet.
Jag har skrivit om detta i "Detta hände mig" För ca 1 år sedan.
 

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
Hej Gotland.
Ja med en bricka med ansats fungerar det säkert också.
När vi köpte vår bil hade den bara gått 3600 mil så mest sannolikt var jag den förste som bytt kamrem på den. Brickan som satt där var en vanlig planbrick utan ansats.
Sune
 
F

F.d. 12430

Guest
Ok Gotand såg ansatsen på brickan men den var större än hålet i plastkåpan om jag inte minns fel. Ansatsen var lika stor som mutterns största diameter men fick borra upp kåpan så den passade över muttern så...... Jag tror inte min kåpa hade tillräckligt stort hål för ansatsen på brickan. Kanske det finns kåpor med fel håldiameter.
 
Toppen