• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Går det att resa i Spanien med lång bil?

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Hej jag har en bil (8.4m lång)som jag trivs med och vill helst inte byta. Men nu läser jag om hur rörigt och trångt det kan vara på camping i Spanien. Det verkar inte finnas så mycket platser för större fordon. Har någon praktiska erfarenheter av att resa runt med lite större bil och kan ge mig lite hopp ?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
A00CB616-7E70-47E1-BC98-24AD984732E0.png Jag tittade i Campercontact vilka campingar som tar emot bilar på 9 m och fick fram dessa. Sen hur många platser de har av den storleken framgår ju inte eller hur många som är lediga. Vi har sett en hel del långa bilar under vår tid i Spanien så ge inte upp.
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Håller med Livibil men vill tillägga att höjden ofta är en begränsande faktor (>3 m). Ofta är det grenar från träden kring platsen som 'hänger in' och gör det omöjligt att komma in. Vi har såg med! Be om lov först naturligtvis innan du börjar såga. Ofta har man också stållinor över platserna för att kunna lägga ut solskydd under sommaren. Dessa kan man ibland ta bort men inte alltid. Har aldrig sett någon uppgift om höjder på platserna på någon camping vare sig i Spanien eller någon annanstans.
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Det beror väl på hur man vill stå, campingar är oftast trängre än ställplatser...jag har en 9,6m lång bil o trivs bäst i det "fria"...men annars så är det ställplatser som gäller...så det är bara fara söderut och njuta av ljuset o värmen...
fullsizeoutput_13f9.jpeg

//Klasse
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Använder dessutom, Campervan.guide, Park4night och Stellplatzradar,databaserna skiljer sig en del,hittar man inget på ena appen prova någon av dom andra.
Jag har också Boardatlas papper,i Tyskland är den bäst.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Man blir nästan stressad av alla appar och listor och information i överflöd. När vi reser sydöver blir det oftast att vi använder platser som vi besökt tidigare plus plan B om det är fullt. Även i lågsäsong är det bäst att planera för tidig ankomst eftersom det kan vara fullbelagt på populära platser, plus att mörkret faller tidigt.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej Trådskaparen!

Min bil har en totalvikt på 5 ton, längd 8,8m och höjd 3,10 m.

Ett problem som ingen har tagit upp är viktbegränsning på 3,5 ton. Vissa broar t.ex. och inne i mindre orter.

Ibland när jag har försökt att åka till en camping har vägen blivit smalare och smalare - så till slut har jag vänt och åkt vidare.

Att svänga 90 grader i en mindre stad har några gånger inte fungerat tack vare att personbilar har varit parkerade i gatukorsningen. Varför jag har varit tvungen att backa, fem - sex kvarter, två gånger.

Jag trivs också bra i min långa bil och kommer inte att byta den på många år. Bekvämt boende men med vissa begränsningar i framförandet i mindre orter. Inga problem med att fri-campa eller att bara parkera på en gata för att sova en natt.

Kör du bara ner till Spanien. Lycka till på resan.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
I bland annat Frankrike finns det flera förbudsmärken med viktbegränsning, dels motorfordonstrafik förbjuden plus viktangivelse, den gäller alla, dels samma tavla med en lastbil och viktangivelse. Den gäller lastbilar, övriga tunga fordon får köra. Mitt navigationsprogram , om jag har bilens profil aktiverad, betraktar båda skyltarna som förbud.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Vi har nog varit nere med stor bil varje år sedan 2010 och tycker nog inte det är ofta man stöter på problem. med tiden lär man sig också planera sig körning, sedan får man också en "känsla" för var man skall ge sig in.
GPS en kan lura en ordentligt men känns det misstänkt samt brukar den som inte kör också koppla upp telefonen o appen kartor/google maps som till skillnad från GPS en har färgmärkning på vägarna. Tycker nog också att generellt tar medtrafikanter hänsyn till att man kommer med husbil. Undantaget var Napoli/Sorrento o Amalfikusten som nog är/var den svettigaste körning jag har gjort. Trångt/ smalt o alla tryckte på o tutade från alla håll. :) :)
 
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det är ofta någon ställer frågan om det är några problem med stor bil och svaren brukar bli ”inga problem” Men nu erkänner iallafall några att det kan vara ett problem men man anpassar sig! Bra.
Just Spanien är väl ett av dom lättaste medelhavsländer man kan köra stor bil i.
 

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Intressanta svar. Planera stopp och körning är jag van vid. Visst krävs lite anpassning när man har lite längre bil. Har kört i Kroatien Italien bl.a och där kollar jag i förväg om övernattning är möjlig, ibland mailar jag och bokar plats. Stå vid en rastplats eller en gata i stan tror jag inte känns ok för mig. Kanske jag vågar mig på en resa till Spanien. Förutom det här med övernattning tror jag att jag oroar mig för problem som kan hända med bilen. Dumt kanske för det finns ju verkstäder där också.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Generellt kan sägas att gamla campingar som ursprungligen byggdes för att husera tält och små husvagnar har begränsat med stora platser för husbilar +8 meter.
De nya campingarna/ställplatserna har inte detta problem.
Att köra i Spanien med stor bil är inga problem, utom möjligen i små byar. Spanien har Europas bästa vägar.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Hörde en historia, sann eller inte, om en lång, bred och hög husbil, som kom in på en mycket smal gata i en spansk stad. Det inte föraren uppmärksammade var att husen på bägge sidor lutade in mot gatan. När det visade sig att skrapljudet kom från att bilen kilat fast mellan husen och dörrarna inte heller gick att öppna, då blev det bekymmersamt. Så småningom fick en bärgare loss bilen och det gick att köra därifrån men med rejäla skador. Sensmoral är väl att det gäller att se upp också i betydelsen se uppåt.
Vad som hände sen? Enligt samma skröna (?) så är den bilen såld och numera åker de runt i en plåtis, modell liten, och trivs utmärkt med den förändringen. :)
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Hörde en historia, sann eller inte, om en lång, bred och hög husbil, som kom in på en mycket smal gata i en spansk stad. Det inte föraren uppmärksammade var att husen på bägge sidor lutade in mot gatan. När det visade sig att skrapljudet kom från att bilen kilat fast mellan husen och dörrarna inte heller gick att öppna, då blev det bekymmersamt. Så småningom fick en bärgare loss bilen och det gick att köra därifrån men med rejäla skador. Sensmoral är väl att det gäller att se upp också i betydelsen se uppåt.
Vad som hände sen? Enligt samma skröna (?) så är den bilen såld och numera åker de runt i en plåtis, modell liten, och trivs utmärkt med den förändringen. :)
Samma skröna berättas i Sverige om en som körde husbilen in i gamla stan i Stockholm och fastnade.
Mvh.s670sl
 
Toppen