• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gå på taket ??

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Hej alla
Är nybliven husbilsägare och medlem i denna klubb,har försökt finna svar utan resultat på frågan om det är lämpligt att vistas på taket vid exempelvis tvätt.Håller det att vistas på taket?

MVH
Niclas
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.297
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Gå på taket ??

Plåtis eller Plastis?
Underlättar om du ger vilken HB du har - och kanske modell.
Har själv en plåtis - inga problem med taket eller gnissel eller annat.
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Gå på taket ??

Ursäkta!
Missade detta. Är en Alkovmodell: Mc Louis Glen med rails på taket

//Niclas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gå på taket ??

På nesten alle husbiler er det inget problem å gå på taket. Det som kan være et lite problem på noen er punktbelastning, eksempel når du setter kneet i takplaten. Dette kan føre til en liten bule på enkelte biler, har du med en liten plate eller tykk kartong så løser du dette problemet også.

Du må bare passe på så du ikke ramler ned, høyden på taket er så stor at en burde ha rekkverk.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Gå på taket ??

Jag har varit på taket många gånger, jag går inte utan kryper på alla fyra, jag väger ca 65kg och det har inte hänt nåt med taket, har en stor alkovbil. Alkoven däremot skulle jag aldrig hasa mig ut på, den verkar vara klenare,
MVH Annette
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.273
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Gå på taket ??

Jag brukar också gå på taket.
Men det jag försöker tänka på är att jag går där det finns inredning mellan golv o tak som stabiliserar upp taket. Känns lite vanskligt när man väger över 90kg och bara springa runt där uppe.
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Gå på taket ??

Då tackar jag för svaren på min första fråga här.
Verkar som att man kan vistas på taket men med viss försiktighet.

Tackar
//Niclas
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Gå på taket ??

På sommaren så går jag barfota eller gummiträskor och ser till så dom är rena under så det inte bli repor på taket .
Sen får man ju passa sig för det kan ju bli väldigt halt .
 
Senast ändrad:

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Gå på taket ??

Först vill jag hälsa er välkomna till HBK. Sen som svar på din fråga: vi har en alkovbil Eura mobil och vi är på taket när den ska tvättas och vaxas bara man tar det försiktigt så går det bra. Gärna fördela vikten över en störra yta tex. krypa.
MVH Gunilla & Rolf
Kanske ses vi på vägarna i sommar.
 
Senast ändrad:

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Gå på taket ??

Hej alla
Är nybliven husbilsägare och medlem i denna klubb,har försökt finna svar utan resultat på frågan om det är lämpligt att vistas på taket vid exempelvis tvätt.Håller det att vistas på taket?

MVH
Niclas
Var på Mälarcamp i går. Frågade om jag kunde gå upp på taket på deras utställningsbil, en Adria Coral 670S o mäta lite för att se hur mycket plats det finns för solceller.
Det var inga problem sa dom och släppte upp mig. Väger 80+. Dom skulle säkert inte ha släppt upp mig på taket om dom trodde att det skulle vara problem.
Lite ovanlig var det nog för två försäljare tog fram sin kamera och förevigade mitt besö på taket.
 
F

F.d. 9480

Guest
Sv: Gå på taket ??

Inga problem att gå på taket!
Om du visste vad snömassorna som låg på taket i vintras vägde!
Reglarna på normala husbilar är så grova och "tätspantade" att du obehindrat kan gå runt.
Jag väger ca 90kg och det är ingen fara att gå runt på någon av mina 3 husbilar.
www.daytona.zoomin.se
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Gå på taket ??

Passar på att återigen lägga ut bilder på hur jag försökt öka säkerheten (för både mig och tak) genom att limma halkskyddsplåtar av aluminium på taket. Ruggat upp ytan och limmat med tvåkomponentlim.
aake
 

Bilagor

  • Bild 001.jpg
    Bild 001.jpg
    2,9 MB · Visningar: 17
  • Bild 003.jpg
    Bild 003.jpg
    3,6 MB · Visningar: 9

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Gå på taket ??

Hghusbil!
Nix, 18 kg väger en skiva på 200 x 100 cm och så mycket gick inte åt. Finns att beställa på järnhandeln.
Genom att rugga upp plasten på husbilstaket lite och sedan limma med tvåkomponentlim fick jag förutom halkskydd även något att fästa packboxen i utan att behöva borra hål i taket. Sitter som berget!
aake
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Gå på taket ??

Hej.

Är också nybliven husbilsägare. I min instruktíonsboken står det att vår Burstner
delintegrerad ska tåla 200 kg vikt på taket, står dock inte hur eller på vilken yta.

/Leif
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Gå på taket ??

Hghusbil!
Nix, 18 kg väger en skiva på 200 x 100 cm och så mycket gick inte åt. Finns att beställa på järnhandeln.
Genom att rugga upp plasten på husbilstaket lite och sedan limma med tvåkomponentlim fick jag förutom halkskydd även något att fästa packboxen i utan att behöva borra hål i taket. Sitter som berget!
aake
Ja det var ju ett fiffigt sätt att få fast takboxen utan att behöva borra. Måste funka bra om man vill ha 27Mhz PR radio. Dom verkar ju behöva en plåt som jordplan.
När jag hade båt och behövde halkskydd så kunde man köpa halkskyddsfärg, Halkanix hette den visst, som man målade på bara. Kan kanske vara ett alternativ för dom som inte behöver en plåt att fästa saker i.
 
Toppen