• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gå på taket på husbilen

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Hej
Ser på många bilder när diverse tillbehör skall monteras på taket så står montören ofta på detta. Håller taket för att stå på ?

F

F.d. 25267

Guest
Sv: Gå på taket på husbilen

Utan problem - såvida du inte väger över 150 kg. Akta bara så du inte halkar och ramlar ner. Passa på att rengöra tak och takluckor när du ändå är uppe. Per

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej, ha gärna skor/stövlar med platt undersida d.v.s ingen klack
så blir tryckytan större. Använd även stödbenen, om du har sådana,
så vinglar det mindre.

S

StorDansk

Guest

För ett par md. sedan var det en diskussion ang. knämärken på vissa HB-tak, kanske optimal avlastning vid knästående arbeten är av större intresse i sammanhanget.
Håller inte taket att gå på kan du naturligtvis inte heller arbeta knästående!

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

man ska nog undvika att stå på taket utan att ha någon form av skiva under och vara försiktig så man inte belastar vid ev. skarvar, risk för att det kan bli nedtrykt så att vatten kan komma in !!!

F

F.d. 3297

Guest

Sen har vi en annan viktig sak: glöm inte att säkra stegen med en lina som fästs även
uppe på biltaket!

Stod en pingst "fången på taket" i 2 timmar sedan stegen fallit omkull. :oops:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Hej
Ser på många bilder när diverse tillbehör skall monteras på taket så står montören ofta på detta. Håller taket för att stå på ?

Nej, alla montörer du har sett har ramlat igenom taket direkt efter att bilden tagits.
Förlåt, kunde inte låta bli :D

Jag knallar i alla fall omkring obehindrat på taket och jag väger 3 siffrigt.. Men det beror väl som sagt på konstruktionen. På min förra bil kändes det inte som ett alternativ.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Jag går också på taket men försöker hålla mig vid kanterna och där det finns högskåp mellan golv o tak.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Sen kan man undra varför man ska upp på taket. Är det för montering av tillbehör så är det väl ok. Men tvätta som dom flesta gör oftare än tillbehörsmontering kräver inte att man står på taket.
Finns kanonfina borstar med förlängning och vatten.

I

Inger-Lisbeth

Guest

Man kan väl säga att alla husbilstak håller för en normal mäniska. det man skall akta sig för är: Har husbilen stäckt aluminium tak, GÅ ALDRIG PÅ KNÄ på detta tak.Det kommer att visa sig att för varje "Knästeg" ni tar så blir det en håla efter er. Nej lägg ut en skiva av ngt. slag så fixar det sig.
Sune :spinny:

Toppen