• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gävlebocken har brunnit inatt

H

hianders

Guest
Hörde nyss på nyheterna att bocken i Gävle har brunnit inatt. Så tråkigt!!!
Det är väl några som slagit vad om att bränna ner den??!! Förra året hade man ju preparerat bocken med flamskyddsmedel men tydligen inte i år. Man har ju också haft bevakning kring den.

Jag hade igår lagt in den hemsidan som favorit och man kunde följa den med webb-kamera och den var så fin!! Vet någon Gävlebo om man bygger upp den igen?

Fy för sådana tilltag!:mad:

fru hianders/Inger

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Gävlebocken har brunnit inatt

Enligt nyheterna i morse så skall ingen ny sättas upp i år. Det fanns ingen i reserv enligt en representant för kommunen.

F

F.d. 58666

Guest

Vi hann fånga den på bild när vi åkte förbi Gävle.
Unika bilder hahahaha.
"linkan"
solen och vindarnas ö

F

F.d. 58620

Guest

Fy vad tråkigt. Hoppas våran stora halmbock i trädgården får vara ifred. Den är stor och jättefin tillverkad av dotterns svärfar. Nu står den så grann bredvid vårt fågelbord och där hoppas vi den får stå kvar.
Gunilla

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Jag fattar inte riktigt varför kommunen lägger tid och pengar på att bygga den varje år när dom vet hur det går. Det finns andra sätt att fira jul på. Gör nåt vettigt för pengarna istället.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

LasseG Jag tror att det är handlarna på söder som betalar bocken.
Dessutom är det en bra reklam för Gävle.Bocken skrivs det om i många länder.
HaDe Hasse:mcride:

linden

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2025

Jag fattar inte riktigt varför kommunen lägger tid och pengar på att bygga den varje år när dom vet hur det går. Det finns andra sätt att fira jul på. Gör nåt vettigt för pengarna istället.

Det har varit Räddningstjänsten som har byggt den och då var det söders köpmän som stod för fiolerna.

Ett antal år var det även Arbetsmarknadsenheten i Gävle kommun och då med arbetslösa som byggde den.

Nu är det Kultur och Fritidsförvaltningen som bygger den. Också med arbetslösa som sysselsätts på det viset.
Här kan ni se webbkameran över bocken:

Mer Jul i Gävle - Bockenkamera

Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Varför tror ni att de inte flamskyddsbehandlat bocken i år?
Bocken måste brinna vissa år, annars skulle den tappa mycket av reklamvärdet.

I

Ixeofors

Guest

Jag säger som en kille sa idag, gjut bocken i betong! Sen kan dom elda bäst dom vill!

F

F.d. 58666

Guest

Smakprov på en halmbock före branden.(lite på sne)
"linkan"
solen och vindarnas ö

Bilagor

• 100_0348.JPG
    100_0348.JPG
    2,5 MB · Visningar: 11

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

helt otroligt fantastisk grymt reklamvärde för Gävle.... det är nog anledningen eftersom den är ju världskänd, så även om man officiellt inte vill att den ska ta fyr så tror jag innerst inne att dom faktisk inte har något i mot det (men högst personliga vy av detta) :rolleyes:

F

F.d. 53078

Guest

Jo det är väl investerade pengar för Komunen. Bara se på denna tråd.

Toppen