• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fyrverkerirädd hund.

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Fyrverkerirädd hund.

Det är inte alltid det hjälper att träna valpen.

Min hund var helt orädd för skott tidigare. Var ordentligt tränad sen valp, men efter ett otäckt blixtnedslag precis vid huset för en del år sedan reagerar han kraftigt på både åska och smällar. Blev själv lomhörd i ett par dagar efter händelsen, så man kan ju lätt räkna ut hur det kändes för hunden.

Har givit lugnande tidigare, men testade utan i år. Letade upp en 15 min lång video på Youtube och har spelat den väldigt många gånger (100-tals) de senaste veckorna. Finns speciell fyrverkeri-dvd för hund att köpa, men här är videon jag använde. Först på låg volym, sen allt högre. När det var dags närmare tolvslaget igår, anlade jag moteld på hög volym till grannarnas fyrverkeri. Nu var hunden van vid videons knallar och tjut och till min glädje brydde han sig inte speciellt mycket utan ägnade sig mest åt att tugga på sitt märgben som han fått för att också distrahera. En stor lättnad.
Däremot är det fortfarande stressande när det kommer enstaka okynnessmällande som väl har hänt ett tiotal gånger idag här där jag bor. Kunde önska att föräldrar inte försåg barnen/ungdomarna med smällare/raketer utan kunde hålla sig runt 12-slaget på nyårsafton.

Om inte det fungerat hade jag nog beställt Muttmuffs dvs hörselskydd speciellt för hund. Tror även de finns att beställa på "Smarta saker" här i Sverige. Nu var det jag som hade behöv hörselskydd efter all ljudträning på hög volym *ler*
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Fyrverkerirädd hund.

Jag ser gärna ett totalförbud av fyrverkerier. Det tillför enligt mig absolut ingenting. :-/<rister
Det var det klokaste som har sagts på detta forum, så här långt in på året! :)
För det får du en nyårs-puss, -slick och -kram från Stina, Bonnie och Julian (respektive!)
Vi har exakt den åsikten.
Julian
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fyrverkerirädd hund.

Ja tänk så fel man kan ha.
Vi gick ut några minuter före tolvslaget för att kolla på just fyrverkerier. Inga som helst problem för Schäfertiken så länge det small lite varstans runtomkring.
Men när sedan raketerna gick till väders blev det en panikreaktion och skulle inte
hunden har varit i koppel är jag säker på att den skulle sprungit ända till raketljusen slocknat för gott den kvällen. Så det var bara att gå inomhus snabbt som tusan.
Så i framtiden blir det nyårsaftnar inomhus. Få se lite längre fram på vårkanten om det även har haft en påverkan på den i alla fall tidigare orädslan för knallar av typ gevärsskott.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fyrverkerirädd hund.

Ja, så kan vi tycka och anse år efter år efter år . . . . . men vi måste också göra något!

Det som för oss alla är mycket lätt att göra är att upplysa alla de affärer, som fortsätter att sälja detta otyg, att vi inte kommer att handla mer av dom, livsmedel, hemelektronik, bygg- och alldaglighandlare med flera om dom inte slutar med att sälja fyrverkerier.

Om en barnfamilj slutar att handla livsmedel hos sin lokala ICA-handlare eller motsvarande - för ca 3.000 i månaden - så inser nog dessa räknekunniga hökare, att de måste sälja en helvetes massa fyrverkeripjäser för att kunna kompensera det inkomstbortfall som i så fall blir följden. De är möjliga att påverka!!!

Här i Kungsbacka-området har glädjande nog ett flertal sådana aktioner verkligen gett det önskade resultatet sedan förra året. Väsentliga exempel på detta är den stora ICA-handlaren ICA Maxi och blomster- och trädgårdsmarknaden Plantagen
har stoppat denna försäljning. Det finns flera som gjort samma sak och vi är många som entydigt kunde konstatera, att det denna nyårshelg inkl veckorna före och efter var betydligt lugnare än tidigare år.

Det är nog och tyvärr orealistiskt att vänta sig kraftfulla åtgärder från våra politiker, men att vi alla lokalt talar om för våra handlare på sätt som ovan, det är praktiskt och realistiskt att göra.

Till sist - vår fantasi och omtanke om våra små husdjur bör nog utvidgas till att även tänka på alla andra djur i vår natur, som naturligtvis också mår dåligt av när detta fanstyg till smällare och raketer sätter igång!
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Fyrverkerirädd hund.

Tack för svaret,

Jag tror att du menar Nosenan, jag har fått den av vetrinären, det gör henne avtöcknad men det är inte bra att ge henne dessa tabletter. Vi gjorde det första året men de (2 st) satt i nästa dag också och det syntes på henne att hon inte mådde bra. Daisy är 7 år nu och varje år har vi tagit in på hotell. Hade vi haft husbilen ute så hade vi väl kunnat åka iväg till skogs, men husbilen är vinterparkerad i Glasberga.
Mimmi och Pelle



Var finns "fyrverkeri-fritt" hotell? Börjar redan gruva för kommande nyår, som fortfarande är mer än 4 månader fram i tiden! :(
 
F

F.d. 6082

Guest
Sv: Fyrverkerirädd hund.

Vår hund var otroligt skotträdd under första 5-6 levnadsåren. Vi försökte med alla knep veterinären tipsade om på nyårsafton men inget hjälpte.

Men för några år sedan märkte vi att problemen var som bortblåsta utan att vi gjort någonting.

För några månader sen slog det mig:
Hunden var under långa perioder hos min mamma innan han slutade att vara rädd. Det ligger en skyttebana i närheten och det kan pangas på rätt bra där.

Antagligen har hunden sakta vant sig med smällarna under de besöken, och alla smällare har tagits med ro efter det.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fyrverkerirädd hund.

Fulla människor, fyrverkerier, bomber och granater, det e sköj det! Allra roligast var det på en riktig brakfest söder om Göteborg för många år sedan när grannens bil brann upp. Men det var då det. Numera håller jag med Krinil och tycker att det borde förbjudas eller åtminstone regleras på något sätt. Kalla det mognad eller åldringsgrinighet eller vad ni vill!

bom.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Fyrverkerirädd hund.

Fråga främst riktat till Mimmi och Pelle. (med risk för att det börjar bli tjatigt) ;) Var finns fyrverkeri-fritt hotell? Oerhört intresserad!! Inger m fyrverkeri-rädd hund.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fyrverkerirädd hund.

Nog svårt att hitta boende där inga raketer går till väders på nyårsafton.
Själv trodde jag att vi hade en hund som skulle klara fyrverkerierna på nyårsafton då hunden nästan dagligen passera en skjutbana där det smäller mer eller mindre. Så länge det endast var smällare var det inga problem men när sedan raketerna gick till väders skulle nog hunden sprungit till skogs om den inte varit i koppel. Så till nyår blir det en omgivning utan raketer, dvs hemma.
Veterinärer brukar kunna förskriva lugnande till hundar för just liknande händelser. Det kan även vara bra om hunden är kvar i sin invanda miljö men man kan ju ha TV:n eller Radion på en något högre nivå för att dämpa oljudet från utsidan.
 
Toppen