• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fyrverkerirädd hund.

F

F.d. 24471

Guest
Vi har en tik som är vettskrämd för smällare och fyrverkerier, vad gör ni över nyår med era rädda husdjur?
Snälla kom med några tips!
Mimmi & Pelle 10821
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Fyrverkerirädd hund.

Min Huskytik är livrädd för fyrverkerier, förr gav jag henne en tablett som jag fick av en bekant som var lugnande. Den fungerade bra och fick ges nån timme innan. Minns inte vad tabletten hette men ska kolla upp det. Idag är hon 14år och hör dåligt så nu bryr hon sig inte längre.

/Ronny
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Fyrverkerirädd hund.

Gå till en vetrinär så får du lugnande till hunden, det hjälpte på vår förra hund som var livrädd. Det är värt att prova. Den vi har idag är inga problem och det får man vara glad för.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Fyrverkerirädd hund.

Vi har använt DAP - ett feromon som ger viss lugnande effekt. Finns som halsband och som doftgivare som sätts i vägguttag. Saga är skotträdd men klarar nyåret betydligt bättre med DAP. Dock dyrt. Ska användas någon vecka i förväg för att ha effekt. Finns också någon liknande som heter ADAPTIL.

Det finns också ett kosttillskott gjort på komjölk, Zylkene, som sägs vara bra. Vi har inte provat det ännu - kommer att prova i år.
 
F

F.d. 24471

Guest
Sv: Fyrverkerirädd hund.

Tack för svaret,

Jag tror att du menar Nosenan, jag har fått den av vetrinären, det gör henne avtöcknad men det är inte bra att ge henne dessa tabletter. Vi gjorde det första året men de (2 st) satt i nästa dag också och det syntes på henne att hon inte mådde bra. Daisy är 7 år nu och varje år har vi tagit in på hotell. Hade vi haft husbilen ute så hade vi väl kunnat åka iväg till skogs, men husbilen är vinterparkerad i Glasberga.
Mimmi och Pelle
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Fyrverkerirädd hund.

Noizinan;Dap och Zylkene i all ära,, men fungerar det????... Svårt för alla att kunna åka till ett lungt ställe utan smällare, men det det var vad jag gjorde...

Kan inte lämna garantier,,, men om någon vill stå här över nyår är ni välkommna.. Vi har haft fantastiska nyårsaftnar nu i 2 år..

Ingen ström och bekvämligheter, men elverk kan lånas ut..

Bra med plats att gå och rasta hunden om det inte blir för mycket snö.. Vi är dessutom hemma om det skulle vara något..

Peter,Mharis,,,Fuzzy och Alice..

speterandersson@telia.com :)
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Fyrverkerirädd hund.

Jag tycker ine fyrverkerier ska försvinna, däremot saknas det en stor portion kontroll på det hela. Det skulle krävas tillstånd av räddningstjänst eller polis där man för att få tillståndet måste ange var man tänker skjuta och vilka säkerhetsåtgärder man tänker vidta (med vissa grundkrav). Sedan måste man visa detta tillstånd för att få lov att köpa ut fyrverkerier. Sen ska det stå på tillståndet hur mycket man får köpa.

Detta skulle minska okynnesskutandet inne i villaområden bland barn och djur, för att inte tala om fastigheter, bilar, m.m, som det årligen förstörs för miljon om inte miljardbelopp.

Åter till topic, våra mopsar brukar inte bli rädda sålänge dom är inomhus, utan då är det närmast vaktinstinkterna som tar vid, i synnerhet på dagen nör det bara skjuts nån enstaka. Går man däremot ute med dom och det smäller nån över huvudet blir dom rädda, men det blir å andra sidan jag också.. :p
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Fyrverkerirädd hund.

En del av oss har husdjur som mår extremt illa av fyrverkerier. För oss och vår hund Saga vore det en fantastisk utveckling om fyrverkerier försvann!

Vi kan tyvärr inte delta i Påsk/Nyårsfirande utan försöker istället göra livet uthärligt för Saga som är skott/fyrverkerirädd. Lugnande medel är ett måste för hennes del.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Fyrverkerirädd hund.

Jo, jag förstår problemet. Själv mår jag dåligt av att vistas i närheten av fulla människor, så jag tycker det skulle vara utmärkt om alkoholen förbjöds. Men så kan man tyvärr inte resonera, utan man får försöka göra det bästa av situationen.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Fyrverkerirädd hund.

Jo, jag förstår problemet. Själv mår jag dåligt av att vistas i närheten av fulla människor, så jag tycker det skulle vara utmärkt om alkoholen förbjöds. Men så kan man tyvärr inte resonera, utan man får försöka göra det bästa av situationen.

Man kanske inte kan bestämma, men kan arbeta för det man vill uppnå genom att försöka få fler att se saken på samma sätt och därmed så småningom uppnå någon form av resultat.

Själva gillar jag vin, men inte fulla människor. En motsägelse? Ja kanske, men vin kan man dricka med måtta. Fyrverkerier kan våra husdjur inte dosera.
 
F

F.d. 1565

Guest
Sv: Fyrverkerirädd hund.

Jo, jag förstår problemet. Själv mår jag dåligt av att vistas i närheten av fulla människor, så jag tycker det skulle vara utmärkt om alkoholen förbjöds. Men så kan man tyvärr inte resonera, utan man får försöka göra det bästa av situationen.

Precis så är det.
Men varför inte förhindra att det överhuvudtaget blir ett problem genom att uppfostra sin hund rätt?
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Fyrverkerirädd hund.

Jo - jag vet att det går att träna hundar och vänja dem vid skott. Det skulle inte finnas några fungerande jakthundar om så inte vore fallet.

Men om dom redan hunnit bli skotträdda är det svårt, för att inte säga näst intill omöjligt att ändra på det.

Vi fick dåliga råd när Saga var valp och lyckade skrämma henne våldsamt. Nu är det nog försent för hennes del - fyllde 10 i veckan som var.
 
F

F.d. 13559

Guest
Sv: Fyrverkerirädd hund.

Först skulle jag vilja säga att ljudrädsla många gånger är ärftlig, de gånger den inte är det så har något hänt som skrämt hunden. Det är INTE en uppfostringsfråga.
Dessutom, de hundar som inte klarar av ljud av olika slag mår mycket dåligt, en del kräks, kissar och bajsar på sig och kan inte rastas på långa tider. I värsta fall kan fyrverkerier och smällare orsaka att hundar med hjärtfel helt enkelt avlider av skräck och att hundar med epilepsi kan få anfall. Alltså inget att skoja bort.

Nedan har jag skrivit ihop några tips som kan provas, allt är individuellt, det som passar för en hund passar inte en annan. Det gäller att testa i tid, när det smäller är det för sent.


Träna skott och oljud med valpen, ofta.
Miljöträna valpen, ofta och i alla möjliga miljöer
Träna med en CD med fyrverkeri och åskljud
Åk bort
Ta bilen och åk iväg de värsta timmarna
Använd DAP, antingen som spray på en sjal som hunden kan ha om halsen eller som stickpropp i väggen eller som halsband
Använd Zylkene, ett mjölkprotein som verkar lugnande, kan överdoseras rätt ordentlig och det ger också en bättre effekt
Använd en Thundershirt, (Thundershirt | The Best Dog Anxiety Treatment) det är en väst/täcke som sitter tajt och som verkar lugnande på hunden
Det finns en typ av "glasögon" som gör att hunden ser lite dimmigt, kan kanske hjälpa, tror att de finns på siten ovan
Träna hunden att kunna ha fetvadd i öronen
Det finns hörselskydd för hundar, vet inte vart men har sett reklam
Dra för så tjocka gardiner ni har (häng upp filtar framför fönstren)
Tänd ljuset i rummet så syns inte fyrverkerierna
Sätt på musik, obs inte TV eller radio, där vet man inte vad det blir för slags ljud
Ordna en liten "lya" till hunden där den kan dra sig undan. En bur eller en kartong eller vad som passar
I sista hand, kontakta veterinär och få ett lugnande preparat. Dock INTE Nozinan eller liknande, de är muskelavslappnande och gör att hunden är medveten men kan inte röra sig. Det kan orsaka ännu värre rädsla. Istället ska veterinären skriva ut Stesolid eller motsvarande, det är ångestdämpande och lugnande, vilket är vad som behövs för att hunden ska kunna stå ut.

Alla ovanstående tips kan hjälpa var för sig eller kan kombineras, testa under lugna förhållanden så att ni vet vad som fungerar.

Lycka till
Irene, som har två ljudrädda hundar
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Fyrverkerirädd hund.

Så har vi klarat av en nyårsafton till, så god fortsättning på er alla.

Min mamma bor på ett demensboende för Alzheimerspatienter. Flera får extra medicin för att klara nyårsafton. Vi har tidigare hört om sällskapsdjur som får panik. Ett stort antal fåglar stryker med. Några personer skadas svårt och ibland dör någon. Varför det?

Jo, för att några anser det som en medmänsklig rättighet att skicka upp tonvis med krut i luften..., totalt utan medkänsla för vad man ställer till med.

Men vi ska kanske träna skotträdda människor också? Eller avliva dem som är mest avvikande.

Jag ser gärna ett totalförbud av fyrverkerier. Det tillför enligt mig absolut ingenting.

:-/<rister
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Fyrverkerirädd hund.

Canario...
Inte handla på Coop för att de framöver inte säljer fyrverkeri?
Dina kommentarer står dig såklart fritt att uttrycka!

Fyrverkeri/övertons rädsla och skott rädsla kan t.o.m. hos en del djur vara två skilda saker!
Kallas instinkt hos en del djur, kan ev. tränas bort hos vissa, hos andra inte!

Tips i all väl mening: Se Irenes konstruktiva inlägg som en del till bättre vetande..!
//Magnus

Precis så är det.
Men varför inte förhindra att det överhuvudtaget blir ett problem genom att uppfostra sin hund rätt?
 
Senast ändrad:
Toppen