• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

FYRKANTIGA HJUL

F

F.d. 52949

Guest
Jag ställde av husbilen i början av november. Står på en parkeringsplats utanför bostaden.
Undrar vad som händer med axlar och däck när bilen står på samma plats utan att flyttas flera månader?
Om det finns någon kunnig person på det här området, vore jag tacksam för goda råd.
Hälsningar från SI-BO

F

F.d. 50069

Guest
Sv: FYRKANTIGA HJUL

Tror inte att det är någon direkt fara! Som extra säkerhet kan man överfylla däcken med något halvkilo extra i lufttryck.Sen brukar de första milen bli lite småhoppiga efter ett längre stillestånd, men det går över! Detta har jag inte upplevt med någon husbil utan på andra entusiastfordon.

Jag brukar försöka rubba bilen nån gång under avställningen för att undvika tryckskador på lagerbanor.

Fast i ärlighetens namn vete tusan om inte resten av drivlinan tar mer stryk av att startas en kort stund utan att riktigt få gå genomvarm!!!

Detta ämne finns det nog många teorier om;)

"Var och en blir salig på sin tro"

F

F.d. 58620

Guest

Vår husbil står på asfalterad uppfart utanför huset. Min man starta HB en gång i månaden under vinter och den får gå på tomgång 10-15 min. Då passar han också på att köra fram HB ett par dm .nästa gång backar ha HB en liten bit. Har aldrig hat problem med fyrkantiga hjul.
Gunilla m

F

F.d. 52919

Guest

Jag funderar på det här med att starta motorn då och då, mina kompisar i Norrbotten som har dieslar i båtarna och står uppställd från slutet av september till mitten av maj int kör dom igång motorn under uppställningstiden!

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Att starta motorn en gång i månade och köra den i 10 - 15 minuter ä inte alls bra. Det skapar bara en massa kondens i motorn. Skall det startas skall det köras driftvarmt och det innebär körning inte bara tomgång. En modern diesel blir inte varm på tomgång.

Angående hjulen/däck, bra med luft brukar räcka men att snurra hjulen eller avlasta är aldrig fel.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

När jag ställer av bilen vilket inte är så ofta så använder jag Biltemas saxdomkrafter 12volt 15367
Lyfter hela bilen 7-8 cm. Alltså inte däcken i luften utan chassiet höjs bara för att avlasta bakaxeln och fjäderbenslagringarna fram. Använder 3st domkrafter. En på varje lyftpunkt fram och en som kopplas på ett stålrör som placeras mellan rambalkarna bak vid lyftpunterna. Den här operationen tar ca 15 min och hindrar inte om jag plötsligt vill ut o åka.

F

F.d. 58620

Guest

Att starta motorn en gång i månade och köra den i 10 - 15 minuter ä inte alls bra. Det skapar bara en massa kondens i motorn. Skall det startas skall det köras driftvarmt och det innebär körning inte bara tomgång. En modern diesel blir inte varm på tomgång.

Angående hjulen/däck, bra med luft brukar räcka men att snurra hjulen eller avlasta är aldrig fel.

Kanske gör min man det för den härliga känslan då HB startar omgående och
" spinner" gött. Då sitter han och drömmer om våren.
Gunilla

lassewalle

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025

Jag arbetar på en bilimport där har vi ett rullande schema.,
att ingen bil får stå mer
än nittio dagar , sen ska den köras och kolla bromsar och batteri ( ej under 12.50 v )

F

F.d. 17667

Guest

Jag arbetar på en bilimport där har vi ett rullande schema.,
att ingen bil får stå mer
än nittio dagar , sen ska den köras och kolla bromsar och batteri ( ej under 12.50 v )

Hej, tack för informationen.

Det vore tacksamt med ett förtydligande från din sida, med tanke på att det på forumet förekommer uppgifter om att det, vid omständigheter vi nu diskuterar, inte räcker med tomgångskörning för moderna dieselmototorer.
De bör istället, enligt samma uppgifter på forumet, varmköras på väg erforderlig tid.

Så min kompletterande fråga till dig blir:

Hur kör ni (på importfirman) dieselmotorerna efter 90 dagar (tomgångskörning eller varmkörning ute på vägen erforderlig tid)?

Senast redigerad av en moderator:

lassewalle

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025

Hej
Alla bilar körs oavsett bensin eller diesel- efter 90 dagar 180 osv

Bilen körs från lagerområde , då gör man även ett par bromsprov.
I verkstad kollas däcktryck pumpar i luft om behövs , enl bilens instruktionsbok.
Mäter batteri ska hålla över 12.5 v , gör det inte det så körs bilen till laddningsstation.

/ Lasse

F

F.d. 17667

Guest

Hej
Alla bilar körs oavsett bensin eller diesel- efter 90 dagar 180 osv

Bilen körs från lagerområde , då gör man även ett par bromsprov.
I verkstad kollas däcktryck pumpar i luft om behövs , enl bilens instruktionsbok.
Mäter batteri ska hålla över 12.5 v , gör det inte det så körs bilen till laddningsstation.

/ Lasse

Tack för ditt svar. Jag tolkar det som att ordentlig varmkörning är att föredra före enbart tomgångskörning.

Den intressanta följdfrågan blir då;

om jag av olika skäl enbart har att välja mellan:

a) tomgångskörning 15 min/mån
b) låt motorn vara ifred 3-4 mån

Vilket alternativ är att föredra med hänsyn tagen till enbart dieselmotorns välbefinnande?

Gärna råd från er med professionella kunskaper på moderna dieselmotorer.

Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

På husbilsfirmorna står bilarna utomhus hela vintern. Jag kan inte se nån kontroll eller förflyttning där. Däremot så slår sig luckorna invändigt pga fukt.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Vad skall man tro om detta?
Se Tyresaver hos Verktygsboden.
27098_40f675515cc89f1dfdd6a991ffa6b96b.jpg

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Jag tillverkade sådana på den tiden däcken hade nyloncord, och blev platta över natten. Fungerade bra.
bosse b

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Bilen står inomhus i kallförråd med el kopplat så batterierna laddar. Gjort så i fem år nu ... inga problem. Det som händer är att motorkuddarna stelnar till så bilen 'durrar' våldsamt den första halvtimmen. Sen ger det sig.
Däcken klarar sig. Campingdäck är så styva i sidan så de säckar inte ihop. I alla fall har inte jag haft några problem med det :)

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Vad händer med hjullagerfett när bilen står still länge?
Fått veta att det sjunker ned och kan orsaka haveri på hjullager om
den står för länge, vet inte om det stämmer.
Mvh
Pelle

Toppen