• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fyrkantiga däck, problem eller inte??

F

F.d. 50456

Guest
Har hört ryktesvägen att det möjligen skulle vara så att det inte är bra att stå still för länge med husbilen, däcken skulle riskera att plattas till så att de inte längre blir runda. Är det någon som vet besked i denna fråga?

Om det är så kanske man borde palla upp bilen om den står lång tid eller med jämna mellanrum flytta den lite. Om det inte är någon risk så slipper man ju det.

God Jul och Gott Nytt År önskar

Klas

F

F.d. 50266

Guest
Sv: Fyrkantiga däck, problem eller inte??

Hej,
Det har jag inte varit med om.
Se till att Du har rätt lufttryck i däcken.
:Miloumusic-icon:

F

F.d. 52943

Guest

Vi har haft vår husbil avställd mellan nov och april de senaste åren. Vi har inte märkt några tendenser till problem med däcksformen hittills.

Stengränd

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2025

Rekomendationen från min däckleverantör är att öka däcktrycket 0,5-1,0 bar vid stillestånd över tre månader. Aldrig haft problem efter 6 mån stillestånd på betonggolv.
God Jul o Gott Nytt År

Livsnjutaren

HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025

Campingdäcken är anpassade för långa stillestånd. Vanliga C däck av bra kvalitet brukar hålla sig runda men tryck gärna i mera luft.

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025

Probelem men däck som som det blev ståplattor på var när det var nylon i däcken.
Detta är ett minne blott numera.:spinny::spinny::spinny:

GOD JUL.:music-icon:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, min bil står på grus/stenkross. När den står uppställd längre tider så krafsar jag ur en liten halvcirkel framför alla hjul och kör ner dem i groparna.
Punktbelastningen breder då ut sig till en längd av ca. 25cm. på däcksytorna.

Svårt på asfalt visserligen :p:.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 55397

Guest

Åker även terrängbil, och från de bilarna så några Trelleborg Cross Country, kunde bli lite småplatta om den stog still över en månad, men de rundade till sig efter nån mil. Däcken fö stenhårda o var minst 10år gamla (dvs inget man kör med i en "comfortbil"), den bilen hade stått i 3 år på en asfaltplaninnan jag hämtade den. Bilen stog 5 veckors perioder när jag jobbade skift, på vintern gick ibland 14 veckor mellan körning.

Se även Jojje's inlägg ovan, problemet är begränsat med moderna mjuka däck.

naturligtvis tar däcken skada med för lite luft i, så lite xtra för marginaler.

Toppen