• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fylla vattensystemet för första gången

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
hejsan alla :)


Nyblivna ägare av husbil, vi gick igenom med handlaren hur man tömmer systemet och tror att vi har bra koll på det men vi minns inte hur man fyller på det igen enligt rätt procedur, speciellt varmvattenberedaren.

Det är en truma värmare ifrån 2011, behöver jag bara fylla på vattnet som vanligt, sätta igång pumpen och öppna en blandare åt gången tills det kommer vatten? Ska jag vrida blandaren åt varmvatten och vänta tills det kommer varmvatten? Fylls varmvattenberedaren på automatiskt när man startar pumpen?

En annan sak jag reflekterat över är att toaletten inte går att spola, alltså det händer ingenting när jag trycker på knappen (vattnet tomt men 12v tillslagen) trodde det skulle iallafall surra lite om den men den kanske bara släpper på trycket som pumpen byggt upp? Den gick att spola med innan vi tömde hela systemet.

Hur går er procedur till med vattenfyllning efter stillestånd med trumavärmare :msn_thumbup:
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sätt i bottenpluggen/stäng bottenventilen
Stäng frystömnings ventilen. Måste vara ca +5-6 C° För att gå att stänga.
Börja fylla vatten i tanken.
Vänta tills du fyllt en 10 liter öppna kranar på varmvatten läge tills det kommer en jämn ström vrid kranen till kallvatten läge låt rinna en kort stund.
Fyll fullt.

Vad har du för pump. Dränkpump, fristående pump. Pumpar ska inte gå torra, tar skada. Dränkpump hörs inte så mycket. Dränkpumpar är ofta felkopplade från fabrik och måste polvändas för att ge full effekt.

Din fråga om procedur förstår jag inte.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Fyll på vatten, spola som du säger i kranar till det slutar fräsa, även varmvattnet så är varmvattenberedaren fylld, glöm inte stänga frostvakten och det måste vara 5-6 plus där den sitter annars töms allt vatten ut.
Toan samma sak, du har nog ingen tryckimpregnerat utan dränkpump (ligger i tanken) och startar då du spolar, håll inne en stund, funkar det inte eller inte pumpen startar så kolla säkringar
Lennart
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Du hörde inget surr från toan? Vattenpumpen kan vara avstängd "på väggen"
tryckvattenpumpen "den stora" som går till kranar osv var avstängd och systemet tömt men 12v systemet påslaget. Hörde ingenting, ska gå ut och prova igen för säkerhets skull. Vet att den fungerade när vi hämtade den men då var systemet fyllt och tryckvattenpumpen på.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Sätt i bottenpluggen/stäng bottenventilen
Stäng frystömnings ventilen. Måste vara ca +5-6 C° För att gå att stänga.
Börja fylla vatten i tanken.
Vänta tills du fyllt en 10 liter öppna kranar på varmvatten läge tills det kommer en jämn ström vrid kranen till kallvatten läge låt rinna en kort stund.
Fyll fullt.

Vad har du för pump. Dränkpump, fristående pump. Pumpar ska inte gå torra, tar skada. Dränkpump hörs inte så mycket. Dränkpumpar är ofta felkopplade från fabrik och måste polvändas för att ge full effekt.

Din fråga om procedur förstår jag inte.
Du menar att det normalt sett sitter en egen pump till toaletten då? Och den ligger i normala fall i färskvattentanken?

Ang polvända, om den är "felkopplad" skulle den ändå fungera men ge sämre flöde? :msn_ooooh:

Tack för din förklaring och även LennartA´s
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Det är en adria coral 2011.

Letat i färskvattentanken nu men där verkar inte finnas någon dränkpump, ser bara ett plaströr som går ner på botten och försvinner bort mot påfyllningen, antar att det är överfyllnadsröret bara. Låter ingenting när jag trycker eller håller in spolknappen.

Funderar på om toan går på tryckvattenpumpen men det är inte normalt antar jag? För trycket i toan var inte lika högt som i kranarna när vi provade sist.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg havde en Elnagh husbil fra 2011. Der skulle man på panelet over døren tænde for både 12V systemet og for vandpumpen, som sad straks udenfor vandtanken. Når trykket faldt i vandsystemet så kørte pumpen til trykket i systemet var genetableret.

Nu har jeg en Dethleffs. Så snart 12V er tændt på panelet over døren så virker i princippet trykpumpen inde i vandtanken når man aktiverer mikrbryderen i vandhanen ved at åbne. MEN: under bag klappen under førersædet til venstre findes en kontakt for vandpumpen. Denne kontakt er ikke mærket eller beskrevet i bodelens brugsanvisning. Sådan var den lavet fra fabrikken.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Jeg havde en Elnagh husbil fra 2011. Der skulle man på panelet over døren tænde for både 12V systemet og for vandpumpen, som sad straks udenfor vandtanken. Når trykket faldt i vandsystemet så kørte pumpen til trykket i systemet var genetableret.

Nu har jeg en Dethleffs. Så snart 12V er tændt på panelet over døren så virker i princippet trykpumpen inde i vandtanken når man aktiverer mikrbryderen i vandhanen ved at åbne. MEN: under bag klappen under førersædet til venstre findes en kontakt for vandpumpen. Denne kontakt er ikke mærket eller beskrevet i bodelens brugsanvisning. Sådan var den lavet fra fabrikken.
Toaletten har väl en magnetventil,den klickar bara lite

Kollat 3A säkringen som sitter vid kassetten och den är hel, bytte den ändå utan framgång. Det verkar som att toan är kopplad på övriga bilens "vanliga" vattenslangar om man kollar i utrymmet där toan sitter men jag är inte säker, det kan ju sitta en pump någon annanstans som inte jag vet om. Kollar även elschemat i min instruktionsbok och där finns bara en pump "water pump" med 7A säkring. Se bifogad bild

Hör inget klick heller. Ska panelen typ lysa upp när man spolar? enligt instruktionsboken ska man först trycka in spolknappen en gång för att "aktivera panelen" sen trycka igen för att spola. Händer ingenting när jag trycker på knappen.
 

Bilagor

  • toalett.jpg
    toalett.jpg
    1,7 MB · Visningar: 7
Senast ändrad:
Toppen