• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

F

F.d. 2591

Guest
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Hej på er husbils vänner,,,

Vi åkte från Smygehuk mot Ystad och frågade på en camping , om att fylla lite vatten, och de ville ha 50:- . Jag svarade att jag ej ville fylla 3 kbm vatten, men det skulle kosta så , sa hon, och tro nu inte att jag betalade 50:- för att fylla bilen med vatten, nej folk som sysslar med ocker gynnar jag inte, Stig B
ha de gott i den så kallade sommaren som det är lite si o så med vädermässigt i alla fall
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Funderar lite
Om jag inte köpt min HB för X-hundra tusen så hade jag suttit hemma och förbrukat vatten och avlopp och fått bekosta det på va-avgiften antigen som fastighetsägare eller som hyresgäst på hyran, men jag har lämnat hemkomunen men förbrukar lika mycket och det kostar lika mycket som i hemkomunen. Varför skulle det vara gratis bara för jag inte är hemma. Har råd med o köpa en vagn för X-hundratusen men inte råd o betala för en camping och få tömma tankar o friskt vatten tycker det rimmar illa

Hej UlfAj,
jag tycker att det finns anledning att fundera ett tag till och kanske försöka höja blicken en aning. Det är möjligen så att man inte kan ha ett alltför snävt och egoistiskt synsätt då det gäller avfallshantering och färskvatten. Vi är alla betjänta av att det kommer turister till vårt land. Många av oss uppskattar säkerligen välordnade förhållanden för husbilar när vi är på resa i övriga Europa. Vårt fokus borde kanske än mer ligga på hur vi kan underlätta resandet i Sverige för besökande husbilsturister. Det tror jag att vi sammantaget tjänar på och även har nytta av.
V-backen :)
 
Senast ändrad:
A

aviata

Guest
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Gunilla o Kenth"
Eftersom Ni inte svarar på de frågor som Ni lovade i Ert inlägg 2/7-11 00:20, så undrar jag om Ni står för vad Ni påstår om korruption citat " ska vi diskutera vem som tar pengarna så kan JAG svara på det , vem är JAG av Er två? Den frågan har jag ställt tidigare men ej fått svar på! Ert inlägg om korruption är mycket intressant och angår oss alla medborgare, kanske ett fall för Uppdrag Granskning
Mvh Eva
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Eftersom jag startade tråden så tycker jag att ni kan hålla er till tråden, har ni ingen erfarenhet av att fylla vatten och tömma på camping så kan ni öppna egen tråd om ni har annat att diskutera än ämnet i tråden.

Om jag sammanfattar så kan man tömma grå/svartvatten o fylla vatten mot en en femtilapp i de flesta fall, eller?

mvh
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Många husbilsägare har tydligen ett beundransvärt tålamod då det gäller att dagligen hålla på med att leta efter möjligheter att tömma och fylla. Dessutom till så låg kostnad som möjligt. Tar det inte allt för stor del av glädjen med husbilslivet och skapar det inte väldigt stor irritation? Man måste tänka på att den egna pumpen inte tål att man ofta ser "blodröda dimmor". Det kan bli knall o fall på en raksträcka.

Vi åker från den ena campingplatsen till den andra trots att vi oftast stannar bara en natt. Däremot kan vi stå länge under en dag på andra trevliga och sevärda platser, men till natten söker vi upp en campingplats. Det kanske inte är det billigaste sättet att campa (det heter väl campa även om man inte tar in på en campingplats). Vi har all utrustning i bilen och kan välja campingplatser som helt saknar stjärnor. Vi behöver dricksvatten och utslagsback. Det är så skönt att slippa irritationen och letandet efter faciliteterna.

Jag propagerar därmed inte för att alla skall kosta på sig campingplats. Det är som vi ofta sagt på forumet så skönt att alla kan välja fritt. Vi är alla så olika.

;)
 
A

aviata

Guest
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Jerryling!
Svarade Dig tidigt i den här tråden att kostnaden på Burgsviks Camping var 50:- vilket jag tycker är helt OK! Men senare i denna tråd kommer Gunilla o Kenth in med påståenden om korruption som är en mycket allvarlig i vårt samhälle, jag vill inte leva i ett sånt samhälle, hoppas att inte du heller vill det och kan ursäkta att det har hamnat i den TRÅD som Du öppnade.
Mvh Eva
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Varje diskussion förlorar på användningen av osakliga överdrifter och felaktigheter. Att beteckna det som ocker om en camping, som begär 50.- för ett kort besök, anser jag vara helt fel.

Dessutom har jag svårt att förstå varför någon skulle välja att söka upp en camping enbart för att tanka dricksvatten. Sådant finns ju bl a på varje bensinmack att få gratis.

Nej, den som vill göra ett kortare besök på en camping, gör det nog för att utnyttja campingens övrig möjligheter hygienfaciliteter, och då betalar vi mer än gärna 50.- som en väl motiverad avgift.

Vi är inte campingägare men är glada att dessa finns, är väl organiserade och utrustade samt kan ta skäligt betalt för gott serviceutbyte.
 
Senast redigerad av en moderator:

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Hej.
Ofta hör man att husbilsfolket inte vill betala för sig utan vill ha allt så gott som gratis.
När jag läser vad som skrivs här käns det som detta påstående inte är så långt från sanningen.
Vi kan vara ekonomiska men små snåla det är över gränsen.
Bara leta efter det som är nästan gratis kan ju gå en på nerverna och förstöra det fina med friheten att åka HB.
Får allmenheten den bilden av oss så får vi snart endast stå gratis på vår egen tomt.
2179:music-icon::wideeyed:
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

En klart överdriven generalisering tycker jag.
V-backen :)
 
A

aviata

Guest
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Gunilla o Kenth
Väntar fortfarande på svar! Tycker Ni frågorna om korruption som Ni har påstått är obekväma eller står Ni inte för vad Ni anklagat andra för?
Hoppas verkligen inte att Ni backar utan tar Ert ansvar! Vet man om en sådan sak som ekonomichef tycker jag att man skall AGERA!
Mvh Eva
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Det är mycket skriverier här om priser på olika varor och tjänster, och de som ej levererar sina varor/tjänster till vad vi kallar lagompriser, kallas ockrare eller krämare.

Det har även påståtts att en hel kommun är korrupt och inkompetent.

Vi borde sansa oss och använda detta forum till att förmedla den prisbild som finns utan att någon kallas ockrare eller krämare.

Alla vill vi att det skall vara så billigt som möjligt, men det finns inget pris som är lagom för alla, lagom för dej behöver inte vara lagom för mej.

Vi lever i en marknadsekonomi, om någon tycker sej ha betalt lagom, då gäller lagompriset endast då och endast den konsumenten.
Vi konsumenter kan påverka priserna genom att här på forumet berätta när vi köpt en tjänst/vara, och tycker att vi fått valuta för pengarna, då blir det fler som handlar där, på så vis ökar hans omsättning och kanske han kan sänka priset, samtidigt minskar då omsättningen för den dyra säljaren som kanske inser att han borde sänka sitt pris.

Alla som driver företag vill tjäna så mycket som möjligt dessutom snabbt, så husbilen kan användas oftare.
Det är oftast konsumenten/kunden som styr om vinsten blir bra, kunden måste återkomma, det gör han endast om han är nöjd med både varan/tjänsten och priset.

Handla inte på de ställen som är dyra, tala om att det är dyrt och åk till någon som har bättre pris, det är onödigt att här på forumet kalla dyra säljaren för ockrare eller krämare, han har säkert något skäl till den prissättning han använder, han har dessutom rätt att sätta vilket pris som helst, utan att kallas ockrare, det är bara att sluta handla , antingen går priset ner eller också upphör verksamheten, eller så har han annan verksamhet som ger bättre avkastning.

Gör som ni gör när ni handlar på ICA eller COOP, inte kallar ni affärsinnehavaren för ockrare för att han har en del dyra varor, ni handlar någon annanstans.

Det är bara när det gäller husbilen som det blir sånt ståhej när det finns både billiga och dyra alternativ.

Bosse

Felstavat:rättat
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Tack Bosse,

Tack för att du orkade svara! Själv har jag bara orkat knyta näven i byxfickan och suckat.

Blir så trött på dessa "rallarsvingar". Ockrare, krämare och allt vad svenska entrepenörer och egen företagare blir kallade för här. Verkar som vissa medlemmar drömmer om den där världen där allt är "gratis". Visst, det har gjorts experiment, men det har visat sig inte fungera.... okey, man håller tjurnackat kvar vid tron i Nordkorea och Cuba.

Ingenting är gratis och självklart skall vi som alla andra bära våra egna kostnader!

Tack och lov, vi lever i ett samhälle där marknadskrafterna styr och vi som konsumenter bestämmer helt själva, var vi lägger våra pengar och inte. Det finns alltid ett alternativ i vårt samhälle!

Sedan dra frågan vidare och beskylla kommmunalpolitiker för korrupta i en trivial diskussion om vatten och tömning för husbilar, är TRAMS! Efter att ha bott runt om i världen i 25 år, arbetat både privat och inom stat, så vill jag påstå att vi nog har ett land där korruptionen i det närmaste är obefintlig. En kaffe och princessbakelse på stans konditori, eller Toblerone på firmans/statens kort tycker jag inte är något att bry sig om.
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Vi är väl klubbkompisar och ska tipsa och varna varandra. Om min son ska köpa en dator och han fråga hur mycket det kan kosta så svarar jag ca 10.000:- och inte ca 50.000:-. Varför finns det då klubbkompisar som svarar att vi ska betala 50:- för vatten när det borde vara 10:-.

Jag har stor respekt för de kommuner som trots knappa resurser ändå fullföljer sitt uppdrag. Jag har stor respekt för de företagare som på ett långsiktigt sätt byggt upp det här landet.

Jag vill bara veta var jag kan tömma latrinen lagligt. Kommunen är ansvarig men kan lämna uppdraget till annan utförare. Jag betalar i min kommun och du i din men inte där vi är gäster, och då jämnar det ut sig i längden. Det finns kommuner som tar hand om sina gäster och det finns kommuner som låter gästerna betala allt dubbelt upp. Att fråga kommunen om latrin-platser var fel metod. Vi har nu nått målet och gjort några GPS och PIO-filer.

Campingplatser är bra sålänge verksamheten bedrivs på campingplatsen. Det måste få finnas alla fina alternativ till campingplats och då får det inte begränsas av nya regler och förbudsskyltar på orten som tvingar in oss på campingen.

Att det finns korruption i stat, län och kommun vittnar väl alla "affärer" om, t ex Bofors, Systembolaget, strandskydden, Göteborg mm. Den moderna förståelsen av korruption grundas i organiseringen av samhället i offentligt och privat och det är när dessa sammanblandas som korruption uppstår. "Uppdrag granskning" lever på det.

Det är väl ingen som svingar här och ingen har nämnt ockrare. Men sanningen ligger i betraktarens ögon och då kan man i debattens hetta känna sig träffad.

Det är ju bra om vi menar samma sak med orden men i detta långa land har det faktiskt olika betydelser och nyanser.

"Krämare är en köpman. Ordet kommer från det grekiska ordet för pengar, chrema. Varken mer eller mindre och absolut inte ockrare."

"Inkompetent, saknar förmåga eller förutsättningar för att utföra ett uppdrag." T ex att pengar, medvetet eller omedvetet, används på fel sätt.

"Korruption är missbruk av ämbete eller annan förtroendeställning till egen vinning. Korruption inkluderar även svågerpolitik."

"Preskription (lat. praescri'ptio), är ett juridiskt begrepp som betecknar att rättsliga följder upphör viss tid efter det de inträffat."
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Vi är väl klubbkompisar och ska tipsa och varna varandra. Om min son ska köpa en dator och han fråga hur mycket det kan kosta så svarar jag ca 10.000:- och inte ca 50.000:-. Varför finns det då klubbkompisar som svarar att vi ska betala 50:- för vatten när det borde vara 10:-.
Du fortsätter på samma spår trots att Bosse försökt att förklara för dig. Du som fd ekonomichef trodde jag hade enkelt att förstå.
Det är ingen som tvingar dig att betala 50:-, eller blir du påtvingad nåt? Varför ska det kosta 10:-? Vart får du den siffran ifrån? När det gäller de som tagit 50:- är det privata näringsidkare som försöker hålla en hög servicenivå och att då låta någon komma in och tömma för 10:- låter i mina ögon som självmord som egenföretagare. Det kommer isåfall spridas som en löpeld via forum och de som bor på denna camping(om det nu är det) kommer då ifrågasätta varför de ska betala så mycket mer för de andra faciliteterna. Som Bosse skrev är det en marknadsekonomi och det är valfritt att välja vart man ska tömma sakerna.
Angående att kommunerna ska tillhandahålla att ta emot gråvatten är det ju bara för dem att hänvisa till närmsta camping. Det finns väl i varje kommun. Men det är klart då blir det ju inte gratis...
Sen att vi är en klubb så visst stämmer det, men fortfarande så finns det ju dem som tycker att 50:- är skäligt och accepterar den prisnivån och då är det som jag ser det inte så mycket att bråka om. Oavsett hur mycket vi diskuterar prisnivåerna, kommer en campingägare troligtvis aldrig att sänka priserna till en nivå som inte får det att gå runt.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Du fortsätter på samma spår trots att Bosse försökt att förklara för dig. Du som fd ekonomichef trodde jag hade enkelt att förstå.
Det är ingen som tvingar dig att betala 50:-, eller blir du påtvingad nåt? Varför ska det kosta 10:-? Vart får du den siffran ifrån? När det gäller de som tagit 50:- är det privata näringsidkare som försöker hålla en hög servicenivå och att då låta någon komma in och tömma för 10:- låter i mina ögon som självmord som egenföretagare. Det kommer isåfall spridas som en löpeld via forum och de som bor på denna camping(om det nu är det) kommer då ifrågasätta varför de ska betala så mycket mer för de andra faciliteterna. Som Bosse skrev är det en marknadsekonomi och det är valfritt att välja vart man ska tömma sakerna.
Angående att kommunerna ska tillhandahålla att ta emot gråvatten är det ju bara för dem att hänvisa till närmsta camping. Det finns väl i varje kommun. Men det är klart då blir det ju inte gratis...
Sen att vi är en klubb så visst stämmer det, men fortfarande så finns det ju dem som tycker att 50:- är skäligt och accepterar den prisnivån och då är det som jag ser det inte så mycket att bråka om. Oavsett hur mycket vi diskuterar prisnivåerna, kommer en campingägare troligtvis aldrig att sänka priserna till en nivå som inte får det att gå runt.

Ursäkta att jag inte följt med i denna fråga, är det för att fylla på färskvatten det kostar 50:- eller tömma gråvatten ?
Är det bara för att fylla på vatten tycker jag oxå det är dyrt med 50 kr men får jag mer service tex tömma tankar då är det ju småpengar det handlar om, då använder jag mig gärna av den servicen.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Varför ska det kosta 10:-? Vart får du den siffran ifrån?

Självkostnadspriset är 3:- inkl 15 m slang + dubbla det så har du 200% vinst, avrunda med ytterligare 33% = 10:-.

Angående att kommunerna ska tillhandahålla att ta emot gråvatten är det ju bara för dem att hänvisa till närmsta camping.

När det gäller hänvisningen så finns det annat här i världen än "närmsta camping". Jag tänker bygga en GPS-fil med alla för mig kända tömningsalternativ i följande kategorier:

Rastplatser
Ställplatser
Gästhamnar
Reningsverk
Bensinstationer
Vissa campingplatser med 24-tim service "året runt".

Dessa platser är i regel (finns undantag) mer lättillgängliga än en fin och lummig campingplats. Varför ska vi mobila husbilsåkare köra in och störa friden där bara för att tömma? Det kan ju bli en himla massa trafik om några år. Redan idag är det väl långa köer in till populära platser. Och det är ganska frustrerande att komma till en plats med öppettider vid "fel" tidpunkt. Vill man tömma på en campingplats så gissar jag att man redan står grupperad där.
 
A

aviata

Guest
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Klargörande ang. pris.

När jag den 1/7-11 kl.15:27 skrev om PRISET 50:- FEMTIO KRONOR, gällde det inte bara påfyllning av vatten utan att man även fick tömma gråvatttnet,
plus att kärlet med latrin fick tömmas och att Du blev av med Din soppåse.
Jag betalar gärna femtio kronor för att få den här servicen!!!
Eva
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Klargörande ang. pris.

När jag den 1/7-11 kl.15:27 skrev om PRISET 50:- FEMTIO KRONOR, gällde det inte bara påfyllning av vatten utan att man även fick tömma gråvatttnet,
plus att kärlet med latrin fick tömmas och att Du blev av med Din soppåse.
Jag betalar gärna femtio kronor för att få den här servicen!!!
Eva

Instämmer, priset er helt ok.

mvh
 
Toppen