• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Har också en del dålig erfarenhet av campingar med oväsen, men den renaste campingen jag har bott på är i Flåm, Norge. Där bodde vi en vecka och tältade för fem år sen. Dom städade sanitetsutrymmena flera gånger om dagen, det var verkligen jättefint och rent hela tiden. Och en otroligt fin utsikt, campingen bestod av flera hyllor med platser upp efter fjället. Skulle kanske kunna tänka mig att åka dit med husbilen om det inte kostar skjortan förtståss. Men tälta var billigt!

/Ludde
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Tack för tipset! Jag tillhör annars dom som undviker campingar....
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Utan att generalisera, det finns säkert undantagsvis campingar som är "skitiga och vanskötta" men jag undrar om det är regel (likadant inom hotellbranschen?)?

Enligt egna erfarenheter har de campingar som vi besökt, utan undantag varit välskötta och det gäller både inom och utom Sverige.

Till sak hör att vi inte nyttjar campingar så ofta och vår erfarenhet i ämnet är inte sååå stooor - kanske 5-10 campingbesök per år men det ger ändå en viss grund för en egen uppfattning!

Exempel på en bra camping som upplever är Orrefors Camping vid Oranäsasjön i "Glasriket"! Relativt enkel, ägs av ett mycket trevligt tyskt par som verkligen är serviceminded. Dessutom är de själva "husbussägare" trots att de också är campingägare, inte SCR-ansluten men det kanske är OK i alla fall!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Vatten är gratis:cool:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Tråkiga erfarenheter många här har av campingar, vi tillbringade ett par nätter på Hjo camping i förra veckan, billigt (tycker jag) 180:-/natt, rent snyggt, ställa bilen inom fem meter från Vätterns strand! Och det bästa, gångavstånd (500-600m) genom en fin park till centrum. Kan inte bli mycket bättre. Det slår i alla fall att stå på en trång parkering! :)
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Ja det skulle vara fint med en lista över tömningsplatser för fasta tankar. Inte helt lätt med fast tank då de flesta tömningsstationer är anpassade för latrin kasetter.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Hahaha, nää... Du Esbjörn, de e de inte!
T.o.m. om du knatar ned till sjön så sliter du på skorna +
om vattnet nu skall tillbaks till HB'n, då inköp av hink för att bära med.

Får vi vatten av en vän så står någonstans tacksamheten i bakrunden för att återgälda, till viss kostnad.
Hemma kostar det, till husbilen har vi köpt slangar m.m. Allt kostar...

Finns inget som är Gratis, endast skillnad i vad man betalar, det däremot, är upp till var och en att avgöra helt själv!

Positiva tips & erfarenheter är alltid ett stort +! Så som Campingar, ställpl. m.m. som kan rekommenderas.
Dåliga erfarenheter som är konstruktiva likaså, men ord "bajs" är helt överflödigt.

Esbjörn, de 2 sista raderna har inget med ditt inlägg att göra! "Solly" for Off Topic.. ;)

Vatten är gratis:cool:
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Ja det skulle vara fint med en lista över tömningsplatser för fasta tankar. Inte helt lätt med fast tank då de flesta tömningsstationer är anpassade för latrin kasetter.
Här finns det en välskött rastplats med Bl.a. tömning av fast latrintank

Jävre Rastplats 65°08'35"N, 21°30'26"O 944 94 Jävrebyn, Piteå
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Välskötta, lugna och trevliga campingar med den rätta typen av omgivningar, där vi kan gå långa turer med våra hundar utan att störa någon, hittar vi såväl i Sverige som i Danmark, från norr till söder. Inga som helst problem med det!

Vi undviker de större populära och stjärnbehängda campingarna med inriktning på barnfamiljer, i synnerhet under skolledigheterna och utmed Västkusten. Vår favorittid är maj - mitten av juni resp mitten av augusti - mitten av oktober. Övrig tid står husbilen stilla förutom diverse turer till diverse hundarrangemang.

Vi hittar lätt det vi söker och föredrar och inser naturligtvis, att andra prioriterar på andra sätt.
 
Toppen