• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fylla olja eller inte?

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Fick ett felmeddelande i displayen att nivåindikeringen för oljenivå inte funkar. Idag efter några minuters körning funkade displayen igen och visar nu oljenivå något under min. nivå samt anmodan att fylla 1 liter olja.

För två veckor sedan fick jag ock meddelande att fylla 1 liter olja, Nivån låg då på min och efter fyllning av 1liter olja på maxstrecket. Har sedan dess kört ca 50 mil.

Kollade med serviceverkstaden och fick svar att han skulle inte fyllt på mer olja. Det är en Mercedes Sprinter från 2021 som gått 3 700 mil.

Hur ska man göra? Lutar det åt något fel på nivåindikeringen och att även den olja jag fyllde för 2 veckor sedan var fel. Jag saknar verkligen en vanlig hederlig oljesticka, då hade jag inte behövt fundera. Har bokat tid på verkstad, men vi behöver ju köra först hem och sedan ta oss till verkstaden.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Då var den finessen kanske bättre förr, i min gamla Hymer så finns stickan kvar, samt nivåmätaren funkar klockrent fortfarande efter 19år, den börjar att säga till när det ryms att fylla på 1L, nästa besked kommer när det ryms 1,5L, lägre än så har jag inte kört, totala volymen är 9L på den.

Håkand har du kollat upp kontaktstycket på givaren?
Vi körde hem och nu visade instrumentet att oljenivån låg på Max så vi körde hem. Eftersom bilen fortfarande har garanti kvar så krånglar jag inte mera med den, har fått tid för kontroll på Mercedeverkstad
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Ofattbart att biltillverkare ska envisas med att hitta på alla otänkbara onödiga " finesser" som bara skapar problem och kostnader när de inte fungerar.......Tänk så enkelt det är med oljesticka och manuell kontroll av bromsbelägg också för den delen var gång man byter mellan sommar och vinterdäck!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ofattbart att biltillverkare ska envisas med att hitta på alla otänkbara onödiga " finesser" som bara skapar problem och kostnader när de inte fungerar.......Tänk så enkelt det är med oljesticka och manuell kontroll av bromsbelägg också för den delen var gång man byter mellan sommar och vinterdäck!
Jag tycker det är en fantastiskt bra finess, slipper öppna motorhuven bara en knapptryckning så visas oljenivån, och nej dom här finesserna fungerar har aldrig haft problem med visningen.
Det finns i princip inga ny bilar med oljesticka så det är ingen ide att leta under huven.
När det gäller onödiga finesser, är släckta baklampor ihop med tänt halvljus den mest idiotiska finessen på nya bilar
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tycker det är en fantastiskt bra finess, slipper öppna motorhuven bara en knapptryckning så visas oljenivån, och nej dom här finesserna fungerar har aldrig haft problem med visningen.
Det finns i princip inga ny bilar med oljesticka så det är ingen ide att leta under huven.
När det gäller onödiga finesser, är släckta baklampor ihop med tänt halvljus den mest idiotiska finessen på nya bilar

Det där sista var väl ett EU-Krav under några år för att spara bränsle..? Det var ihop med varselljus, om man slår på halvljus tänds bakljusen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Instämmer med Olof, detta är ingen onödig funktion, själv har just denna funkat bra på de fordon jag ägt med just den.
Däremot att snåla in på en oljesticka kan kännas väl snålt kanske.

Det är heller ingen nymodighet, redan på tidigt 90-tal så alla våra CAT-maskiner automatisk mätning på både nivå och kvalitet på motoroljan, vi varken kunde eller fick kolla/fylla på olja.

Med handen på hjärtat kan jag säga att det är en minoritet idag som öppnar huven för att kolla oljan,
fylla på spolarvätska är väl den vanligaste anledningen idag.

Senast igår så var svärmor förbi, hon undrade om oljelampan som tändes i typ korsningar, ok vi kollar nivån på oljestickan sa jag.
Sagt och gjort, det visade sig att inte en endaste liten droppe fanns på oljestickan!!
Jag frågar svärmor ifall hon inte brukar kolla oljenivån ibland.
Hennes svar blev att nää, bilen är ju nyservad så det skulle inte behövas då,
jag undrade då vad/var hon servat bilen?
den hade varit in på kopplingsbyte på yrkesskolan! det tolkade svärmor som en service som innefattade mer än just kopplingsbyte :twitcy::swoon:
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
Jag har ännu en bil med oljesticka. Finns det någon anledning till att oljesticka är blåanlöpt och blank? Jag har svårt att se oljenivån på stickan och tänkte att om jag slipar med ett medelgrovt slippapper på stickan blir den både raggig och ljus. (Större kontrast mellan oljan och stickan+ oljan fastnar bättre på stickan) Är det olämpligt att göra som jag tänkt och i så fall varför.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Finns det någon anledning till att oljesticka är blåanlöpt och blank?
Gissningsvis är den härdad, därav blåfärgen, och blank för att man har tagit bort sot och föroreningar från härdningen.

Jag kan inte se att det skulle vara någon nackdel med att rugga upp ytan.
Se bara till att rengöra stickan mycket noga efter slipningen.
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
Gissningsvis är den härdad, därav blåfärgen, och blank för att man har tagit bort sot och föroreningar från härdningen.

Jag kan inte se att det skulle vara någon nackdel med att rugga upp ytan.
Se bara till att rengöra stickan mycket noga efter slipningen.
OK. Har testat nu tvättade med T-Röd efter och det blev mycket lättare för mig att se oljenivån. Tack för ett snabbt svar!
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Jag tycker det är en fantastiskt bra finess, slipper öppna motorhuven bara en knapptryckning så visas oljenivån, och nej dom här finesserna fungerar har aldrig haft problem med visningen.
Det finns i princip inga ny bilar med oljesticka så det är ingen ide att leta under huven.
När det gäller onödiga finesser, är släckta baklampor ihop med tänt halvljus den mest idiotiska finessen på nya bilar
På min 03a är funktionen av någon anledning otillförlitlig. Ibland står det oil high Ibland bara 4 droppar eller vad det ska föreställa men vid kontroll på sticka är nivån den samma!
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Jag tycker det är en fantastiskt bra finess, slipper öppna motorhuven bara en knapptryckning så visas oljenivån, och nej dom här finesserna fungerar har aldrig haft problem med visningen.
Det finns i princip inga ny bilar med oljesticka så det är ingen ide att leta under huven.
När det gäller onödiga finesser, är släckta baklampor ihop med tänt halvljus den mest idiotiska finessen på nya bilar
Visst är det en bra ”finess” när den fungerar, men tyvärr en dålig ”finess” när den inte fungerar eller visar fel. Jag skulle hellre välja oljestickan som faktiskt alltid fungerar
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Bilar åldras, det gäller även all elektronik, givare mm. Då är frågan hur tillförlitliga elektronik och givare är när husbilen är 30 år gammal. Reservdelar kan vara svåra att få tag på. Kan man vara säker att tex oljenivå givaren visar rätt när den är gammal.
Även mjukvaran kan bli gammal.
Men oljestickan är en pålitlig trotjänare som inte visar fel, den åldras inte heller.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Bilar åldras, det gäller även all elektronik, givare mm. Då är frågan hur tillförlitliga elektronik och givare är när husbilen är 30 år gammal. Reservdelar kan vara svåra att få tag på. Kan man vara säker att tex oljenivå givaren visar rätt när den är gammal.
Även mjukvaran kan bli gammal.
Men oljestickan är en pålitlig trotjänare som inte visar fel, den åldras inte heller.
Där håller jag inte med, oljestickan åldras den med.;)
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Vad jag fått besked om när det gäller dessa moderna MB (och Volvo) motorer utan mätsticka är att det är inte bara att själv tömma och hälla i ny olja. Det ska till att via dator tala om hur mycket olja som fylls på så styrenheten vet vad "fullt" inebär. Helt galet!
Vår Volvo skickade mig till verkstad då oljelampan lös men indikeringen var OK. Det visade sig att det var för mycket olja i oljetråget. Förklaringen till hur detta skett var ganska krånglig så jag ger mig inte in på det. Mycket kortkörningar var orsaken. 0.5L tömdes ur tråget men sedan var teknikern tvungen att tala om till "systemet" vad den nya "full indikeringen" var.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vad jag fått besked om när det gäller dessa moderna MB (och Volvo) motorer utan mätsticka är att det är inte bara att själv tömma och hälla i ny olja. Det ska till att via dator tala om hur mycket olja som fylls på så styrenheten vet vad "fullt" inebär. Helt galet!
Vår Volvo skickade mig till verkstad då oljelampan lös men indikeringen var OK. Det visade sig att det var för mycket olja i oljetråget. Förklaringen till hur detta skett var ganska krånglig så jag ger mig inte in på det. Mycket kortkörningar var orsaken. 0.5L tömdes ur tråget men sedan var teknikern tvungen att tala om till "systemet" vad den nya "full indikeringen" var.
Galet... säger bara det.
 

rich710

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025
Jag råkade ut för ett liknande konstigt problem, har kört 500 mil i europa nyligen, precis när vi kom över Öresundsbron larmade bilen om att AD-blue behövde fyllas på, inget konstigt.
Den sade att det var 280 kilometer kvar innan effekten sänktes osv..
Körde hem till Helsingborg och sen nästa dag när jag skulle köra till stationen och fylla på AD-blue så började just oljenivån larma.
Jag fick lätt panik, hade inte sett någon oljefläck under bilen. Jag var som tur var precis utanför Biltema och köpte en liter olja och slog på.
När jag startade igen larmade oljenivån fortsatt. Hade motorn igång, stängde av och startade några gånger men både AD-blue och Oljenivå fiortsatte lysa. Körde två kilomter till och fyllde på AD-blue. Efter det larmade varken oljenivån eller AD-blue längre. Oljnivån visade absolut MAX.
Mycket irriterande och konstigt fel. Förövrigt en Fiat Ducato 2022 med 140Hk motorn och nya automatlådan.
 
Toppen