• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fylla Gastank

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Har en tysk husbil med fast tank. Var handlar man adapter för att kunna fylla i Sverige?
Hur ska den se ut?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.823
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fylla Gastank

Om du har en tank med stor utvändig gänga bör det vara adapter Bst.-Nr. 602 från Wynen du behöver. Jag köpte dock min adapter hos en gasolfirma i Göteborg!

Hälsningar

Montreal
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Fylla Gastank

Den anslutning som visas på bilderna är en USA standard.. adapter finns på alla ställen som säljer gas i sverige.. de e ju inte så många..
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Fylla Gastank

Hej Bysmeden.

Hur stor tank har Du ?
Min är på 116 L ,så jag tankar en gång om året i Tyskland eller i Polen.
Jag behöver bara pengar ,personalen vet vad som behövs att tanka.

Mvh

Perrovski
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Fylla Gastank

Hej Bysmeden.

Hur stor tank har Du ?
Min är på 116 L ,så jag tankar en gång om året i Tyskland eller i Polen.
Jag behöver bara pengar ,personalen vet vad som behövs att tanka.

Mvh

Perrovski
Ja nu har jag varit till Tyskland och fyllt gas. Det gick i 42 liter och kostade 27€. Var lite klurigt att fylla. Finns start knapp på macken och den måste hållas inne hela tiden.... men man lär sig nya saker hela tiden.
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Fylla Gastank

Ja nu har jag varit till Tyskland och fyllt gas. Det gick i 42 liter och kostade 27€. Var lite klurigt att fylla. Finns start knapp på macken och den måste hållas inne hela tiden.... men man lär sig nya saker hela tiden.
Hej!
42 liter hur många kilo motsvarar det?
är det samma som OK motorgas?

MVH//Jocko
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fylla Gastank

Hej Jocko, här har du lite info om gasol.

Gasolinformation

Gasol är ett effektivt och rent bränsle. Avgaserna från gasol innehåller bara koldioxid och vatten. Fördelen med gasol är att det går att lagra mycket energi i små behållare, tack vare att gasen komprimeras till vätska i flaskorna.
En 11 kilos flaska innehåller:
  • 11 kg gasolvätska eller
  • C:a 22 liter gasolvätska eller
  • 10500 liter gasolgas eller
  • C:a 140 Kw energi
1 liter gasolvätska väger C:a 0,5 kg. Gasolgas är 1,5 gånger tyngre än luft. Gasens vikt i förhållande till luft är viktigt att känna till av säkerhetsskäl då utströmmande söker sig till låga punkter tex kölen i en båt. En annan viktig egenskap att känna till blandningsförhållande med luft för att få en antändbar gasblandning är 2-10% gas i luften. Bensinånga har ungefär lika blandningsförhållande som gasol, varför bensin är att jämföra med gasol ur säkerhetsaspekt.​


M.v.h. JANKRO.​
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Fylla Gastank

Hej Jocko, här har du lite info om gasol.

Gasolinformation

Gasol är ett effektivt och rent bränsle. Avgaserna från gasol innehåller bara koldioxid och vatten. Fördelen med gasol är att det går att lagra mycket energi i små behållare, tack vare att gasen komprimeras till vätska i flaskorna.
En 11 kilos flaska innehåller:
  • 11 kg gasolvätska eller
  • C:a 22 liter gasolvätska eller
  • 10500 liter gasolgas eller
  • C:a 140 Kw energi
1 liter gasolvätska väger C:a 0,5 kg. Gasolgas är 1,5 gånger tyngre än luft. Gasens vikt i förhållande till luft är viktigt att känna till av säkerhetsskäl då utströmmande söker sig till låga punkter tex kölen i en båt. En annan viktig egenskap att känna till blandningsförhållande med luft för att få en antändbar gasblandning är 2-10% gas i luften. Bensinånga har ungefär lika blandningsförhållande som gasol, varför bensin är att jämföra med gasol ur säkerhetsaspekt.​


M.v.h. JANKRO.​
Hej!
Tack för ditt svar,det blir med andra ord 20 kr kilot

MVH//Jocko
 
Toppen