• Nu finns det en Beta test av Nya Husbilsplatser!
    En beskrivning av nya funktioner hittar ni på : Klicka Här för Instruktion.
    Eller direkt till nya Husbilsplatser : Klicka Här för Nya Husbilsplatser.
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Funktionsfrågor om Lithium, laddning, Smartshunt..

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Hur vet Smartshunten om kapasiteten i batteribanken? Den måste ju få ett värde till att förhålla sig till.. eller flyttas den fram vartefter man laddar och shunten upptäcker "hey, här går det ju in ännu mer än förra värdet".
Förklara gärna så en femåring förstår.

Ska man ladda lithiumbatteriet fullt före installation samt låta laddaren balancera upp batterierna?

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Är det en Victronshunt så ställer du in kapacitet i appen Victron Connect. Är det en annan shunt så ställer du in kapacitet också. Det är bra att ladda upp fullt och balancera innan man monterar men det är inte nödvändigt.
Berätta vilken Shunt och Batteri du har så blir det lättare att hjälpa dig.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Att ställa in en Victron smartshunt perfekt, mot LFP-batteri är snudd på omöjligt.
Själv så demonterade jag min efter några säsonger.
Bms'ets smartshunt duger för mej då jag bara har ett batteri.

Ett klipp från Andy om Victron Smartshunt

Senast ändrad:

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Jeg har Victron Smartshunt og jeg er yderst tilfreds.

PeterK har betydelig mere viden om batterier end jeg har, så selvfølgelig er han også bedre til at anvende forskelligt udstyr i batterierne så det bliver "perfekt". Jeg nøjes med lidt mindre end perfekt, og det virker fint for mig.

Men jeg har indstillet batteristørrelsen i appen i telefonen som nævnt i post #2. Du skal indstille værdien til 200Ah, og så vil du opdage at det hele passer sig selv. Og du vil have et fint overblik i APP-en i telefonen.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Här är mina inställningar för Shunten, du ändrar Battery capacity till 200. Om den går till 100% väldigt tidigt kan du öka Charged voltage tills det blir bra. Jag använder 13,8V pga att jag bara laddar till 14V. Om shunten visar något värde när inget är anslutet på fordonsidans minus kan du Zero kalibrera men det är oftast inte nödvändigt.

IMG_2355.PNG

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025
Att ställa in en Victron smartshunt perfekt, mot LFP-batteri är snudd på omöjligt.
Själv så demonterade jag min efter några säsonger.
Bms'ets smartshunt duger för mej då jag bara har ett batteri.

Ett klipp från Andy om Victron Smartshunt

Har en Büttner MTiQ Basic Pro som jag installerade ihop med tidigare blubatteri
Den och BMS.en på batteriet visar exakt lika

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
En fråga i samma ämne, jag har en Victron 230V laddare, efter float går den över i storageläge, vilken spänning sätter ni denna på? Min står på 13.6V just nu ,men borde man sänka den till 13.0-13.2V för att inte ladda hela tiden?

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
En fråga i samma ämne, jag har en Victron 230V laddare, efter float går den över i storageläge, vilken spänning sätter ni denna på? Min står på 13.6V just nu ,men borde man sänka den till 13.0-13.2V för att inte ladda hela tiden?
Varför inte bara stänga av laddaren? Jag låter VE Multiplus ladda batteriet till 80% sedan slår jag av den...

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Jeg går ud fra at du har et LiFePo4 batteri.

Mine Victron ladere har alle en ladeprofil der er målrettet denne type batteri. Så jeg har enkelt i min telefon APP valgt denne profil, og så behøver jeg ikke tænke på om værdierne kan/bør være anderledes end det profilen er født med. Laderne styrer så selv ladningen i de forskellige faser. Og det har nu kørt fint siden 2016.

Jeg forstår heller ikke rådet i post #14 om at stoppe ladning på 80%. LiFePo4 batterier tager ikke skade af at være opladet til 100% måske endda tværtom. Jeg tror mange forveksler vore husbilsbatterier med den teknologi som anvendes i el-biler, telefoner, cykelbatterier m.m. Det er Lithium-Ion teknologi, der har bedst af 80%. Og det er en teknologi hvor de sidste 20% ladning tager lang tid. Det gør det ikke i et LiFePo4 batteri.

Så mit råd er vælg den indbyggede ladeprofil for LiFePo4 og lad til 100% så tit du har mulighed for det.

Kun om vinteren vil BMS i dit batteri slå ladning fra når temperaturen i batteriet er for lav, men i Danmark og i Sydsverige er det jo efterhånden kun meget kort tid vi har minusgrader

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jeg går ud fra at du har et LiFePo4 batteri.

Mine Victron ladere har alle en ladeprofil der er målrettet denne type batteri. Så jeg har enkelt i min telefon APP valgt denne profil, og så behøver jeg ikke tænke på om værdierne kan/bør være anderledes end det profilen er født med. Laderne styrer så selv ladningen i de forskellige faser. Og det har nu kørt fint siden 2016.

Jeg forstår heller ikke rådet i post #14 om at stoppe ladning på 80%. LiFePo4 batterier tager ikke skade af at være opladet til 100% måske endda tværtom. Jeg tror mange forveksler vore husbilsbatterier med den teknologi som anvendes i el-biler, telefoner, cykelbatterier m.m. Det er Lithium-Ion teknologi, der har bedst af 80%. Og det er en teknologi hvor de sidste 20% ladning tager lang tid. Det gør det ikke i et LiFePo4 batteri.

Så mit råd er vælg den indbyggede ladeprofil for LiFePo4 og lad til 100% så tit du har mulighed for det.

Kun om vinteren vil BMS i dit batteri slå ladning fra når temperaturen i batteriet er for lav, men i Danmark og i Sydsverige er det jo efterhånden kun meget kort tid vi har minusgrader
Tack, jo jag har litiumbatterier, batteritillverkaren rekommenderar 80%Soc vid långtidsförvaring , vilket verkar som flera andra tillverkare också gör ,att inte lämna batterierna fulladdade över vintern tex.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har 230V ansluten 24/7 under säsongen när husbilen står i mitt garage, jag har kyl/frys igång från april tom oktober, samt wifi, kamera m.m. då laddar min Victron ip22, minns inte exakt med vilken spänning i storage, vill minnas 13,3 eller 13,4V.
Dock får jag ingen laddning av startbatteriet den vägen, då måste jag antingen stoppa i säkringen i ebl, (men det blir för hög storage-spänning för lfp), eller köra ut husbilen i solljus då laddar panelerna även startbatteriet, lite tokigt blir det.
Under vintern har jag ingen 230V ansluten till bilen, då kopplar jag en Biltema 10A i bly/syra-läge direkt på startbatteriet under motorhuven, då laddas även bo-batteriet lagom via dc/dc, har ju fortfarande några förbrukare igång över vintern.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Tack, jo jag har litiumbatterier, batteritillverkaren rekommenderar 80%Soc vid långtidsförvaring , vilket verkar som flera andra tillverkare också gör ,att inte lämna batterierna fulladdade över vintern tex.
Mit batteri er fuldladet også om vinteren. Husbilen står ude under et gennemsigtigt carporttag. Det betyder at solcellerne vedligeholder bodelsbatteriet så længe der er plusgrader.

Jeg har en lille DC/DC lader mellem bodelsbatteri og startbatteri. Jeg har en afbryder, så et par, tre gange om vinteren flytter jeg strøm fra bodelsbatteriet til startbatteriet, der jo ellers vil blive udladet af de små strømforbrugere, der altid findes i en bil, og når der så er plusgrader, så giver solcellerne nok til at fylde bodelsbatteriet op igen.

Toppen