• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fungerar TRUMA som den skall ?

F

F.d. 3581

Guest

Hej, alla​

I vår bil har vi en panna från TRUMA (se även bilderna), som kan köras på gasol eller 230 volt.​

Har någon erfarenhet kring detta fenomen:​


Under snöstormen förra veckan körde jag på 230v när bilen stod hemma på uppfarten.​

Jag körde på den låga effekten ca 1000 watt - tror jag det är.​

Gasolen var avstängd.​


För några dagar sedan gick proppen på ena fasen i huset pga av körning på dubbla tvättmaskiner, mm.​

Innan jag satte i ny propp så kopplade jag ur husbilens 230v för att undvika för stor samtidig last.​

Glömde sedan att koppla in husbilen som stod utan 230v i tre dygn.​

Till min förvåning återstod endast 48% i bodelsbatteriernas kapacitet när jag tittade in i bilen efter återinkoppling, tre dagar senare.​

Det som hänt var att Trumans fläkt varit igång under hela strömlösa perioden, och förbrukat 12volt från batterierna.​

Om 230v faller bort borde väl även fläkten stängas av. Det förefaller rätt meningslöst att pannan kör fläkten utan värme. Skall det vara på detta viset ??​

Är det fel på min panna, eller på konstruktörens panna? (eller det som sitter innanför pannbenet).​


Undrar..​

Dag S​

 

Bilagor

  • Dagsbilder1 061-400.jpg
    Dagsbilder1 061-400.jpg
    10,1 KB · Visningar: 692
  • Dagsbilder1 064-400.jpg
    Dagsbilder1 064-400.jpg
    8,1 KB · Visningar: 690
  • Dagsbilder1 065-400.jpg
    Dagsbilder1 065-400.jpg
    10,7 KB · Visningar: 690

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fungerar TRUMA som den skall ?

Kan nog vara så att när strömmen går och tempen sjunker i bilen så kallar termostaten på värme. Eftersom fläkten är 12v så kommer den att gå så länge det finns ström i batteriet eller tills temperaturen är uppe på inställd nivå i bilen.

Mvh Håkan J
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Fungerar TRUMA som den skall ?

Håkan J

Men om jag kör på gasolen - enbart och gasolen tar slut då stängs fläkten av.

Jag tycker det verkar ologiskt - lite.

Varför skiljer man på energikälla kan man undra?
Fläkten borde agera på samma sätt oberoende om det är elen eller gasolen som tar slut.

Min TRUMA kanske är sjuk - den kanske har STRUMA..

DS
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fungerar TRUMA som den skall ?

Jo det är sant. Verkar konstigt om det skulle skilja mellan energikällor.
Tyvärr har jag inte den fina Truma-panna du har med eltillsats så det var ett antagande.
Ska kolla om det finns något chema på Trumas hemsida.

Mvh Håkan J
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Fungerar TRUMA som den skall ?

Håkan J

Men om jag kör på gasolen - enbart och gasolen tar slut då stängs fläkten av.

Hej!
Är du säkert på det, att fläkten stängs av? Skulle tro att fläkten går, fast på så låg varvtall att man inte kan höra den. För att stänga av fläkten så måste man göra det manuelt. Bäst att tillägga "tror jag".
 
Toppen