F
F.d. 3581
Guest
Hej, alla
I vår bil har vi en panna från TRUMA (se även bilderna), som kan köras på gasol eller 230 volt.
Har någon erfarenhet kring detta fenomen:
Under snöstormen förra veckan körde jag på 230v när bilen stod hemma på uppfarten.
Jag körde på den låga effekten ca 1000 watt - tror jag det är.
Gasolen var avstängd.
För några dagar sedan gick proppen på ena fasen i huset pga av körning på dubbla tvättmaskiner, mm.
Innan jag satte i ny propp så kopplade jag ur husbilens 230v för att undvika för stor samtidig last.
Glömde sedan att koppla in husbilen som stod utan 230v i tre dygn.
Till min förvåning återstod endast 48% i bodelsbatteriernas kapacitet när jag tittade in i bilen efter återinkoppling, tre dagar senare.
Det som hänt var att Trumans fläkt varit igång under hela strömlösa perioden, och förbrukat 12volt från batterierna.
Om 230v faller bort borde väl även fläkten stängas av. Det förefaller rätt meningslöst att pannan kör fläkten utan värme. Skall det vara på detta viset ??
Är det fel på min panna, eller på konstruktörens panna? (eller det som sitter innanför pannbenet).
Undrar..
Dag S