• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fungerar en Smartphone bra som modem??

F

F.d. 4220

Guest
Jag har nu en mobiltelefon av gammalt snitt att ringa med. Sen har jag ett vanligt e220 modem och ett kontantkort för datorn. Det funkar OK. Jag har kontantkort för att jobbet för ofta kommer i vägen för resandet... Så att betala månadsavgift för ett separat mobilt bredband är onödigt.

Men jag funderar på att skaffa en smartphone med android istället och använda den som en trådlös router för internet i bilen. Via Connectivity , joikuspot eller så kanske det finns inbyggt.

Är det någon som gjort så? Fungerar det bra?
Eller är det bättre att fortsätta med kontantkortet och byta sim när vi åker utomlands, som vanligt?

Tips och idéer välkomnas
jag funderade på att lägga detta som svar i Krinils inlägg om sin mobila lösning, men då jag här undrar över mobilens funktion som router, så startar jag ny tråd istället. :)

//Stefan
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Fungerar en Smartphone bra som modem??

Jadå det fungerar alldeles utmärkt.

Själv använder jag en HTC Desire (Android) och delar ut en WiFi hotspot genom denna. Då kan jag ansluta datorn till denna WiFi hotspot och surfa på som vanligt.

Liknande kan även göras med iPhone. Ver 4 kan dela ut WiFi hotspots och tidigare modeller kan ansluta via USB-kabeln (eller bluetooth).

MVH.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fungerar en Smartphone bra som modem??

Visst funkar det!

Det är inte bara modemet och routern utan också navigatorn, kameran, kalkylatorn, tidningen m.m. m.m. som har blivit överflödiga med en iPhone- eller Androidlur.

Tack vare de många "apparna" gör den ofta jobbet bättre än förlagan.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Fungerar en Smartphone bra som modem??

OK. Bra. Det funkar.
Jag tolkar svaren som att det funkar väl så bra som separat modem.
Jag har ju haft koll på android sen google presenterade det (det tog tid innan det lyfte...).

Jag kan se mobilen som verktyg för web, epost, privat bibliotek och videosamling, gps och router. Oj glömde att den kan vara bra att ha som telefon ibland också... :)

Fast jag skulle nog gärna behålla en separat gps också.

//Stefan
 
Toppen